3188
Sök

Det här med däcktryck.. 215/35-18 med lite stretch.

29 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
Tjena!

Har googlat mig till vansinne på vad man ska ha för däcktryck. I många trådar så hänvisar man till en tabell som jag inte vet riktigt var den kommer ifrån från början men det står iallafall att vid 35-profil så ska man köra 3,1 bar, och det var det ungefär som däckverkstaden tröck i när dom krängde på däcken.

Däremot hittade jag en annan tråd någonstans där det stod att man skulle räkna ut däcktrycket med hjälp av load index och luftvolym. Så, har man ungefär samma luftvolym (dvs rullomkrets) som originalhjulen så går du upp eller ner ett hg per enhet load index du har gått upp/ner.

Enligt tabellen ska jag alltså ha ca. 3.1 bar. Om man ska räkna ut däcktrycket så ligger jag någonstans runt 2.5-2.7 bar. Nu är det ju så att jag har ytterst lite stretch på mina däck, och det är väl där det förvirrar mig egentligen.

http://tyrestretch.com/wp-content/gallery/archive-3/8.0_215_35_r18_3.jpg

Ungefär sådär ser det ut. Hur mycket ska man då våga labba med däcktrycket innan man riskerar att däcket blir för mjukt och riskerar att hoppa av fälgen? 3-3.1 känns ändå ganska högt, men vågar inte riktigt sänka heller.

1 679 Inlägg
23 juli 2013
Jag kör med 215/35-19 och har mellan 3 till 3,2 i tryck smile
Kört med de dom tre senaste somrarna, funkat jättebra för mig smile
Har du lite stretch så hade jag kört på lite mer luft smile
Så jag tror 3,1 är alldeles lagomt smile

29 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
JimmyAndersson skrev:
Jag kör med 215/35-19 och har mellan 3 till 3,2 i tryck smile
Kört med de dom tre senaste somrarna, funkat jättebra för mig smile
Har du lite stretch så hade jag kört på lite mer luft smile
Så jag tror 3,1 är alldeles lagomt smile

Då kanske jag behåller trycket då. Tackar för svar!

1 948 Inlägg
23 juli 2013
Sen får du tänka på att dina fälgar kommer från kina, så då rekommenderar jag 0,5 mer dessutom smile

29 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
baltis skrev:
Sen får du tänka på att dina fälgar kommer från kina, så då rekommenderar jag 0,5 mer dessutom smile

Det är ungefär vad budgeten erbjuder när man går i gymnasiet och pröjsar själv, tack för tipset.

1 948 Inlägg
24 juli 2013
Freddanovic skrev:
baltis skrev:

Det är ungefär vad budgeten erbjuder när man går i gymnasiet och pröjsar själv, tack för tipset.

Inget att skämmas för smile Men dra i lite extra luft så behöver du inte vara så orolig när du åker över broskarvar smile

Sök