Hårt knack kan vara ram och/eller vevlager. Har för mig att vevlager låter mest under belastning. Oavsett knack är aldrig bra, om det nu inte är det vanliga "dieselknattret" som du misstar för knack. Steg 1 är att byta olja och filter. Knackar det fortfarande brukar man kunna lokalisera varifrån knacket kommer med hjälp av ett "stetoskop" (kan vara en metallstång som man sätter mot blocket där vev resp ram lager förväntas sitta, funkar även med trädgårdsslang). Metoden är inte 100% men har man lagerknack så kommer knacket höras betydligt tydligare när "stetoskopet" är anlagt i närheten av det havererade lagret...
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure