3048
Sök

Handbromsproblem skoda felicia

2 Inlägg
6 juli 2012
Trådstartare
Hej garagevänner! Jag har precis skaffat en felicia med otillräcklig handbroms på höger sida, jag har bytt backar (på båda sidor) men på högra sidan får jag det inte att funka, ser att handbroms-mekanismen inte gör tillbaka efter att jag dragit i kryckan, allt e smörjt o fjädrar sitter där dom skall men (tror jag) nåt e galet, kan nån tipsa mej vad felet kan va?smile

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
6 juli 2012
Självjusteringen funkar aldrig, man behöver justera själv genom att manuellt dra kilen neråt.
Gör man inte det har man ingen handbroms alls oavsett hur mycket grejer man bytt inuti. Görs lämpligen genom ett bulthål...

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

604 Inlägg
7 juli 2012
Om mekanismen inte returnerar så haka av vajern och se vad som händer.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

509 Inlägg
7 juli 2012
Självjusteringen funkar alltid.Det är nog vajern som kärvar lite.Ser båda sidorna likadana ut med fjädrar,klacken på kilen vänd åt samma håll.

2 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
Det får bli att dra i kilen manuellt, tack för tipsen

10 Inlägg
22 juni 2013
Hej!

Jag tar tillfället i akt och bumpar den här tråden. Handbromsen på vår Felicia har blivit allt sämre, mycket p.g.a. att både jag och hustrun flertalet gånger råkat köra iväg utan att lägga ur den. Nå, bara det faktum att detta har gått obemärkt förbi skvallrar ju om att bromsverkan var hyfsat vek redan när vi köpte bilen. I varje fall, idag tänkte jag kika lite på hur bromstrumman samt "bromsbackarna" som ryms inuti den ser ut. Jag pallade upp bilen och kikade. Några lätta slag med domkraften och sedan lite täljande ifrån sidorna och jag fick bort den rostiga lilla "hatten" runt hjulnavet.

http://i.imgur.com/sRjA2MM.jpg

Inuti denna var det nåt kladdigt som såg ut ungefär som litiumfett. Sen i mitten är det ett klammer, ungefär som ståltråd tjockt, som jag antar att jag ska ta bort för att kunna lossa resten av delarna för att kunna komma in under själva bromstrumman så att jag kan se vilket skick backarna är i, korrekt?

http://i.imgur.com/N8qKDGz.jpg

Vidare, jag har kikat under kåpan vid handbromsspaken. Vajrarna drar som tydligt framgår oerhört snett. Kanske jag kunde justera dem? Jag vet att de ska vara självjusterande, men just nu tar bara handbromsen (lite grann) om jag tar i med full handkraft och drar den till absolut översta tänkbar klick.

I vilken ände ska jag börja?

1 277 Inlägg
23 juni 2013
Checka ute vid hjulen, demontera trummorna, kolla skick på backarna, kolla även så att vajrarna löper bra och inte kärvar.

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
23 juni 2013
Börja med att släppa vajrarna inne vid spaken. Lossa trummorna, förmodligen är backarna slut alternativt cylindrarna läcker. Kanske bägge delar...
När du river loss backarna så ta en sida i taget så du ser hur fjädrarna ska sitta sen när du ska sätta tbx dom.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

Sök