2911
Sök

Konstigt knack från motor (inte ventiler)

610 Inlägg
13 augusti 2013
Trådstartare
#1
Hej
Det är så att min bil började göra ett högt knackande ljud från blocket som ökade frekvent med varvtalen.
Körde då väldigt lugnt hem (12mil) för misstänkte att det va kanske vevlager res.
Men startade bilen nu en dag efter och då hör ja inget knackande.
Har inte vågat mig ut å köra mer med den förens ja vet felet.
Olja och vatten finns det i den.

Någon som kan tänka sig vad det är?

Mvh
Rickard

Hhehehehhest
375 Inlägg
13 augusti 2013
#2
Jag kan tänka mig att du äger en bil med tändkulemotor!

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

5 127 Inlägg
13 augusti 2013
#3
Kan ha slutat knacka gör att oljan är kall. Oljan är tjockare då. Vad är de för bil?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

610 Inlägg
13 augusti 2013
Trådstartare
#4
Oj glömde skriva bil. En volvo 945 ltt-97a

OUTLAW1
13 augusti 2013
#5
Glappande Kolvbult Kanske?

610 Inlägg
13 augusti 2013
Trådstartare
#6
Får väll plocka isär skiten och kolla. Hade vatit skönt att slippa felsöka allt hmm ska tillläggas att bilen inte alls är hårt körd eller kördes hårt när detta började låta

OUTLAW1
13 augusti 2013
#7
Ljud-fan skrev:
Får väll plocka isär skiten och kolla. Hade vatit skönt att slippa felsöka allt hmm ska tillläggas att bilen inte alls är hårt körd eller kördes hårt när detta började låta

fan alltså är det glappande kolvbult finns det ingen annan åtgärd än att renovera.
Kör tills det rasar annars..

610 Inlägg
13 augusti 2013
Trådstartare
#8
Tänkte beställa vevlager+ramlager för att byta. Tror ni jag måste byta något annat som kolvar, vevstakar osv?

Sen beställer ja från skruvat.se och på vevlagren står de över dim 0.25
Betyder de att man måste svarva bort 0.25 eller är det bara "bult on"?

7 275 Inlägg
13 augusti 2013
#9
Ljud-fan skrev:
Tänkte beställa vevlager+ramlager för att byta. Tror ni jag måste byta något annat som kolvar, vevstakar osv?

Sen beställer ja från skruvat.se och på vevlagren står de över dim 0.25
Betyder de att man måste svarva bort 0.25 eller är det bara "bult on"?

Överdimensionerade lager är för slipade vevar.
Så nej, inte bolt-on ifall din vev är oslipad.
Men kolla så alla lagerbanor är friska innan du köper något.


610 Inlägg
25 augusti 2013
Trådstartare
#10
Nu är de så att bilen stått still ett par veckor uran att den varit startad.
Startade den och hörde inget knack... körde den varm och inget knack vid hård belastning heller.

Jag är helt ställd nu och fattar 0.
Va kan de ha varit tro??

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 augusti 2013
#11
Lösa tändstift?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

125 Inlägg
31 augusti 2013
#12
Borde du inte ha metallspån i oljan vid ett ev. Lagerras?


129 Inlägg
31 augusti 2013
#13
Jag hade likn symptom på en 245. Den hade endast gått 8500 mil när det började. Stod stilla bredvid en lastbil och startade motorn. Reagerade på att lastbilen lät väldigt mycket.
Det var bara det att det inte var lastbilen som lät utan min motor. Detta gjorde mig väldigt orolig speciellt eftersom jag befann mig mitt ute i den Lettiska landsbygden.

Började köra försiktigt, och efter tre minuter var knacket som bortblåst. Detta upprepades nästan varje gång vid kallstart.
Sålde bilen när den gått ca 12000 mil.

Förmodligen kolvbultsknack.


Sök