4117
Sök

940 går inte efter bensinstopp

175 Inlägg
29 september 2013
Trådstartare
#21
tvedberg skrev:
mogge92 skrev:
startmotorn går. när jag ställde in den så när jag hade ca 10 meter kvar in i garaget kände jag att den inte hade någon ork. sen ville den inte starta och jag trodde det var för där inte var någon soppa. men det är där nu och ingen gnista.

110% på att det är svänghjuls givaren.

jag har bytt den, visserligen till en begagnad


175 Inlägg
29 september 2013
Trådstartare
#22
PlumCrazy skrev:
Låter ju som immobilizern stängt av bränsle och gnista.

jag tror också det, vet någon hur man kan koppla bort den??


337 Inlägg
29 september 2013
#23
Jag röstar på immobilizern, med tanke på att det strula lite för dig. Och du ryckte säkringen...

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!

175 Inlägg
29 september 2013
Trådstartare
#24
tvedberg skrev:
testa byt svänghjuls givaren det är ska vara den som är trasig om du inte har gnista eller soppa fram

jaja men vet någon hur man kan mäta och se om den är hel??


Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
29 september 2013
#25
Growe skrev:
larmet påverkar endast startmotorn. om det inte är väldigt speciellt instalerat..men det är ingen som gör någon annan koppling än över startmotorn.

På min 945 - 98 med originallarm så går startmotorn om man 'tjuvkopplar' bilen men den startar inte, om det är för att det inte får gnista eller bensin vet jag inte, men startmotorn går i vilket fall så det behöver inte alls vara så.

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

glad
493 Inlägg
30 september 2013
#26
Ut med pumpen. Smörj upp den då den antagligen gått torr.
Sen röstar jag för vevlägesgivaren. O varför tar man en begagnad? Hur vet du att den funkar? Vanligt fel på 940 och 740 ju.
o sen nää, det är inget saabaskit som du säger. Men bosch tillverkade pumparna till bägge bilarna...

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

175 Inlägg
30 september 2013
Trådstartare
#27
Ekan_1 skrev:
Ut med pumpen. Smörj upp den då den antagligen gått torr.
Sen röstar jag för vevlägesgivaren. O varför tar man en begagnad? Hur vet du att den funkar? Vanligt fel på 940 och 740 ju.
o sen nää, det är inget saabaskit som du säger. Men bosch tillverkade pumparna till bägge bilarna...

nä men jag hade en vevlägesgivare på en annan bil här hemma, jag ska köpa en ny idag


5 119 Inlägg
30 september 2013
#28
Jag skulle börja med att gå igenom startspärren då den mycket väl kan bryta tändningen. Har du sen vart där och bökat så låter det som att du ställt till något där. Prova att dra en extra plus till tändspolen eller kolla att du har ström dit vid start. Kolla även jorden till tändspolen.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

10 287 Inlägg
30 september 2013
#29
1: Byt soppafilter.

Det blir igensatt med skit från 20år när man kör soppatorsk.

Sedan så funkar det på så sätt att pumpen inte startar förrän man har signal från vevaxelgivaren. Så om givaren är död så kommer ingen soppa (bara en kort körning på pumpen för att få upp grundtryck, men inget mer händer).

Om batteriet är dåligt så bör man ladda upp det för boxarna lägger av om spänningen är för låg.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

175 Inlägg
30 september 2013
Trådstartare
#30
nu går den!!! tack för alla svar. det var brännslereläet som hade hoppat av. mvh



Sök