3928
Sök

Vilka däck passar?

72 Inlägg
11 juli 2013
Trådstartare
Har en BMW 318i  med BMW originalfälgar och däck som har beteckningen 225-45 R17 och jag undrar om jag köper en däck med liknande beteckningar? Eller annat man bör tänka på?
Vill inte byta mina fälgar för jag gillar de alldeles för mycket

Tacksam för alla svar!

225 Inlägg
14 juli 2013
om du har det måttet på dom fälgarna du har så är det bara att köpa lika svårare än så är det inte

640 Inlägg
14 juli 2013
Dels ska du se till att dimensionen stämmer, alltså 225/45/17. Men sen måste du se till att belastningsindex är tillräckligt hög, den anges med två eller tre siffror beroende på hur högt det är (titta på din befintliga däck). Sedan måste du även ha rätt hastighetsindex, de kan du se t.ex. här: http://www.xn--kpadck-eua4l.se/hastighetsindex. Du måste ha ett hastighetsindex som antingen motsvarar eller överstiger den hastighet du vill/kan åka i. Om bilen är begränsad till t.ex. 210km/h så satsa på ett däck med hastighetsindex H, även om du inte tänkt åka så fort.

640 Inlägg
14 juli 2013
FLindgren skrev:
Åk till en däckverkstad så hjälper dom dig....

Inte för att vara sån.. Men är det inte av just den anledningen man skriver på ett forum, att man inte vill åka dit?

Hur skulle det se ut om vi i varje tråd där någon har problem med bilen bara skrev "Åk till närmsta verkstad så hjälper dom dig.."?

72 Inlägg
14 juli 2013
Trådstartare
Precis, och jag drar inte till däckverkstad eftersom priserna där är minst 500kr dyrare per däck så...

Men tack så mycket för svaren! Följa det gamla däckets beteckningar asså, hittade en sida som heter billigaalu men finns det sidor som har billigare men ändå märkesdäck?

640 Inlägg
14 juli 2013
volvo-s40v40 skrev:
Precis, och jag drar inte till däckverkstad eftersom priserna där är minst 500kr dyrare per däck så...

Men tack så mycket för svaren! Följa det gamla däckets beteckningar asså, hittade en sida som heter billigaalu men finns det sidor som har billigare men ändå märkesdäck?

Kan vara värt att kika in dackonline.se och bythjul.com.

72 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
Aha tack, hittade ett par grymma på däckonline!

Sök