2883
Sök

B21 som inte varit igång sen 93

55 Inlägg
4 juli 2013
Trådstartare
#1
Hej, ska troligen köpa en volvo 242 75- med en b21 motor men motorn har inte varit igång sen 93 så jag undrar lite, måste man ta isär motorn och göra rent den innan man startar? isf är b21 lätt att ta isär och få ihop?
Har aldrig hållt på skruvat med motorer direkt.


302 Inlägg
4 juli 2013
#2
Nej för tusan. Byt olja o filter o i med ny fin bensin o kör.

5 700 Inlägg
4 juli 2013
#3
B21 är en väldigt simpel motor så det ska inte vara några större problem ifall man vet hur en motor är uppbyggd.

Ta först ett spärrskaft eller något lämpligt och en passande hylsa som passar på vevbulten och dra runt motorn för hand.
Häll ut eventuell gammal bensin och häll i ny. Skölj gärna igenom tanken några gånger för att få ut smuts och avlagringar.
Ta loss och rengör förgasaren invändigt eftersom bensin fäller ut harts när det står ett tag (räcker med några veckor).
Montera även ett bränslefilter på slangen som går från bränsletank till bränslepump.
Kolla skick på rotor och fördelarlock och byt ifall  det behövs.
Byt till nya tändstift.

Kolla oljan och lukta på oljan. Är oljan alldeles för trög eller för lös eller till och med klumpig så skulle jag rekommendera att ta ner tråg och rengöra, ta loss ventilkåpan och rengöra, hälla i ny olja och stoppa på ett nytt oljefilter innan provstart.

Kolla kylarvätskan, häll gärna ut den och spola ur kylsystemet för att sedan hälla i ny kylarvätska.

När nu motorn är igång så lyssna på den, knackar den? Var knackar den isf? Går den hackigt? Låter den konstigt? Luktar den konstigt? Luktar avgaserna konstigt?
Börja inte tokvarva direkt utan låt den stå på tomgång några minuter innan du försöker provköra.


Det är lite att kolla när motorn stått i 20år.


55 Inlägg
4 juli 2013
Trådstartare
#4
JonasCarlsson86 skrev:
Nej för tusan. Byt olja o filter o i med ny fin bensin o kör.

Okay smile tack för svar smile

simlar skrev:
B21 är en väldigt simpel motor så det ska inte vara några större problem ifall man vet hur en motor är uppbyggd.

Ta först ett spärrskaft eller något lämpligt och en passande hylsa som passar på vevbulten och dra runt motorn för hand.
Häll ut eventuell gammal bensin och häll i ny. Skölj gärna igenom tanken några gånger för att få ut smuts och avlagringar.
Ta loss och rengör förgasaren invändigt eftersom bensin fäller ut harts när det står ett tag (räcker med några veckor).
Montera även ett bränslefilter på slangen som går från bränsletank till bränslepump.
Kolla skick på rotor och fördelarlock och byt ifall  det behövs.
Byt till nya tändstift.

Kolla oljan och lukta på oljan. Är oljan alldeles för trög eller för lös eller till och med klumpig så skulle jag rekommendera att ta ner tråg och rengöra, ta loss ventilkåpan och rengöra, hälla i ny olja och stoppa på ett nytt oljefilter innan provstart.

Kolla kylarvätskan, häll gärna ut den och spola ur kylsystemet för att sedan hälla i ny kylarvätska.

När nu motorn är igång så lyssna på den, knackar den? Var knackar den isf? Går den hackigt? Låter den konstigt? Luktar den konstigt? Luktar avgaserna konstigt?
Börja inte tokvarva direkt utan låt den stå på tomgång några minuter innan du försöker provköra.


Det är lite att kolla när motorn stått i 20år.

Okay, låter som det är lite att göra men inte allt för mycket tongue
Oljan i motorn var iaf svart så inge vatten har kommit in i den iallafall.
Får se imöra om dom ska sälja den som dom troligen ska tongue


2 403 Inlägg
5 juli 2013
#5
Går motorn runt utan problem?  Jag hade nog hällt i lite olja i loppen ändå och dragit runt motorn många varv med spärrskaftet för att undvika onödigt slitage tack vare rost osv. En helt torr motor mår inte speciellt bra i uppstarten tongue

Sedan bör du byta olja osv innan du ens funderar på att vrida på nyckeln...


61 Inlägg
5 juli 2013
#6
Æh onødigt mycket jobb enl de ena inlægget dær, køpte en bmw 1602 72 stått ute på grusplan sen 88 sist uppstartad i 89, bytte stift, olja filter o fyllde på bensin å kørde hem. Smørjde bromsarna lite å for på bes, 2a på ojæmna bromsverkan bak. Skitenkelt å grett, gick fint hela sommarn smile


197 Inlägg
5 juli 2013
#7
Farsan har en 142a med b20 som ståt sen -96 /-97 .ny bensin och tändstift och tändkablar och nytt batteri så var det bara att vrida å nyckeln.
Först så gick den bara på två cylindrar och sen efter en stund på tre och efter yterligare en stund på alla fyra ...så där har vi bevis på att inget slår gamla b-block



Sök