simlar skrev:
B21 är en väldigt simpel motor så det ska inte vara några större problem ifall man vet hur en motor är uppbyggd.
Ta först ett spärrskaft eller något lämpligt och en passande hylsa som passar på vevbulten och dra runt motorn för hand.
Häll ut eventuell gammal bensin och häll i ny. Skölj gärna igenom tanken några gånger för att få ut smuts och avlagringar.
Ta loss och rengör förgasaren invändigt eftersom bensin fäller ut harts när det står ett tag (räcker med några veckor).
Montera även ett bränslefilter på slangen som går från bränsletank till bränslepump.
Kolla skick på rotor och fördelarlock och byt ifall det behövs.
Byt till nya tändstift.
Kolla oljan och lukta på oljan. Är oljan alldeles för trög eller för lös eller till och med klumpig så skulle jag rekommendera att ta ner tråg och rengöra, ta loss ventilkåpan och rengöra, hälla i ny olja och stoppa på ett nytt oljefilter innan provstart.
Kolla kylarvätskan, häll gärna ut den och spola ur kylsystemet för att sedan hälla i ny kylarvätska.
När nu motorn är igång så lyssna på den, knackar den? Var knackar den isf? Går den hackigt? Låter den konstigt? Luktar den konstigt? Luktar avgaserna konstigt?
Börja inte tokvarva direkt utan låt den stå på tomgång några minuter innan du försöker provköra.
Det är lite att kolla när motorn stått i 20år.