Hejsan, jag vet att dessa trådar svämmar över men jag kan endå inte hitta några svar på just mina frågor, därav denna tråd.
Jag behöver ny bil, har fjärde ungen på G och har då siktat in mig på en amerikansk suv.
Bara redan på inköpspriset och frakt så sparar jag pengar på att importera.
Men nu till mina frågor.
1. Det är värdet på bilen som utgör att man kan räkna ut tull/moms etc, är detta kvittot på själva bilen som dem går på, och vad står det på det?
Min idé är att köpa en bil, sen smacka i en bättre stereo, finare fälgar, däck, takräcken, tona rutor, avgasdämpare, luftfilter, extraljus, och en stor dull service, ja egentligen allting som jag vill ha men som jag sparar på att smälla på bilen redan där, eftersom frakten inte blir högre, samt att vad jag förstår så blir det moms och tullfritt.
2. Container eller RoRo, jag förstår att en container är bättre och säkrare, men om man väljer RoRo så sparar man några tusen, men min fråga är, det står att bilen skall vara tom, vad innebär det, jag förstår att man inte ska fylla hela bilen med skit, men vinterdäck i bakluckan? En GPS i handfacket?
3. Oavsett vilket alternativ man väljer för frakt, kan man plocka med sig en dunk olja eller bränsle utan extra skatter? För mig veterligen får bilen vara med vätskor, vad gör då en extra dunk.
Har lite mer frågor, men vi börjar så här, tack på för hand!