2374
Sök

Då var det dags att byta bil behöver tips.

2 600 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
hej efter mycket tänkande så har jag bestämt mig att köpa en  bensin snålare bil.
dom bilar jag har kolla på och är sugen på är följande
ford focus 1,8f motorn års modeller mellan 06-09
volvo s40 1,8f motorn osäker när etanol motorn kom:P
seat leon 1,8t års modell 06 och uppåt
vad tro ni är det nått av dessa alternativ som kan vara värt att kolla på?  min pris klass är högst 75 tusen kanske lite mera.

gör som jag kör gubba racer=)

411 Inlägg
29 juni 2013
Focusen är ju ett riktigt bra alternativ tkr jag

· · · – – – · · ·
20 Inlägg
29 juni 2013
Av min erfarenhet är 1.8f motorn i focus/s40/v50 inte sådär supersnål. Kanske 0.8 på bensin och mer ändå på etanol såklart. Inte dåligt men inte bra heller. beror ju dock på hur man kör, jag kanske gasar lite mkt smile Motorn känns faktiskt piggare än man tror när man läser 125 hästar!

Dock är det väldigt trevliga bilar smile Bryr du dig inte om utseende och inredning så satsa på en Focus. S40in känns mer premium men ligger också högre i pris. Focusen är ju samma bil i princip så prisskillnaden kan vara svår att motivera smile Många focusar har ju även eluppvärmd framruta. Guld värt på vintern! Dock dyrt att laga sprickor i rutan. Finns nästan bara på fordbilar tyvärr?
Senast redigerat av Tuta13 (29 juni 2013)

2 600 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
focuse ligger ju bäst i pris om man säger så smile hör lite negativt om etanol motorn att den dra rätt mycket om man kör med etanol. min tanke var väll att köra på bensin mest så hoppas på den inte dra så jätte mycket då. just nu har man ju en bil som dra 1,3 liter milen mera på vinter och övrigt dyr att äga så focusen är ju billig att äga jämfört.

· · · – – – · · ·
20 Inlägg
29 juni 2013
Annars kan jag tipsa om Kia Ceed med miljödiesel smile

Inte den allra mest spännande bilen att köra men rätt trevlig inredning osv. Bra "golf-klass" bil. En i din prisklass kanske har något år skattefrihet kvar också. Skatten är dock inte dyr hur som helst smile

Drar väl runt 0.5
Senast redigerat av Tuta13 (29 juni 2013)

2 600 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
Tuta13 skrev:
Annars kan jag tipsa om Kia Ceed med miljödiesel smile

Inte den allra mest spännande bilen att köra men rätt trevlig inredning osv. Bra "golf-klass" bil. En i din prisklass kanske har något år skattefrihet kvar också. Skatten är dock inte dyr hur som helst smile

Drar väl runt 0.5

är inte så sugen på disel. men ska kolla upp den=)

SSS -12
3 217 Inlägg
29 juni 2013
Jag önskar siffror på önskad högsta medelförbrukning! Men rent av de modeller du rabblat upp är det väl Seat som är bästa lösningen! Etanolmotororna är ju en bra bit ifrån snåla...

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

2 600 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
Max 0,85 i blandad körning. Men läst att flexifule motorn dra inte mera om man kör med bensin vad jag ha läst i alla fall smile

1 412 Inlägg
29 juni 2013
Focus 1,8 Flexifuel -06:an jag hade snittade på 0,8 på bensin och jag kör inte särskilt snålt.
En helt klart vettig bil, fin att åka i och praktisk.

Jag gillar dom faktiskt, och då avskyr jag ändå oftast moderna bilar så det är ett bra betyg från min sida. smile

2 600 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
Låter ju bra är uppväxt med ford och gillat dom men har aldrig ägt nån focus. Provade en focus för ett tag sedan ända man störde sig på var varv talet. Men man vänjer sig kanske wink

847 Inlägg
29 juni 2013
Jag tycker du borde kolla på dieslar med låg skatt. En modern diesel dricker väldigt lite och är bra mycket roligare att köra än en flexifuel motor.

· · · – – – · · ·
20 Inlägg
30 juni 2013
mr_green skrev:
Jag tycker du borde kolla på dieslar med låg skatt. En modern diesel dricker väldigt lite och är bra mycket roligare att köra än en flexifuel motor.

Usch nej. Det är fantastiska motorer i det avseendet att de är så snåla. Men knappast roligare att köra. Rätt jävla tråkiga att köra faktiskt. Iallafall de jag har kört.

Stora dieslar har väl sin charm med massa härligt vrid osv men små är mest bra för att spara bensinpengar.

Fotograf
24 Inlägg
30 juni 2013
Honda civic är ett bra val.

Sen angående dieselmotorer så beror de helt på hur mycket man kör per år.. ska minst köra 2000mil för de ska börjas bli billigare ! Kör du korta sträckor så är bensin att föredra.. Sen finns knappt några billiga dieselbilar i den prisklassen som har låg skatt .. fören du köper en ny bil då dem e skattebefriade dem första åren då dem e miljöklassade.

Sen finns de faktiskt dieselbilar som e pigga å e roliga köra. Har själv en honda cr-v 2005 2.2L Turbo diesel på 140hk å den går förbaskat bra .. å ja kör över 3000mil per år så för mig har det lönat sig med diesel. Lycka till med bil letandet !

Nilsson_J - Fotograf

847 Inlägg
30 juni 2013
Tuta13 skrev:
mr_green skrev:

Usch nej. Det är fantastiska motorer i det avseendet att de är så snåla. Men knappast roligare att köra. Rätt jävla tråkiga att köra faktiskt. Iallafall de jag har kört.

Stora dieslar har väl sin charm med massa härligt vrid osv men små är mest bra för att spara bensinpengar.

Ja det gäller ju att välja rätt motor. En golf med 2.0tdi 140hk. S40 2.0d 136hk e knappast slöa. Däremot dessa små miljödieslarna ger jag inte mycket för. Slöa o dricker inte direkt mindre än en starkare diesel. Sen finns ju möjligheten att slänga i lite programvara för mer effekt.

2 600 Inlägg
30 juni 2013
Trådstartare
tack för alla tips hittills=) vad som gäller disel bilar så lönar det inte sig för mig och är bensin etanol jag har kollat på. sen har ju alla motorer sina för och nackdelar just nu det negativt att min dra för mycket. annars underbar att köra.

Sök