2952
Sök

Civic 92-95 hastighetsmätare och halvljus funkar inte ihop.

4 261 Inlägg
22 augusti 2013
Trådstartare
hejsan!!

Har kollat överallt och sökt för svar men finns inget!

är det bara jag eller är det så med alla honda???

på min coupe 95 civic så kan jag inte få ljus på hastighetsmätare eller nån mätare alls  samtidigt som jag vill ha halv ljus på.

kan endast välja halvljus, ljus på hastighetsmäare eller heljus... via spaken på ratten..

är det bara nånting man får leva med??? finns det nått sätt att göra nånting åt det???

Jag vill bara att hastighets mätare och tank ska ha ljus på så fort jag startar bilen alltså i off/0 läge då tillsammans med halvljus på. och det ska släckas när jag stänger av bilen..

ifall jag sätter på ljuset till hastighetsmätare och glömmer släcka så försvinner elen till bilen!

jättetacksam för svar. hoppas alla förstår vad jag menar.

http://i39.tinypic.com/2znpdnr.jpg
Senast redigerat av panda666 (22 augusti 2013)

4 261 Inlägg
22 augusti 2013
Trådstartare
ingen som har nån aning alls???

1 948 Inlägg
22 augusti 2013
För att klargöra, du menar belysningen utav instrumenthuset(det som rymmer hastighetsmätare mm.).

Och när du vrider på halvljusen så slocknar belysningen till instrumenthuset?

Så ska det inte vara (var det inte på min gamla civic), el är jobbigt... kanske någon jordkabel? usch... får huvudvärk bara av att tänka på elfel...
Tips: köp ficklampa big_smile

4 261 Inlägg
23 augusti 2013
Trådstartare
tack för alla svar men känner mig inte nöjd med resultaten..man måste ju installera en ljus varnare alltså om man inte vill glömma bilens ljus på när man stängt av..och gör man det så försvinner elen i bilen ju.

finns det inget sätt att ha spaken på att alltid ha ljus vid både instrument samt halvljus hela tiden? tills man stänger av bilen?

då är det bara så att gamla civics är omoderna tyvärr

2 Inlägg
24 augusti 2013
Haha, förlåt men lote komiskt är det.

Det är väl bara att sätta en lapp på ratten om du inte kommer ihåg. Det är ju inte jättesvårt att vrida på en spak.

4 261 Inlägg
24 augusti 2013
Trådstartare
@ bullet:  hehe det är bara min komplex, blev ganska irriterad att bilen är perfekt för mig förutom denna lilla detalj,
men jag får lära mig att leva med det^^

@joakimeis: a nånting får ja väl lägga^^ vet inte om det blir lapp eller nått annat. Men jag har redan glömt ljuset på ett par dagar för jag är på jobbet vid 05:00 på morgonen och då är inte hjärnan riktigt med så man glömmer det på^^

men jag tackar alla för all hjälp

4 261 Inlägg
24 augusti 2013
Trådstartare
Bullet--- skrev:
panda666 skrev:
@ bullet:  hehe det är bara min komplex, blev ganska irriterad att bilen är perfekt för mig förutom denna lilla detalj,
men jag får lära mig att leva med det^^

@joakimeis: a nånting får ja väl lägga^^ vet inte om det blir lapp eller nått annat. Men jag har redan glömt ljuset på ett par dagar för jag är på jobbet vid 05:00 på morgonen och då är inte hjärnan riktigt med så man glömmer det på^^

men jag tackar alla för all hjälp

Men som sagt, finns ljussummer att köpa på biltema och andra ställen, ger ifrån en "buzzer"-signal när ljuset är på när du stängt av bilen.  smile

var på biltema i fredas^^ den var slut;)) måste ha vart flera som använt:))

men fan att det inte finns nått annat sätt att fixa de på. annars är bilen perfekt

4 261 Inlägg
25 augusti 2013
Trådstartare
Bullet--- skrev:
panda666 skrev:
Bullet--- skrev:

Men som sagt, finns ljussummer att köpa på biltema och andra ställen, ger ifrån en "buzzer"-signal när ljuset är på när du stängt av bilen.  smile

var på biltema i fredas^^ den var slut;)) måste ha vart flera som använt:))

men fan att det inte finns nått annat sätt att fixa de på. annars är bilen perfekt

Är du haj på elsystem så får du koppla om spaken så att den hämtar ström via tändningslåset, då kan du ha halvljus/instrument på hela tiden men stänger du av tändningen så tappar den spänningen.

now were talking! äntligen ett svar som jag har längtat att höra. finns det nån instruktion eller do it yourself sida man kan kolla om det? tycker att hålla på med el i bilen e jobbigt. vilka kablar är det man ska koppla om??

4 261 Inlägg
25 augusti 2013
Trådstartare
Bullet--- skrev:
panda666 skrev:
Bullet--- skrev:

Är du haj på elsystem så får du koppla om spaken så att den hämtar ström via tändningslåset, då kan du ha halvljus/instrument på hela tiden men stänger du av tändningen så tappar den spänningen.

now were talking! äntligen ett svar som jag har längtat att höra. finns det nån instruktion eller do it yourself sida man kan kolla om det? tycker att hålla på med el i bilen e jobbigt. vilka kablar är det man ska koppla om??

Ladda ner wsm för din bil och kolla igenom elschemat för ljus och tändning. Sen får du riva ner och mäta dig fram med multimeter på tändningsdosan var det är lämpligast att plocka spänningen. Ratten får du även plocka av om du ska komma åt ljusspaken.

tack för hjälp_^^ verkar va en fet projekt på g nu;)

Sök