Nu vet jag inte riktigt vart jag skall börja...
Får uppfattningen av att du anser det vara en tävling om vem som har det jävligast? Har aldrig påstått att jag föredrar en massa slavfabriker som spyr ut gifter och dumpar kemikalier. Men det finns en stor skillnad som jag anser det. Vad gäller industrier så håller ni till på världsmarknaden, där ni dels har konkurrens från asien men även står upp mot valutasvängningar och politiska beslut. Men här har du en bransch som verkligen blöder, där man operar på en viss ort och har alla sina åtaganden där.
Att du personligen väljer att anlita utländsk arbetskraft har jag ingenting emot. Men vadå F-skattesedel? För att du vill att allting skall gå rätt till antar jag? Där har du skillnaden mellan en fasadrenovering, och transportavtal. Utländska åkare och speditörer får gärna vara på den svenska marknaden för min del, jag anser att konkurrens är bra. Men då skall det vara på samma vilkor, eller ska vi börja betala allting under bordet tycker du? Men likväl som att det är fel att låta människor slita i vidriga miljöer utan rättigheter, är det väl lika fel att det pågår här?
Först säger du att "vi" gör fel som väljer produkter enpart efter prislappen och på så sätt slår ut svenska industrier, men det är ju precis samma sak "ni" gör. Struntar i de svenska, och anlitar tjänster av utländska företag.
"Grunda på om ni lastbilschaffisar tillför något ekonomiskt?" - Vi är beroende av transporter. Industrierna skulle inte kunna hålla varken priser eller knappt kunna framställa något. Industrier och lastbilstransporterna är beroende av varandra, utan er vore vi också arbetslösa, det kan vi väl vara överrens om? Vi har ju inte lastbilar bara för att någon tycker det är fränt med V8. Tänk om bara en liten del, t.ex. skogstransportörerna, skulle stå still. Då skulle tämligen omgående varenda pappersbruk och såg stanna, och även många värmeverk. Det vill vi väl inte? Eller är vi helt värdelösa parasiter som inte tillför detta land något?
Vi kan ju inte sitta och bråka om att vi antingen ska arbeta för att behålla produktion i Sverige, eller låta svenska bilar rulla på våra vägar. Både "några slitna långtradarchaffisar" och något (i sammanhanget) litet stålverk är ju bagateller om man tänker globalt. Men nu har vi de här, och många fler, problem att ta tag i. Vi vill väl båda kunna gå till jobbet?
Vidare diskussion ikväll så får du kontakta mig på 072 - 00 97 161
Volvo V40 2.0T, - 00