3041
Sök

Hur fungerar min däckbalanserare?

17 Inlägg
21 augusti 2013
Trådstartare
Hej,
Jag har köpt en Hofmann finishbalancer dvs en man balanserar med däcken på bilen.
Men jag fick inte någon manual till den så nu undrar jag om någon kan instruera mig hur den fungerar.
Den spinner däcket och stroboskoplampan fungerar men hur tolkar jag resultatet.
http://s24.postimg.org/yjxf8djup/8595605115.jpg
http://s16.postimg.org/78mzj7lvl/bild_1.jpg
Eller är det någon som har en manual.
Jag har sökt på nätet utan att hitta någon manual.

241 Inlägg
21 augusti 2013
det fattas en del  det är den som länkarmen står på när du spinner hjulet .det är den som känner var obalansen sitter--maskinen används till bilar som det inte  går att balansera bort rattskakningar då spinner man hjulet och balanserar bort den sista obalansen

17 Inlägg
21 augusti 2013
Trådstartare
Hej, jag har domkraften med den sensorn. Jag skall ha den till att balansera mina ekerfälgar.

241 Inlägg
21 augusti 2013
du hissar upp bilen och ställer bocken med sensorn så långt ut som möjligt på länkarmen mot hjulet  sen så spinner du hjulet och håller koll på var på hjulets sida lampan blinkar där ska vikten sitta

17 Inlägg
22 augusti 2013
Trådstartare
HUr menar du med sista meningen? Det är ungefär där som jag inte vet hur jag skall göra jag har satt en tejpbit på hjulet när jag spinner upp hjulet så hamnar tejpbiten ca kl5 var skall jag sätta vikterna då?
Mätaren jag har visar i mA hur vet jag vilken vikt jag skall använda?
ratten för känslighet vad skall man ha den på?
och till sist knappen om visar om obalansen(?) sitter i mitten eller på var sin sida vad gör den?
Hälsningar Lars

241 Inlägg
22 augusti 2013
om lampan blinkar när tejpen är på kl5 ställ då tejpen på 5 då ska vikten sitta kl12 ..hur mycket du ska sätta dit visar mätaren

17 Inlägg
22 augusti 2013
Trådstartare
mätaren är lite svårtolkad då utslaget beror på  känslighetspoteniometern.
någon ide hur knappen man ställer om mellan dynamisk och statisk balansering fungerar?

Sök