2547
Sök

Lackfrågor Apelsinskal (Nybörjare)

88 Inlägg
2 september 2013
Trådstartare
Hejsan!

Jag har precis "garage lackat" en dörr (60 tals bil) men har sett att det tillkommit så kallat Apelsinskal i lacken

Jag använde mig av en riktig bil-lack (019 solid svart) köpt på Mekonomen
Härdare, samt Förtunning. Blandade efter mätstickan 2:1 som står på färgburken.

Ingen klarlack

Visst har vell inte den bästa kompressorn/spruta men som sagt garage lack duger.

Frågor:

* För att få bort dessa apelsin skal, Ska jag gå på med fin fint våt slip ca 2000 papper? och sedan efter polera upp för att få ett bra resultat? vad ska man använda, Rubbing med mycket slipmedel eller med lite slipmedel? och sedan wax/Polish?

* Till vad för färger bör klarlack användas ? har googlat runt lite och det låter som om att det ska läggas på Metallic lacker, Eller behövs detta även på Solid färg?

Hoppas på svar, (Har sökt men bara hittat trådar när det är klarlack inblandat)

168 Inlägg
2 september 2013
Du behöver ingen klarlack på solida färger. Våtslipa och polera bara så blir det fint ska du se

88 Inlägg
2 september 2013
Trådstartare
Tack och bock för svar smile

12 086 Inlägg
2 september 2013
Backstream skrev:
Du behöver ingen klarlack på solida färger. Våtslipa och polera bara så blir det fint ska du se

Nja.. jag antar du menar lösningsbaserade färger?

En vattenbaserad solid lack måste ha klarlack..

168 Inlägg
2 september 2013
Germax skrev:
Backstream skrev:

Lösningsmedelsbaserade färger var precis det jag menade, har faktiskt ingen koll på vattenbaserade färger och visste inte att dom behöver klarlack, men nu har han ju faktiskt använt en färg med förtunning (lösningsmedel) så klarlack behövs alltså inte.wink
Senast redigerat av Backstream (2 september 2013)

12 086 Inlägg
2 september 2013
Backstream skrev:
Germax skrev:
Backstream skrev:

Lösningsmedelsbaserade färger var precis det jag menade, har faktiskt ingen koll på vattenbaserade färger och visste inte att dom behöver klarlack, men nu har han ju faktiskt använt en färg med förtunning (lösningsmedel) så klarlack behövs alltså inte.wink

Nej, men du kan fortf inte skriva att solida lacker inte behöver klarlack då det är helt irrelevant.
Vattenbaserad lack är standard idag så det bör förtydligas.

1 071 Inlägg
2 september 2013
Germax skrev:
Backstream skrev:
Germax skrev:

Nej, men du kan fortf inte skriva att solida lacker inte behöver klarlack då det är helt irrelevant.

Vill nog påstå att vatten baserat bara är standard på metallic lacker och inte solida

Onödigt inlägg^^

236 Inlägg
2 september 2013
partyvan skrev:
Germax skrev:
Backstream skrev:

Vill nog påstå att vatten baserat bara är standard på metallic lacker och inte solida

finns även lösningsmedelsbaserade lacker som måste ha klarlack ( solid och metallic)

Det är lag på fordonslackering att vattenbaserad färg ska användas. om man i samma verksamhet lackar lastbil&motorcyklar( man får använda lösningsmedel då ) så går det ju att gena lite smile

men åter till topic, våtslipa 2000 och polera, först med lite grövre rubbing ( ex. Menzerna FG400 ) sen avsluta med lite finare, och sist ett lackskydd så blir det kanon!

Man måste ha humor

236 Inlägg
2 september 2013
lelleal skrev:
slipa ner läge ett nytt lager har blivit för tunt därav apelsin lack

kan även bli då man lackar med rätt mängd, märker skillnad på jobbet då vi värmer prylarna till 60grader , då flyter färgen ut bättre,

för lite material brukar reslutera i torrsprut och ej täckande färg.

har trådskaparen någon bild ?

Man måste ha humor

1 150 Inlägg
2 september 2013
sant med värmen de har ja märkt:) ja har lackat nån skärm då har ja värmt upp den med värme pistol smile

168 Inlägg
3 september 2013
Germax skrev:
Backstream skrev:
Germax skrev:

Det som är IRRELEVANT i detta fallet är just klarlacken eftersom han har kört med en LÖSNINGSMEDELSBASERAD färg och behöver därför inte en klarlack!

88 Inlägg
3 september 2013
Trådstartare
Alltid kul att kunna starta en diskussion tongue

Tackar för alla svar i alla fall, Kan återkomma med en bild så syns det vad jag menar (Y)

664 Inlägg
3 september 2013
För tjock blandad färg är väl en orsak till apelsin skal tex , inte att man lagt för tunt lager...?

1 653 Inlägg
3 september 2013
Backstream skrev:
Germax skrev:
Backstream skrev:

Det som är IRRELEVANT i detta fallet är just klarlacken eftersom han har kört med en LÖSNINGSMEDELSBASERAD färg och behöver därför inte en klarlack!

För att göra det ännu mer irelevant så är det så att du ska ha klarlack om du lackar med bas, oavsett om basen är vatten eller thinner(-lösningsmedel)baserad, och bägge dessa fins både som solid, metallic, pearl osv..
Thinnerbas är dock inte tillåten idag hos billackerare som nu använder vattenbas, men du kan fortfarande köpa thinnerbas som privatkund under namnet "industrilack".

Dock fins det solida lacker (Akrylfärg som det kallas och det TS använt) som inte behöver klarlack, men det har inget att göra med huruvida den är vatten eller thinnerbaserad. sen att akrylfärger "alltid" är thinnerbaserade är en annan sak, men bara för att den är thinnerbaserad är det inte en akrylfärg.

Och apelsinskal kan uppkomma av flera anledningar, för mycket färg, för kallt, för tjock färg, fel luftfuktighet osv osv..
Har du lagt tillräckligt tjockt lager kand du våtslipa bort apelsinskalet och polera upp en fin glans, va försiktig med att slipa igenom dock för då får du lägga ett nytt lager lack..
Senast redigerat av Thullen (3 september 2013)

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

Sök