3269
Sök

Bromsok, avbruten anslutning

Lée Rònk
38 Inlägg
1 juli 2013
Trådstartare
Hej.

Jag håller på att byta bromsslangar fram på en Volvo s80 -00a. Tyvärr så stötte jag på ett problem när jag skruvade av bromsslangen. Trots att jag värmde (kanske inte värmde tillräckligt) så gick anslutningen i oket av.

Just nu ser oket ut såhär

http://i.imgur.com/IxnCUUL.jpg
http://i.imgur.com/zkHUP02.jpg

Jag har ingen större erfarenhet av hur man bäst får ut resterna av anslutningen utan att förstöra oket. Min tanke är att kanske borra ut så mycket det går och sedan köra med en gäng-tapp i rätt storlek?

Förslag uppskattas!

Mvh
Anders
Senast redigerat av Prawler646 (1 juli 2013)

414 Inlägg
1 juli 2013
Det där är ett helvete, har försökt få ur luftnipplar som gått av och har testat skruvurdragare (grispitt), svetsa på en mutter och provat värma och slå i en torxbits men har bara lyckats en gång av typ 10....

Borra ur den har jag också försökt en gång men det blev inte tillräckligt rakt (trots pelarborr) så när man drog åt så orkade inte konan på luftnippeln kona i botten på oket tillräckligt så det läckte lite hela tiden.

Svetsa på en mutter är väl det som är minst riskabelt och testa, grispitt och slå i en torxbits är lite mer lurigt eftersom de kan gå av. Borra i härdat stål suger. big_smile
Senast redigerat av joH900 (1 juli 2013)

Lée Rònk
38 Inlägg
1 juli 2013
Trådstartare
joH900 skrev:
Det där är ett helvete, har försökt få ur luftnipplar som gått av och har testat skruvurdragare (grispitt), svetsa på en mutter och provat värma och slå i en torxbits men har bara lyckats en gång av typ 10....

Borra ur den har jag också försökt en gång men det blev inte tillräckligt rakt (trots pelarborr) så när man drog åt så orkade inte konan på luftnippeln kona i botten på oket tillräckligt så det läckte lite hela tiden.

Svetsa på en mutter är väl det som är minst riskabelt och testa, grispitt och slå i en torxbits är lite mer lurigt eftersom de kan gå av. Borra i härdat stål suger. big_smile

Fyfan...

Ska åka iväg och köpa en grispitt och sedan testa. Tänkte bränna på ordentligt med gasolen också.

5 133 Inlägg
1 juli 2013
Jag skulle helt klart borra i mitten där kanalen är till lämplig storlek, värma och slå i en bits. Grispittar funkar sådär tycker jag då den är konisk och desto hårdare du drar desto mera sväller skruven och sitter hårdare...

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

414 Inlägg
1 juli 2013
Den grispitten jag prova få ur nippeln med gick såklart av... Och borra i härdat verktygsstål är ju kul. big_smile

Så det gäller nog att hitta nån som har hyffsad kvalite, jag köpte nått kitt på Swedol och alla de mindre gick av direkt.

Innan du lägger ner för mycket tid så tycker jag du ska lossa luftnippeln så du vet att i alla fall den går att få lös.... Om den också går av så kan det kanske va dags för ett nytt bromsok... tongue
Senast redigerat av joH900 (1 juli 2013)

Lée Rònk
38 Inlägg
1 juli 2013
Trådstartare
Nu har jag försökt med grispittar i alla dess storlekar. Tyckte att de mindre kändes som att dom skulle gå av, så jag borrade upp hålet nån mm och försökte med en större. Men som skrivits tidigare i tråden så känns det som att grispittarna trycker ut hålet och drar man hårt så drar sig även gängorna sig hårdare...

Oket behöver ny packning och damask. Det är väldigt rostigt och kolven är inte så vacker. Även luftnippeln ser sliten ut. Oket är ju 13 år gammalt,  så det blir till att köpa ett nytt!

Det goda nyheterna är att det vänstra oket släppte. Jag tog bort hela oket och lossa de i skruvstädet. Men satt inte lika hårt som på den andra sidan.

Tack för alla bra tips!

Lée Rònk
38 Inlägg
1 juli 2013
Trådstartare
När jag ändå har tråden igång.

Vad tror ni om biltemas ok? Kostar 700kr...? Eller ska man köpa ett bättre begagnat, från typ bildelsbasen? Dom kostar 800kr + frakt.

414 Inlägg
1 juli 2013
Har monterat ett Biltema ok på en Saab 9000 som har gått runt 4000-5000mil nu utan några problem, den bilen har dessutom bara gått på vintern.

Det jag vet är att bromsok med hävarm för handbroms (typ bromsoken bak till gamla 900 och 9000) funkar sådär efter nått år om de går på vintern, hävarmen till handbromsen börjar gärna kärva. Färgen som är på endel ok är ganska dålig också, tål inte bromsvätska och släpper väldigt lätt. Så ett sätt och förlänga livet på de oken är nog och strippa bort färgen och lacka dem med riktig bromsoksfärg/hammarlack eller nått innan man monterar.

Jag hade provat Biltema hursomhelst!

Dra åt luftnipplen "lagom" när du monterar nya oket så går den få lös. Borde gå ha lite bromskolvsfett på nippeln när man skruvar i den så borde den gå lite lättare och få lös. wink

Lée Rònk
38 Inlägg
1 juli 2013
Trådstartare
joH900 skrev:
Har monterat ett Biltema ok på en Saab 9000 som har gått runt 4000-5000mil nu utan några problem, den bilen har dessutom bara gått på vintern.

Det jag vet är att bromsok med hävarm för handbroms (typ bromsoken bak till gamla 900 och 9000) funkar sådär efter nått år om de går på vintern, hävarmen till handbromsen börjar gärna kärva. Färgen som är på endel ok är ganska dålig också, tål inte bromsvätska och släpper väldigt lätt. Så ett sätt och förlänga livet på de oken är nog och strippa bort färgen och lacka dem med riktig bromsoksfärg/hammarlack eller nått innan man monterar.

Jag hade provat Biltema hursomhelst!

Dra åt luftnipplen "lagom" när du monterar nya oket så går den få lös. Borde gå ha lite bromskolvsfett på nippeln när man skruvar i den så borde den gå lite lättare och få lös. wink

Ok! Tusen tack för svaret!

Oket kommer ju inte ha någon vajer anslutning, så nog tror nog att biltemas ok blir bra. Ser bra ut. Kommer att måla om oket i svart hammarlack och som du sa, smörja upp luft nippel

Sök