Har googlat mig till vansinne på vad man ska ha för däcktryck. I många trådar så hänvisar man till en tabell som jag inte vet riktigt var den kommer ifrån från början men det står iallafall att vid 35-profil så ska man köra 3,1 bar, och det var det ungefär som däckverkstaden tröck i när dom krängde på däcken.
Däremot hittade jag en annan tråd någonstans där det stod att man skulle räkna ut däcktrycket med hjälp av load index och luftvolym. Så, har man ungefär samma luftvolym (dvs rullomkrets) som originalhjulen så går du upp eller ner ett hg per enhet load index du har gått upp/ner.
Enligt tabellen ska jag alltså ha ca. 3.1 bar. Om man ska räkna ut däcktrycket så ligger jag någonstans runt 2.5-2.7 bar. Nu är det ju så att jag har ytterst lite stretch på mina däck, och det är väl där det förvirrar mig egentligen.
Ungefär sådär ser det ut. Hur mycket ska man då våga labba med däcktrycket innan man riskerar att däcket blir för mjukt och riskerar att hoppa av fälgen? 3-3.1 känns ändå ganska högt, men vågar inte riktigt sänka heller.
Jag kör med 215/35-19 och har mellan 3 till 3,2 i tryck Kört med de dom tre senaste somrarna, funkat jättebra för mig Har du lite stretch så hade jag kört på lite mer luft Så jag tror 3,1 är alldeles lagomt
Jag kör med 215/35-19 och har mellan 3 till 3,2 i tryck Kört med de dom tre senaste somrarna, funkat jättebra för mig Har du lite stretch så hade jag kört på lite mer luft Så jag tror 3,1 är alldeles lagomt
Då kanske jag behåller trycket då. Tackar för svar!