1962
Sök

9-5 Aero, har problem med laddtryck.

84 Inlägg
28 april 2012
Trådstartare
#1
Hejsan!

Har en Saab 9-5 Aero som jag har lite lustiga problem med. Laddtrycket gör lite som det vill ibland, vissa gånger går bilen som ett skott och andra gånger känns det som en ltt, bilen är vad jag vet original, sitter iallafall original styrbox i den.

Symptom: Ger jag fullgas på 2:an så går bilen alltid bra, lite för bra tror jag.. 6+ ute och bilen laddar 1.1 bar på 2:ans växel, vad jag vet ska det vara momentbegränsningar på 2:an ? skickar sen i 3:an och ger fullt kan bilen ladda mellan 0.7-1.2 beroende på vilket humör den är på, drar jag sen hela 3:an och skickar i 4:an så går laddet upp till 1.1-1.4 i typ 1 sek för att sedan gå ner på 0.5 och stanna där i ca 4-5 sek till den börjar gå upp mot 0.7-0.8.
Kan tilllägga att när laddet sjunker så går även turbomätaren (begärdluftmassa) in på den gula linjen, ca 2-3mm. Bilen har varit såhär över ett år nu och jag får inga felkoder.
Det verkar som att felet blir värre när det är fuktigt/regnar ute, då kan laddet hoppa som det vill, senast igår när jag testade bilen var den helt död tills 4k rpm (hade iaf 0.8 i ladd) sen kom all effekt och då laddade den ca 1.1.

Det jag gjort hittills: Bytt filter, Bytt de blåa backventilerna, bytt MV, bytt vevaxelgivaren, bytt vakuumventil och alla vakuum slangar, rengjort lmm.

Bilälskare
283 Inlägg
28 april 2012
#2
kolla vevhusventilationen å prova byta tändkasset

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

84 Inlägg
28 april 2012
Trådstartare
#3
klawd22 skrev:
kolla vevhusventilationen å prova byta tändkasset

Okej, ska riva motorn snart så då blir det ny VV i vilketfall smile Men tändkasseten brukar väl ge felkoder ? en iofs konstig sak som hände när jag bytte dom blå backventilerna var att bilen misstände som f-n, men då satt det BCPR7ES-11 stift i den, så jag bytte till de riktiga platinum stiften och då slutade det. Det kan inte ha varit en slump heller, för direkt jag drog R-slangen så började den misstända.

3 295 Inlägg
28 april 2012
#4
testa sätt i en uppsättning nya BCPR7ES-11 ? plkatina stiften är ju bara onödigt dyra och verkar som att dom har kort livslängd på saabar? (egen erfarenhet)


84 Inlägg
28 april 2012
Trådstartare
#5
Slave_joe skrev:
testa sätt i en uppsättning nya BCPR7ES-11 ? plkatina stiften är ju bara onödigt dyra och verkar som att dom har kort livslängd på saabar? (egen erfarenhet)

Den bettede sig likadant när stiften var nya, jag körde med nya bcpr7es-11 ett tag med innan jag satt i platinum stiften och de var ingen skillnad då heller.

Kan tillägga att när bilen är kall så går den som en dröm, jämt fint ladd på 1 bar på alla växlar och inga ryck.
Senast redigerat av _Next_ (28 april 2012)

Bilälskare
283 Inlägg
28 april 2012
#6
_Next_ skrev:
Slave_joe skrev:
testa sätt i en uppsättning nya BCPR7ES-11 ? plkatina stiften är ju bara onödigt dyra och verkar som att dom har kort livslängd på saabar? (egen erfarenhet)

Den bettede sig likadant när stiften var nya, jag körde med nya bcpr7es-11 ett tag med innan jag satt i platinum stiften och de var ingen skillnad då heller.

Kan tillägga att när bilen är kall så går den som en dröm, jämt fint ladd på 1 bar på alla växlar och inga ryck.

BCPR7ES-11 fick jag av saab sj för dem va till den..  min bil ger inga felkoder utan min kassa tändkasset. testade mossans idag å den fick en sån jävla fart i sig:Dbig_smile

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

84 Inlägg
28 april 2012
Trådstartare
#7
klawd22 skrev:
_Next_ skrev:
Slave_joe skrev:
testa sätt i en uppsättning nya BCPR7ES-11 ? plkatina stiften är ju bara onödigt dyra och verkar som att dom har kort livslängd på saabar? (egen erfarenhet)

Den bettede sig likadant när stiften var nya, jag körde med nya bcpr7es-11 ett tag med innan jag satt i platinum stiften och de var ingen skillnad då heller.

Kan tillägga att när bilen är kall så går den som en dröm, jämt fint ladd på 1 bar på alla växlar och inga ryck.

BCPR7ES-11 fick jag av saab sj för dem va till den..  min bil ger inga felkoder utan min kassa tändkasset. testade mossans idag å den fick en sån jävla fart i sig:Dbig_smile

98-01 ska ha bcpr7es-11,02- ska ha platinum enligt boken. Ska testa tändkasseten om jag hittar nån man kan låna av smile

Bilälskare
283 Inlägg
28 april 2012
#8
_Next_ skrev:
klawd22 skrev:
_Next_ skrev:

Den bettede sig likadant när stiften var nya, jag körde med nya bcpr7es-11 ett tag med innan jag satt i platinum stiften och de var ingen skillnad då heller.

Kan tillägga att när bilen är kall så går den som en dröm, jämt fint ladd på 1 bar på alla växlar och inga ryck.

BCPR7ES-11 fick jag av saab sj för dem va till den..  min bil ger inga felkoder utan min kassa tändkasset. testade mossans idag å den fick en sån jävla fart i sig:Dbig_smile

98-01 ska ha bcpr7es-11,02- ska ha platinum enligt boken. Ska testa tändkasseten om jag hittar nån man kan låna av smile

boken ska man inte lita på alltid,plus dem frågade om den va trimmad. å va den de skulle jag ha andra som klarade mer!

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

Kung
191 Inlägg
30 april 2012
#9
Drar bilen ovanligt mycket olja?
Min gamla -00 Aero betedde sig också lite konstigt med laddtrycket tills jag rev isär motorn och gjorde en helrenovering så det är ju lite svårt att veta exakt varför men anledningen till motorrenoveringen var oljedrickandet, kan ju ha med det att göra?


84 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
#10
Swinge skrev:
Drar bilen ovanligt mycket olja?
Min gamla -00 Aero betedde sig också lite konstigt med laddtrycket tills jag rev isär motorn och gjorde en helrenovering så det är ju lite svårt att veta exakt varför men anledningen till motorrenoveringen var oljedrickandet, kan ju ha med det att göra?

Ja det är därför jag ska riva den snart, den dricker rätt mycket olja. Får hoppas att det löser sig efter renoveringen då! smile

113 Inlägg
3 maj 2012
#11
jag bytt tändkasstett på alla mina saabar med sådana...haft skumma fel ibland som löst sig med kassettbyte.


3 182 Inlägg
3 maj 2012
#12
har haft problem med laddtrycket i min maptun saab 9-5 laddet ska ligga på 1,2max med den mapen men det låg på 1,4-1,5 byte en hel del grejer på den tills jag ruttnade totalt och åkte upp till maptun för en felsökning idag och domen vart på min trasig lmm och dålig slang till dumpen, enligt maptun kan lmm va trasig och även om du kollar felkoder genom obd 11 så visar den ej felkoder först den överstigen ett visst värde.

Kung
191 Inlägg
3 maj 2012
#13
Det kan mycket väl också vara att den dricker olja, lambdavärdena blir helt fuckade av oljan och den trycker på med mer luft för att få rätt värde.. därav den snåla blandningen och ljusgråa stift m.m.


84 Inlägg
3 maj 2012
Trådstartare
#14
Tack för alla svar! smile Ska eventuellt testa en annan tändkasset till helgen, blir det ingen skillnad då lägger jag felsökning på is tills jag renoverat motorn, vilket antagligen blir ganska så snart.

64 Inlägg
7 juni 2013
#15
Kom någon fram till vad som var felet??

Audi - Vorsprung durch Technik

84 Inlägg
8 juni 2013
Trådstartare
#16
Activ8 skrev:
Kom någon fram till vad som var felet??

Nu när jag bytt programvara så har felet försvunnit, kanske var det någon taskig programvara någon laddat i
en gång i tiden. Nu går den iallafall som den ska smile


Sök