3350
Sök

M50B25 med M54B30 vev? stroka

20 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
hej,
jag har en bmw e36 325 från 1993
rätta mig gärna, men då har jag en M50B25 i den?
nu har jag vart och köpt mig en m54b30 (2001), tyvärr är blocket på den här motorn troligen obrukbart
ovala cylinderlopp (upp mot 0,2 millimeter) samt skuren lite lätt i cylinder 3 så efter att ha skrapat bort  metallrester i loppet så felade den mer då den är uttryckt,
dock är toppen brukbar.

så mina frågor lyder:

vilka block kan jag använda till min m54b30?
kan jag använda gjutjärnsblocket och kolvar från M50B25 då båda är 84 millimeter i diameter?
är det vevstakarna som är kortare i m54b30 eller är det annan placering på kolvbultarna eller båda?

kort sagt, jag har en 3 litersmotor som jag vill ha hjälp av erfarna bmw lirare att pussla ihop...
jag är medveten om att jag inte har någon vanos styrning.
jag har planerat att använda 2,5 liters elektroniken ända ut till spridarspetsarna och vill gärna veta om och varför detta inte skulle klara 231 hästar...

all info som lär mig något eller hjälper mig något är jag tacksam för smile
Senast redigerat av Trimcim (10 mars 2012)

866 Inlägg
17 januari 2012
Jo blocket kan du ta från M50b25 och vev från M54b30 men där bli inte mycket plats till den :-) Stålis blocket får du modda så veven går fri. Minst 5/10 delar. och kolvarna från M54b30 motorn.stakar 135mm dom kan du ta från m50 motorn . Du får mäta upp volymen så du inte får för högt komp. Sen ser inte vevarna lika dana ut i fronten så svängningsdämparen från m54 motorn. Nu satte jag ihop blocket till en polare så jag får höra hur dom löste sig med svängningsdämparen men jag har för mig att dom modda M50,ns  Så M50 kolvar är för höga  m54 är 7.3 mm lägre.
Sen så är blocket väldigt annorlunda med givare och uttag (olja/vatten) Så har du inte koll på givar och elektronik så kan det bli struligt. Typ vevaxelgivaren. sitter bak i blocket i M54 och m50 sitter i fronten med en trigger platta. Ska du köra N/A så är där ingen mening med stålis ! Överladdning  Ja !

20 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
tack! verkligen en bra svar smile
som jag skrev så ska motorn hamna i en bil som har m50b25 motorn, så stålblockets yttre givare och uttag är önskvärt, om det var så du menade?
och en liten fläkt bakom luftfiltret är inte en omöjlig framtid så jag tar gärna några kilon extra för att hålla möjligheterna öppna.

en ny fråga, toppen på m54b30, hur väl lirar den med en omgivning som till största del är m50b25? vet du om man bör få problem på någon speciell punkt vanligtvis?
eller till att börja med, är det större ventiler på 3 liters motorn? 
eller är det onödigt att sträva efter att använda den?

om jag ställer dumma frågor så beror det på att m50 motorn fortfarande tar mig dit jag ska ^^ så jag kan inte riktigt mäta och undersöka i nuläget. vilket jag naturligtvis gör när snickarbyxorna kommer fram smile

dessa frågor är för att förbereda, fundera, samt investera på ett bra sätt smile

866 Inlägg
18 januari 2012
Javist ! Det är rätt skönt när man vet vad man ska syssla med när man börjar med ett projekt :-)
Nu sitter där ANUS förlåt VANOS på 3 liters och beroende på om det är en 170 hk eller 190 hk  . så har du samma mått på ventilerna med 170hk och 190hk har du mindre !! avgasventiler. Så jag föredrar M50b25 toppen då slipper du VANUS ;-)  och där är ju samma borr så det passar.  Sen har jag för mig att volymen på förbränningsrummen är högra på m54 motorerna men är inte säker. 34,3 cc är det på m 50b25 motorn. Så du får välja N/A eller överladd.
Använder du plana kolvar som till m50 motorn hamnar du på nästan 12-1 i komp !! par trevliga kammar så blir det en trevlig sug motor. Är inte hundra på M54 topparna då jag aldrig använt mig av dom. Annars så tjock packning (comeric) och skålade kolvar men då får du en tradig motor utan snurra. Alternativet är skålade kolvar och tunn packning  och sedan byta till tjock packning.

20 Inlägg
2 maj 2013
Trådstartare
för dom som hamnar här och undrar så kan vi nu konstatera följande.
jag fick ihop motorn och det blev bra tryck i maskineriet.
m50b25 toppen har faktiskt störe och bättre kanaler än m54b30. därför är det nu den toppen jag kör med.
m54b30 veven går fritt med bra marginal i m50b25 blocket ialf i mitt fall ^^
stakar tog jag från nån audi. dom va en millimeter längre så ja fick upp kompet lite.
dubbla ventilfjädrar och urfrästa ventilurtag i kolvarna gör att jag kan köra med alla kammar ja känner för utan att lyfta toppen ^^ dock har jag inte fått tag i några kul för en bra peng.
jag har inte behövt ändra något vad gäller insprutningen! har mätare till lambdan och på fullgas får den bra med bränsle ända upp till varvstopp smile (provat på högre växel)
något som blir känsligt är dock avgassystemet! e36 har tydligen kommit med ett par dimentioner på avgassystemet, där det går ihop till ett har jag ett som e 50 mm o ett som är 60. med det på 50 mm så har jag inget att hämta på dom sista 1000 varven... det är en svag punkt. extraktor o sen se till att de e grövre än orginal e36 bakåt är att rekommendera. sen har jag märkt att m50b25 orginalkoppling är på gränsen med feta sulor på. släpper man upp på 2an så är de inte däcken man bränner ^^
jag skulle tippa på ca 240-250 hästar? smile

27 Inlägg
17 augusti 2013
Det låter spännande, tänkte prova samma koncept, kör Turbo så det blir väl M54b30 stakar och kolvar i min m50b25 IV, hur löste du det md triggerskivan!

Life begins when you pass 250 kmh

Sök