3143
Sök

Köpråd: Bmw e36 TDS

5 Inlägg
22 juni 2013
Trådstartare
#1
Tjenare ska snart köpa min första bil! big_smile
Jag har hittat en bmw 325 tds 1994 som gått cirka 35000 mil och Undrar om det är nå att ha? Dieselpumpen ska vara nyrenoverad på den. 
Vad ska man kolla särskilt på dessa bilar vid en eventuell affär?
Är motorerna driftsäkra och tål dom lättare trimning typ evrymod och högre ladd? Sitter det diffad bakaxel orginal på dessa?
Fyll på med info tack!

/adrian


Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 juni 2013
#2
Det är ingen dum bil men du får ha en förkärlek till dieselmotorer om inte är de bensindrivna alternativen ett bättre val. Dieselpumpen är en del som kan skapa problem så det är positivt att den är renoverad, men det är inget värt om du inte får ett kvitto på jobbet så ta aldrig en säljare på orden. Även ställverket kan krångla med knepig gång som följd.

Annars är M51D25 driftsäker om den sköts väl men var noga med motorns skick för den är lite känslig, de går att trimma men jag vill minnas att grenröret är en rejäl flaskhals vid effektökning och topplocket har en tendens att spricka. Differentialbroms fanns som tillval till de större bensinsexorna men vad TDS hade för alternativ vet jag inte, original sitter det däremot en öppen differential.

I övrigt så körs BMW ofta hårt och med tiden blir leder, stag och bussningar slitna så var uppmärksam på olika former av missljud eller ett vinglig uppträdande. E36 är långt ifrån lika rolig att köra längre när dessa punkterna är slitna och även om delarna inte är dyra blir det en bra slant i slutändan om du behöver gå igenom allt för att få den fräsch igen. Samma sak gäller glapp i drivlinan, ett slitet länkage för växelspaken eller dåliga bromsar om man vill ha en rolig BMW bör den väl uppföra sig som en sådan?

Kylsystemet är också lite speciellt, läckage straffar sig genom luft i systemet vilket förr eller senare orsakar lågt tryck och då kokar bilen av den anledningen. Sätter du tryck på vatten höjs kokpunkten och temperaturen kan därför vara upp till 120 grader normalt på en E36 (det gäller M52, jag är inte säker på M51) men släpper trycket kokar vattnet förstås. Det är dock billiga delar så om du är osäker på skicket byt ut dem i förebyggande syfte!

Elfel dyker gärna upp på gamla bilar men E36 är inte drabbad av det i högre utsträckning än andra motsvarande bilar och det är sällan några svåra fel. Ärg på kontakter förekommer med allt från släckta lampor till falska varningar i Check Control som följd men det löser man enklast genom att putsa rent dem, antennen till startspärren (den lilla svarta ringen runt tändningslåset) är ett annat exempel på delar som kan hitta på hyss och om den kastar in handduken brukar man få vrida nyckeln ett par gånger innan den går igång. Ingen dyr del den heller.

E36 har inte något dåligt rostskydd men svagheter finns och om man inte sköter bilen dyker rosten upp i främst dörrar, bakluckan och framskärmarna. Ingen överraskning på 20år gamla bilar det heller visserligen? Gamla BMW är pålitliga och härliga bilar men se till att hitta ett omtyckt exemplar för motsatsen kräver en del huvudvärk innan det blir någon ombonad "Ultimate driving machine" igen för att referera till deras lite töntiga slogan. Det blir billigare och smidigare att vänta på ett bra exemplar än att chansa och köpa en bil med lite småfix som det ofta heter. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

17 Inlägg
26 juli 2013
#3
Jag har en 97:a som gått dryga 36 000 mil, varav de flesta i Norrlands inland (=väldigt lite rost).

All el funkar som den ska, jag har inte haft några problem. Det enda är att gummiplattan i nyckeln är sliten och behöver bytas.
Jag kan ha fel, men diffad bakaxel tror jag är original.
Som Rquired skriver är rostangrepp på skärmkanter, baklucka och dörrar standard.
En sak jag blivit varse de senaste två dagarna är att originalkylsystemet suger hårt, eftersom det är i plast till stora delar. Ett generalfel är att slanganslutningar går av. På min var en sån lagad och jag har ägnat min ledighet åt att sätta i en ny kylare som följde med när jag köpte bilen. För det första var det ett smärre helvete att få lös den. Intercoolern är fastskruvad framifrån i kylaren och för mig släppte mässingsgängorna som var gjutan i kylarens plast. Det slutade med att jag fick såga av fästena till intercoolern med ett bågfilsblad. Glad i hågen hällde jag i glykol när jag väl fått dit den nya, för att genast höra ett pissande ljud: den "nya" kylaren läcker som ett såll... Jag dog nästan! En ny standardkylare rockar loss på 4400 kr från Nissens. En begad från bildelsbasen på runt 1500 inkl frakt. Nu kollar jag om det ska gå att få hem en aluminiumkylare från utlandet, men jag hittar inget som verkar passa. Jag behöver också titta på att byta ut IC:n, den är också gjord i plast och läcker.

Även vattenpumpens impeller är gjord av plast i original, liksom drivhjulen för remmarna. På alla videos jag sett de senaste dagarna rekommenderas det att byta ut dem mot delar i metall i förebyggande syfte.

Edit: I övrigt är jag sjukt nöjd med bilen, den går som en dröm och är väldigt bra på att dra hästsläp! Stolarna är sjukt sköna, jag kör själv 80 mil i sträck utan att få ont någonstans!
Senast redigerat av Pallas (26 juli 2013)


Sök