3391
Sök

Volvo v70-99 dålig katalysator..

1 830 Inlägg
18 augusti 2013
Trådstartare
Hej.

Min v70 som jag nyligen införskaffat har lite problem med katalysatorn då den fick både för höga/låga värden på besiktningen så skulle vilja ha hjälp med att hitta en som passar, är osäker på vad det är för " på avgassystemet.
Men det är original vad det verkar som.

Bilmodellen är en V70 25se eller hur det nu var.
Jag har fått höra från flera håll att det oftast är katten som inte mår så bra när det är så men om ni har tips o förslag så säg dem gärna smile

Jag vill helst inte ha en dyr katt då jag tänkt att byta hela avgassystemet längre fram, behöver bara en som får värdena på rätt nivå igen smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
18 augusti 2013
det är sällan katen som är problemet. men utan värden är det svårt att ens gissa. avgasvärdena säger en hel del om problemet

Kör fort så hinner inget hända...

1 830 Inlägg
18 augusti 2013
Trådstartare
Growe skrev:
det är sällan katen som är problemet. men utan värden är det svårt att ens gissa. avgasvärdena säger en hel del om problemet

har bes. papper i bilen kan skriva in värdena sen så får du se vad som står smile

1 830 Inlägg
21 augusti 2013
Trådstartare
Här är värdena som jag hade.
Hc halt för hög på tomgång.
Co halt för hög på tomgång.

Co 0,4(0,5) co 2500 0,5 (0,3)
Hc 143 (100) lambda 1,01 (0,96 - 1,04)

31 Inlägg
21 augusti 2013
Det är inte helt ovanligt att igensatt vevhusventilation kan ge konstiga värden och det är något som är rätt vanligt på P80 modellerna (850/v70) så kolla upp det också.

Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
21 augusti 2013
det bästa sättet är att mäta avgaserna före katen oxå

men katbyte låter det nästan som.
eftersom lambdavärdet är så pass bra.

Kör fort så hinner inget hända...

1 830 Inlägg
21 augusti 2013
Trådstartare
jo, har funderat på att byta hela avgassystemet ändå inom en snart framtid så vill ju inte att katten ska kosta allt för mycket just för att det känns då som en onödig utgift.

visst kan ju köpa den främre delen nu och kosta på den men det känns fel på något vis, hade tänkt ha 2.5" och då blir det väl strypt för v70 har väl inte 2.5" de har väl smalare avgassytem?
Vill ju inte "strypa" bilen

Sök