Då var det dags för mig att lägga upp mitt Lupo projekt här på oijoij.
Det hela började egentligen med att min gamla bil (Äcklig gammal rostig, bucklig 945) sa upp sig och jag behövde en ny bil att åka till jobbet i, detta var i slutet av maj 2012. Så jag satte mig och finkammade blocket efter en bra bil att åka i, Valet föll på en lupo 1,0 med ca 19500mil på mätaren för att jag skulle ha den att pendla med och åka billigt. Var aldrig tänkt att jag skulle göra något speciellt med denna, jag var en volvoraggre som helst föredrog gamla 740/940 utan fjädrar och R-fälgar så denna skulle endast funka i att transportera röven i egentligen… Som tur var så började jag förstå hur jävla fel jag egentligen hade med detta… Jag började gilla lupon mer och mer och fastnade för små låga bilar med breda fälgar efter lite tjat från min föredetta granne som har både en stukad Mk1 och en stukad mk2 rallye.
SÅ det är hur det ser ut i nuläget, jag har bytt rikting helt och äger nu Lupon och även en A3 skulle aldrig någonsin få för mig att byta ut tyskarna mot en gammal vovlo igen…
Såhär såg det ut när bilen hade införskaffats ( inte så mycket att hurra över)
Detta tröttnade jag dock på ganska fort och både fälgar och coils beställdes
Fälgvalet föll på ett par Rota RB 8x15” et30 gunmetal eftersom att det inte var speciellt många som åkte på sådana och jag gillade retro stuket på dom. Dessa beställdes från nordicrota.com eftersom att jag tjänade ca 4000kr på att beställa därifrån. Detta var i stort sett första gången jag beställde någonting utomlands så jag var ju lite smånervös över om jag skulle få dessa fälgar eller om jag hade kastat pengarna i sjön. Självklart så blev det massa krångel med detta så jag hörde inte av dem på ca 3 veckor och fick tillslut fälgarna efter ca 2 månaders trassel. Men dom kom fram tillslut och jag var nöjd
Ville göra något som stack ut i innertaket men ändå var ganska cleant så valet föll på detta rutiga tyget. Som jag klädde både innertak och c-stolpar i. Tyget var ju inte direkt strechbart så jag valde att köpa strechvinyl och klä fördjupningarna till solskydd och handtag i. Skarven som blev mellan dessa 2 löste jag genom att köpa lite tjockare galon som jag klipte till och sedan sydde fast för hand med nål och tråd genom hela innertaket. Kan meddela att det gör jag aldrig någonsin om igen. Jävlar var mycket hårdare ”takpappen” är än man tror…
Kände även att jag ville ha en liten popplåda i bilen så det fick bli dubbla 12or i den lilla bilen. SPL Dynamics V300S4 som drivs på ett SPL Dynamics ICE800 Monoblock. Dessa ville ha ca 90liter att spela på så det blev genast lite kämpigt att få plats med i den lilla bilen. Fick bygga en låda som gick ner i reservhjulsbaljan och den va allt lite jävlig att bygga, fick sätta basarna med magneterna utåt då de inte fick plats åt andra hållet. Gillar inte detta egentligen men hade inte så mycket till val. Även tyget från innertaket användes här för att dölja den fula stolsryggen.
Det var även dags för en polering utav bilen
Lite toning av baklampor tyckte jag passade bra till bilen. Även massa dekaler hittade dit. Ni ser även den rostiga bakluckan som ingick i köpet ihop med en riktig fusklagning också visade det sig…
Körde det sista som var kvar av hösten med bilen innan det var dags för vinterförvaring. Hittade en Seat Arosa som jag var tvungen att ställa mig bredvid också
Nu var det äntligen dags för avställning och ombyggnad, började med att slita dän bagageluckan för att rostlaga den men fick för mig att lägga igen den helt istället, endast behålla vw emblemet så att så fick det bli…
Såhär såg luckan ut när jag plockade av den, inte jätte fin direkt…
Kör roterande stålborte på vinkelslipen, tänk vad lite spackel kan dölja…
Kapde ur alltihop och fixade en passande plåtbit..
..som svetsades dit
Grundade och sendan spacklade och grovslipade innan jag lämnade iväg det till lackerarn tillsammans med kofångare fram och bak
Fick tillbaka grejjerna och jag vart mer än nöjd med detta
Vår, dags att köra hem grejjerna från förvaringen, åkte såhär 2,5mil från förvaringsgaraget till det vanliga garaget (Besiktningshöjd) Brukisen i bakgrunden också
Montera motor så att man kan öppna luckan utan handtag med knapp i bilen
Dags för besiktning (tyget från taket även på tanklocket, dock skeptisk till detta och jag har original kvar så bara att byta tillbaka om jag ångrar mig…)
Besiktningen gick fint när jag hade smörjt bromsarna bak och gjort en ombesiktning så vart det dags för sänkning kände jag, plockade hjälpfjädrar och kapade genomslagsgummi och skruvade ner coilsen ca 85mm så nu i sommar blir det lägre än förra!
Höjden på bilen i nuläget, ni ser även att jag har tagit bort de äckliga extraljusen… Den som hade monterat dom hade ju borrat x antal hål i fronten samt kapat bort halva fronten så en ny fick införskaffas och den fick även bli ner målad
Även ett par dörrsidor har byggts så att frontsystemet ska matcha basarna. Ganska så enkla och cleana men det är så jag vill ha det. Även den nya växelspaksdamasken ligger på dörrsidan
Det är väl ungefär så långt jag har kommit i nuläget. Det som ligger och väntar nu innan Bug Run är att plastidippa taket mattsvart, polera bil och fälgar samt tona alla lampor och blinkers runt om med samma röktoning som baklamporna har och göra en ordentlig hjulinställning.
Det hela började egentligen med att min gamla bil (Äcklig gammal rostig, bucklig 945) sa upp sig och jag behövde en ny bil att åka till jobbet i, detta var i slutet av maj 2012. Så jag satte mig och finkammade blocket efter en bra bil att åka i, Valet föll på en lupo 1,0 med ca 19500mil på mätaren för att jag skulle ha den att pendla med och åka billigt. Var aldrig tänkt att jag skulle göra något speciellt med denna, jag var en volvoraggre som helst föredrog gamla 740/940 utan fjädrar och R-fälgar så denna skulle endast funka i att transportera röven i egentligen… Som tur var så började jag förstå hur jävla fel jag egentligen hade med detta… Jag började gilla lupon mer och mer och fastnade för små låga bilar med breda fälgar efter lite tjat från min föredetta granne som har både en stukad Mk1 och en stukad mk2 rallye.
SÅ det är hur det ser ut i nuläget, jag har bytt rikting helt och äger nu Lupon och även en A3 skulle aldrig någonsin få för mig att byta ut tyskarna mot en gammal vovlo igen…
Såhär såg det ut när bilen hade införskaffats ( inte så mycket att hurra över)
Detta tröttnade jag dock på ganska fort och både fälgar och coils beställdes
Fälgvalet föll på ett par Rota RB 8x15” et30 gunmetal eftersom att det inte var speciellt många som åkte på sådana och jag gillade retro stuket på dom. Dessa beställdes från nordicrota.com eftersom att jag tjänade ca 4000kr på att beställa därifrån. Detta var i stort sett första gången jag beställde någonting utomlands så jag var ju lite smånervös över om jag skulle få dessa fälgar eller om jag hade kastat pengarna i sjön. Självklart så blev det massa krångel med detta så jag hörde inte av dem på ca 3 veckor och fick tillslut fälgarna efter ca 2 månaders trassel. Men dom kom fram tillslut och jag var nöjd
Ville göra något som stack ut i innertaket men ändå var ganska cleant så valet föll på detta rutiga tyget. Som jag klädde både innertak och c-stolpar i. Tyget var ju inte direkt strechbart så jag valde att köpa strechvinyl och klä fördjupningarna till solskydd och handtag i. Skarven som blev mellan dessa 2 löste jag genom att köpa lite tjockare galon som jag klipte till och sedan sydde fast för hand med nål och tråd genom hela innertaket. Kan meddela att det gör jag aldrig någonsin om igen. Jävlar var mycket hårdare ”takpappen” är än man tror…
Kände även att jag ville ha en liten popplåda i bilen så det fick bli dubbla 12or i den lilla bilen. SPL Dynamics V300S4 som drivs på ett SPL Dynamics ICE800 Monoblock. Dessa ville ha ca 90liter att spela på så det blev genast lite kämpigt att få plats med i den lilla bilen. Fick bygga en låda som gick ner i reservhjulsbaljan och den va allt lite jävlig att bygga, fick sätta basarna med magneterna utåt då de inte fick plats åt andra hållet. Gillar inte detta egentligen men hade inte så mycket till val. Även tyget från innertaket användes här för att dölja den fula stolsryggen.
Det var även dags för en polering utav bilen
Lite toning av baklampor tyckte jag passade bra till bilen. Även massa dekaler hittade dit. Ni ser även den rostiga bakluckan som ingick i köpet ihop med en riktig fusklagning också visade det sig…
Körde det sista som var kvar av hösten med bilen innan det var dags för vinterförvaring. Hittade en Seat Arosa som jag var tvungen att ställa mig bredvid också
Nu var det äntligen dags för avställning och ombyggnad, började med att slita dän bagageluckan för att rostlaga den men fick för mig att lägga igen den helt istället, endast behålla vw emblemet så att så fick det bli…
Såhär såg luckan ut när jag plockade av den, inte jätte fin direkt…
Kör roterande stålborte på vinkelslipen, tänk vad lite spackel kan dölja…
Kapde ur alltihop och fixade en passande plåtbit..
..som svetsades dit
Grundade och sendan spacklade och grovslipade innan jag lämnade iväg det till lackerarn tillsammans med kofångare fram och bak
Fick tillbaka grejjerna och jag vart mer än nöjd med detta
Vår, dags att köra hem grejjerna från förvaringen, åkte såhär 2,5mil från förvaringsgaraget till det vanliga garaget (Besiktningshöjd) Brukisen i bakgrunden också
Montera motor så att man kan öppna luckan utan handtag med knapp i bilen
Dags för besiktning (tyget från taket även på tanklocket, dock skeptisk till detta och jag har original kvar så bara att byta tillbaka om jag ångrar mig…)
Besiktningen gick fint när jag hade smörjt bromsarna bak och gjort en ombesiktning så vart det dags för sänkning kände jag, plockade hjälpfjädrar och kapade genomslagsgummi och skruvade ner coilsen ca 85mm så nu i sommar blir det lägre än förra!
Höjden på bilen i nuläget, ni ser även att jag har tagit bort de äckliga extraljusen… Den som hade monterat dom hade ju borrat x antal hål i fronten samt kapat bort halva fronten så en ny fick införskaffas och den fick även bli ner målad
Även ett par dörrsidor har byggts så att frontsystemet ska matcha basarna. Ganska så enkla och cleana men det är så jag vill ha det. Även den nya växelspaksdamasken ligger på dörrsidan
Det är väl ungefär så långt jag har kommit i nuläget. Det som ligger och väntar nu innan Bug Run är att plastidippa taket mattsvart, polera bil och fälgar samt tona alla lampor och blinkers runt om med samma röktoning som baklamporna har och göra en ordentlig hjulinställning.
Senast redigerat av mGustaafssoN (2 juli 2013)
0
0
0
0