3713
Sök

Trimma volvo 945 turbo mer? Redan trimmad.

BAAAS SKADAD!! =)
190 Inlägg
22 juni 2013
Trådstartare
#1
Har bytat till mig ett skåp som går ganska bra men vill gärna ha ut lite extra smile
Sista årsmodellen 1998.
Turbon är bytad mot större T5 turbo från "Italen import".
3" avgassystem hela vägen från turbon och racekatt.
Specialförstärkt topp packning.
Pysventil.
Ställbart laddtryck, laddar för tillfället 1.0 bar

bör väl ligga någonstans över 200 häst? enligt förra ägaren kör bilen ifrån en T5a

Min fråga är nu om jag kan öka laddtrycket mer utan att "skada" motorn eller turbon
eller om jag bör ligga kvar på 1.0bar?


560 Inlägg
22 juni 2013
#2
Berors på vad du har för godis i motorn.. wink  har du stabila grejor som är goda för ladd på över 1bar ?  vet du inte eller "det mesta är orginal" så låt bli o va nöjd med det du har.. tänk även på.. att med "race inställningar" så är där underhåll också. inte bara att gasa. håll dig till det du har o gasa tills det rasar.. ha det gott !


Forummoderator
26 388 Inlägg
22 juni 2013
#3
Släng bort pysventilen och chippa i stället.
Det är en början i alla fall.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 915 Inlägg
22 juni 2013
#4
T5-turbo, antar att du menar en 15G turbo?
Lite större än original, men inte mycket. Klarar väl typ 1,2bar.

Är den chippad? du skriver inget om det, men det bör den vara för att få tillräckligt med bensin vid högra laddtryck.

Vill du trimma mer så skaffa:
Större turbo, tex 16T, 18T eller 19T.
Större spridare -968 och 3" LMM.
Anpassat chipp för -968 spridare och 3" LMM.
H-profil vevstakar.
Vassare kamaxel och en 531 topp.
Hårdare tryckplatta, om du inte vill ha en slirande koppling.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

560 Inlägg
22 juni 2013
#5
Louksor skrev:
T5-turbo, antar att du menar en 15G turbo?
Lite större än original, men inte mycket. Klarar väl typ 1,2bar.

Är den chippad? du skriver inget om det, men det bör den vara för att få tillräckligt med bensin vid högra laddtryck.

Vill du trimma mer så skaffa:
Större turbo, tex 16T, 18T eller 19T.
Större spridare -968 och 3" LMM.
Anpassat chipp för -968 spridare och 3" LMM.
H-profil vevstakar.
Vassare kamaxel och en 531 topp.
Hårdare tryckplatta, om du inte vill ha en slirande koppling.

Det jag menar !!!.. vet du inte vad du har för godis i motorn eller "det mesta är orginal" så skruva inte laddet..


klabbarpan
3 041 Inlägg
22 juni 2013
#6
är bilen chippad? ganska väsentlig fråga i detta läge. om ja kan du öka den till 1.2 bar. men ej mera.


4 670 Inlägg
22 juni 2013
#7
T5 turbo ifrån italien import? Sitter väl 13c på dessa?


BAAAS SKADAD!! =)
190 Inlägg
22 juni 2013
Trådstartare
#8
Det är en 15G turbo som sitter i bilen.. Låter den nog vara som den är eller kör in till KG och ber dom titta på den och hör vad man kan göra.. Eller Thord kanske är sugen på att ta en titt under volvohuven? wink



Sök