3173
Sök

Bränd torkarmotor vid xenonkonvertering på A3 8L?

29 Inlägg
18 juni 2013
Trådstartare
#1
Tjena!

Har kollat lite på att xenonkonvertera min A3 8L, iallafall till vintern istället för extraljus, och var då in på xenonkungen och kollade på lite xenonkit. Upptäckte då att jag (enligt dom) måste köpa det här kitet med den här specialballasten till halvljuset: http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen … enon.html.
Mailade då och frågade varför det skulle behövas, och enligt dom då så har torkarmotorn samma jordpunkt som strålkastarna vilket gör att strömmar kommer upp till torkarmotorn och bränner den.

Och sedan skulle jag bygga en "extraljuskrets" till helljuset om jag skulle xenonkonvertera det. Har dock inte hittat något om det här problemet på internet och jag har försökt googla på utländska sidor också men inte hittat något. Känns ju som att någon borde ha haft problemet, då många xenonkonverterar?

Har inte riktigt förstått om det är canbus eller inte, då det står olika överallt och att det är ljusövervakning men inte canbus på vissa ställen etc.

Är det någon som har någon information om det här, har egen erfarenhet eller skulle kunna hjälpa mig att hitta något om det så vore jag glad.

Tack på förhand!


436 Inlägg
18 juni 2013
#2
Hej Freddan!

det var mig du mailade med på Xenonkungen

Detta är ett väldigt känt problem vi har bytt ut x antal torkarmotorer på Audi A3 samt Volvo V50 Samt Peugeot 407 samt Volvo S40 (nyare kaross som delar elsystem med V50)

just A3an har vår säljare en sådan som han brände torkarmotorn på när du konverterar så brukar det fungera fin fint ett tag men efter ett tag så när du slår på torkarmotorn och har igång Xenon kitet så får torkarmotorn ett spel och bara går och går och går till den bränner

för att man ska slippa detta problemet får man antingen använda sig av våra HNE ballaster (ingår i Canbus Pro kiten) eller så får man använda sig av extraljuskablage (kostar 160:-) anledningen att jag skrev som jag gjorde var att Canbus pro 50w kiten har utgått därav rekomenderade jag dig lösningen med extraljuskablage detta är en väldigt bra lösning då ballasterna får den start ström dem behöver (startar upp lite snabbare och lamporna håller längre) och man slipper problem med att bränna torkarmotor eller ljusmoduler (V50 problem)


A3 finns både med Canbus ljusövervakning och även utan du kan enkelt kontrollera detta genom att koppla ur den lampa du vill kontrollera startar bilen och "tänder" den lampa du kopplat bort får du då någon indikation om att du har en trasig lampa då har du Canbus och måste ha en Canbus lösning för att byta denna lampa i annat fall är det bara att tuta och köra (canbus lampor går även att köra på bilar som inte behöver canbus)

hoppas mina svar var tillräckliga för dig har du mer frågor är du välkommen att pma eller maila mig hos Xenonkungen smile


29 Inlägg
18 juni 2013
Trådstartare
#3
lighter22 skrev:
Hej Freddan!

det var mig du mailade med på Xenonkungen

Detta är ett väldigt känt problem vi har bytt ut x antal torkarmotorer på Audi A3 samt Volvo V50 Samt Peugeot 407 samt Volvo S40 (nyare kaross som delar elsystem med V50)

just A3an har vår säljare en sådan som han brände torkarmotorn på när du konverterar så brukar det fungera fin fint ett tag men efter ett tag så när du slår på torkarmotorn och har igång Xenon kitet så får torkarmotorn ett spel och bara går och går och går till den bränner

för att man ska slippa detta problemet får man antingen använda sig av våra HNE ballaster (ingår i Canbus Pro kiten) eller så får man använda sig av extraljuskablage (kostar 160:-) anledningen att jag skrev som jag gjorde var att Canbus pro 50w kiten har utgått därav rekomenderade jag dig lösningen med extraljuskablage detta är en väldigt bra lösning då ballasterna får den start ström dem behöver (startar upp lite snabbare och lamporna håller längre) och man slipper problem med att bränna torkarmotor eller ljusmoduler (V50 problem)


A3 finns både med Canbus ljusövervakning och även utan du kan enkelt kontrollera detta genom att koppla ur den lampa du vill kontrollera startar bilen och "tänder" den lampa du kopplat bort får du då någon indikation om att du har en trasig lampa då har du Canbus och måste ha en Canbus lösning för att byta denna lampa i annat fall är det bara att tuta och köra (canbus lampor går även att köra på bilar som inte behöver canbus)

hoppas mina svar var tillräckliga för dig har du mer frågor är du välkommen att pma eller maila mig hos Xenonkungen smile

Kanon svar! Nu var det precis så utförligt som jag ville ha det!



Sök