Jag gör ett försök till och beskriver problemet lite bättre.
Min V70 (26000 mil, nyss skaffat den) gör ett ljud som skrämmer mig, det låter ungefär som när man vinkelslipar, eller kör med en dremel, på metall. Ljudets frekvens verkar hänga ihop med både varvtal och hastighet, men definitivt varvtalet. När jag kör börjar det redan på ettan och hänger med hela vägen upp på femman. Om jag frikopplar medans jag rullar och lägger i en annan växel, utan att släppa kopplingen, byter ljudet karaktär; mörkare på högre växlar, och i friläge låter det likadant som på trean. Ljudet uppstår även när jag lyfter upp bilen och varvar med växlar i. Det låter lite som när man backar en bil...
Med en vag förhoppnings om att det skulle hjälpa bytte jag idag oljan i växellådan. Den som kom ut såg ut som svart vatten, men 3-4 mil senare är det ingen som helst skillnad.
Jag gissar att det är ett lager i växellådan som mår dåligt (drivaxeln?), men skulle det kunna vara lagret i turbon? Viskokopplingen? Något annat?
Jag är HELT grön på det här, ha det i åtanke när ni läser min förklaring och när ni svarar, tack