3751
Sök

Byta bromsskivor bak Nissan X-trail -05

690 Inlägg
13 augusti 2013
Trådstartare
Hej.
Tänkte höra om någon vet om det är knepigare än normalt att byta bromsskivor bak på en nissan x-trail?
Handbromsen är ju av typ med bromsbackar som använder insidan av centrum av skivan.
Är det bara som vanligt att ta loss ok, okhållare och sedan av med bromsskivan och sedan montera allt igen? Eller måste man ta loss handbromsens backar också, eller att dom flyger loss när man tar av skivan?

Tacksam för svar.
Mvh Lars

1 365 Inlägg
14 augusti 2013
Generellt så måste du ju pilla in en skruvmejsel i ett av bromsskivehålen på dessa bilar för att lossa spänningen på bromsbackarna. Annars kommer du inte kunna få av skivan.

Så är det ivarjefall på min Mercedes från 2002 och jag skulle inte tro att Nissan har någon annan lösning. Det är lite pilligt och det är bra med en ficklampa.

690 Inlägg
14 augusti 2013
Trådstartare
Ja jag har hört något om det, men på samma gång har jag sätt en video på Youtube med någon rysk mekaniker som bara  drar av skivan.
Är det inte krångligt att få dit skivan och spänningen på handbromsen igen?
Senast redigerat av AEN (14 augusti 2013)

1 365 Inlägg
14 augusti 2013
Det som är mest troligt är att handbromsen faktiskt inte funkade på bilen (vi snackar ju Ryssland), därmed är det inget tryck från backarna och man kan ta av skivan ändå.

Skivan är enkel att få dit igen när du släppt på spänningen (Egentligen släpper du inte på spänningen utan du spänner fjädrarna till handbromsbackarna så cirkeln bli mindre och därmed tar inte backarna i skivan)

När du ska få rätt spänning igen så skruvar du tills du inte längre kan snurra navet för hand och sedan lättar du 1-2 varv, tillräckligt för att du kan snurra för hand igen men inte heller för mycket

AEN skrev:
Ja jag har hört något om det, men på samma gång har jag sätt en video på Youtube med npgon rysk mekaniker som vara drar av skivannpgon rysk mekaniker som vara drar av skivan.
Är det inte krångligt att få dit skivan och spänningen på handbromsen igen?

690 Inlägg
14 augusti 2013
Trådstartare
Ok, inte värre än så :-)
Nu känns det dock som att min handbroms har väldigt mycket spel redan som det är, så kanske går ändå. Inte så van vid automat bilar, men måste säga att handbromsen suger. .. kan köra iväg med handbromsen i utan att märka det... och det är ingen som anmärkt på att den är dålig.  Dock så fyller ju handbromsen inte så stor funktion på en automat,  men ändå.

Tack för hjälpen!

Sök