2767
Sök

Separat delningsfilter?

20 Inlägg
23 april 2007
Trådstartare
Hej! Jag undrar om det finns separata, ställbara eller fasta delningsfilter som går att koppla på en högtalare.

Jag funderar nämligen på att skära mina 6,5" allt under 100hz, för att kunna driva upp effekten i originalstereon lite mer utan att det låter skit, och kompletera med en baslåda.

Någon som vet något om detta?

Tack!

3 Inlägg
23 april 2007
finns i massvis ^^ vet inte var du köper det dock, jag kör på peerless och där får jag med. happy hunting

*fis*

Speed FMK
849 Inlägg
23 april 2007
Vet inte om det går att köpa sådana filter men de är ju hyffsat enkla att göra om man bara kan löda hyffsat.

Mvh Ludde

1 171 Inlägg
23 april 2007
Det är väl bara den lilla detaljen att sådana filter inte fungerar alls, hur mycket man än önskar att de gjorde det.

Problemet är impedanspeaken i högtalarna. Den gör att filtret inte fungerar, det blir ingen dämpning vid den frekvensen utan dämpningen sker bara under och över och kvar blir en stor ful resonant peak som gör att det låter sämre än innan.

Försök inte ens. Det är aktiva filter som gäller i basen, det är mycket billigare och bättre.

Scania, javisst.
237 Inlägg
23 april 2007
köpte ett billigt av okänt märk en gång i tiden, visst fanns det möjligheter, men ljudet blev bara sämre och det lät allmänt illa.

Sök