3013
Sök

Dump till hirsch

85 Inlägg
29 oktober 2005
#21
henriksbil skrev:
Hybrid dumpen är byggd för att funka till LLM. Dom rekomenderar dumpen för tex Audi 1,8t motorer.
Den är helt ombyggbar för endast öppen, bara återcirkulerande och båda varianterna.

Jo den må fungera på Audi:s styrsystem
men den är inte att rekomendera på saabs avancerade styrsystem Trionic 7,
men gör man den helt återcirkulerande så ska det väl funka hyffsat om den inte är så hårt fjädrad och på det viset öppnar försent mot vad orginal dito gör!.


Mvh

funderare...
83 Inlägg
29 oktober 2005
#22
*suck* Visst du har rätt angående magnetventilen som styr laddet. MEN!!!! det finns en till som styr vacumet till dumpventilen på t7 motorerna sitter den monterad över bromsservon (iaf 9-3 lite osäker på placeringen i 9-5). Man kan tex inte så still o gasa så det pyser som det går på många andra bilar. man kan gå runt detta genom att plugga den gamla slangen o dra en ny från insuget som gör att ventilen kommer att hållas öppen lite längre vilket genererar i mera pys.....


85 Inlägg
29 oktober 2005
#23
ta t.ex en 9-5:a varva upp den skapligt släpp sedan gasen och jo det ska nog pysa men det hörs nog inte alls p.g.a det orginal monterad luftfiltret och filterboxen....för när du varvar så laddar turbon men då endast GLT (grundladd) ,men var skall då det ca 0,45-0,5 Bar stora laddet gå???
jo inte tillbaka in i turbon iaf  utan tillbaka före LMM 

för så dumma motor tekniker har dom inte på SAAB så att dom  låter laddluften slå tillbaka mot impellern.....  Luften måste ju ta vägen Någonstans???

85 Inlägg
29 oktober 2005
#24
bmw750 skrev:
håller helt med talladega i detta fallet...
står du still o gasar så självklart pyser dumpen, nånstans ska ju luften ta vägen för H*E..

så dumma saabtekniker vet inte vad dom pratar om...

Tackar ! Bmw750 !

ja det är så det funkar!

Mvh

funderare...
83 Inlägg
30 oktober 2005
#25
hmm.. jag talar då av egen erfarenhet. Jag har en 9-3viggen o den har B235R samma motortyp som 9-5 aero. Jag var nämligen på jakt efter mera pys o investerade i ett öppetfilter optiflow minsann.... smile provstart o lite stilla stående gasa...Va fan inget pys? Nehhe?? Ut o åka en sväng o javisst då pyste det så fint så.. har även provat med en annan slang från insuget o kopplat förbi DUMPENS magnetventil o då går det o få pys stillastående. MEN om man åker på treans växel tex o kopplar o gasar till den DÅ pyser det då med magnetventilen inkopplad. Om du nu fortfarande inte tror mig så är du välkommen på en demo hemma hos mig wink

Förressten hur gör du för o få upp glt på att bara stå still o gasa? Det behövs mera belastning än så för o få de laddtrycken.... wink

mvh
Jocke
Senast redigerat av Dotte (30 oktober 2005)


Saab entusiats
45 Inlägg
31 oktober 2005
Trådstartare
#26
så det ni föreslår här allt som allt är att man ska köra med öppet luft filter eller? någon bra IT-sida jag kan fixa ett sånt på?

vad är annars kontentan av era argument för eller emot..??


6 851 Inlägg
31 oktober 2005
#27
hirsch-305 skrev:
så det ni föreslår här allt som allt är att man ska köra med öppet luft filter eller? någon bra IT-sida jag kan fixa ett sånt på?

vad är annars kontentan av era argument för eller emot..??

kontentan för din del, kör med återcirkulerande ventil då din bil mår bäst och går bäst med det.


Saab entusiats
45 Inlägg
31 oktober 2005
Trådstartare
#28
Talladega Power skrev:
kör INTE med hybrid dump på Trionic 7
då det ger fel beräkningar i LMM/Styrsytemet
även fast den är delvis öppen och delvis stängd



är man rädd om grejjorna så ska man hålla sig därefter


mvh

du gör jag inte det !! tack för tipes !!
men annars vad har du för tips för att få det att låta lite mer!!?


904 Inlägg
31 oktober 2005
#29
Hmm var ett jädrans bråk om hur magnet ventil å dumpar å fiderattan funkar på dessa bilar.

Jag vet inte hur systemet funkar på Saab men jag vet att den har en LMM och mäter all luft som kommer in i motorn. Samma som Audi, dumpar du luften som LMM mätt så kommer bilen gå fett vid växlingar, därför SKA du ha en återcirkulerande dump om den ska gå som den ska.

Ang magnet ventilen så styr den enbart Wastegaten så den släpper ut överflödigt tryck i grenröret och styr på så vis laddtrycket som kompressor delen på turbon bygger up.

Och en Dump stryrs av Vacumet i plemium kammaren. så när du släpper gasen så stängs gas spjället och vacumet som bildas suger upp ventilen i dumpen som får luften att studsa tillbaka framför turbon för att skona impeller och att hålla snurr på turbon för bättre respons.
Man kan om man vill flytta LMM så den sitter på trycksidan om turbon, då kan man köra med öppen dump men LMM brukar ta en del stryk av att luften studsar tillbaka genom den...

Hoppas nån vart klokare iaf och ni som inte vet nått om hur det funkar behöver inte skriva i dessa trådar heller. De gör bara trådskaparen ännu mer förvirrad.

EDIT förövrigt så kör man med ett öppet luft filter som sitter väldigt nära där den återcirkulerande dumpen dumpar tillbaka luften så låter den nästan lika högt som en riktigt öppen dump.
Senast redigerat av MrVain (31 oktober 2005)

De ska va gött å leva


Sök