3476
Sök

Volvo 740 GLT 16v Går orent, har hög tomgång och baktänder

12 Inlägg
11 april 2013
Trådstartare
#1
Tjena!

Som rubriken beskriver så har jag problem med att min 740 går orent, har hög/stigande tomgång, baktänder och går sakta ner i varv. Oftast ligger tomgången runt 1500-2000 varv men det är inte ovanligt att den är högre... T.ex. så när jag startar bilen så kan tomgången vara på 1500 och om jag låter bilen vara så kan den sakta klättra upp mot 3000 och fortsätta klättra ända tills man gasar till den litegrann eller stänger av tändningen en snabbis.
När man ger på den lite gas så baktänder den även ibland... och när man sedan har varvat upp den så sjunker varven väldigt sakta.

Jag har gjort rent luftfiltret, gasspjället, tomgångsmotorn samt sprayat kontaktspray på alla kontakter till givarna, och även på databoxen. Har även kollat efter tjuvluft men utan resultat..

Testade även dra ur kontakterna till lmm:en, spjällägesgivaren och givarn på tomgångsmotorn. En för en medans bilen var igång. Enda skillnaden som blev då var att den baktände mer utan lmm:en inkopplad när jag gasade. Men tomgången låg på 1500 varv oavsett vilken kontakt jag drog ur...

Kan även tillägga att jag inte har några felkoder alls på varken bränsle eller tändning...

Någon som har varit med om något liknande? Tacksam för all hjälp jag kan få smile


23 Inlägg
12 april 2013
#2
Kanske är helt fel ute men har du testat att dra ur ettans säkring och ha den ute i 20 sek så datorn nollas? Enkelt att testa iallafall smile


4 147 Inlägg
12 april 2013
#3
Det skulle kunna vara så att din kamrem har kuggat över 1 kugg. Kolla deta ASAP så du slipper ventilsallad:)


4 147 Inlägg
12 april 2013
#4
Att den baktänder och tomgången höjer sig själv verkar ju som att den får förmycket bensin. Prova byt spridarrelät och kolla så bensinreturen inte är igen täppt lr ngt sånt.


12 Inlägg
12 april 2013
Trådstartare
#5
Kanon ! ska kolla upp dem där grejerna när jag kommer hem smile


498 Inlägg
12 april 2013
#6
Polaren hade en 740 16v med liknade problem. För han var lmm kass. I lmm såg man trådarna var kassa/av. Kolla det och testa med annan annan.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

Bärs!
3 456 Inlägg
12 Inlägg
12 april 2013
Trådstartare
#8
Ska kolla allt under morgondagen. Har inga felkoder på lmm:en men jag kan testa byta den iaf. Tack för tipsen!

Aga_diff, jag skrev ju att jag har kollat felkoder.. och jag får inga felkoder. alltså 1-1-1 på varenda uttag. Fick felkoder efter att jag började rycka ur lite givare men det är ju logiskt..   tack iaf....
Senast redigerat av Volvoracing_R (12 april 2013)


Bärs!
3 456 Inlägg
12 april 2013
#9
Volvoracing_R skrev:
Ska kolla allt under morgondagen. Har inga felkoder på lmm:en men jag kan testa byta den iaf. Tack för tipsen!

Aga_diff, jag skrev ju att jag har kollat felkoder.. och jag får inga felkoder. alltså 1-1-1 på varenda uttag. Fick felkoder efter att jag började rycka ur lite givare men det är ju logiskt..   tack iaf....

Sorry, missade det. Skyller på ölen..

Garaget.org peakade 2008.

12 Inlägg
12 april 2013
Trådstartare
#10
Aga_Diff skrev:
Volvoracing_R skrev:
Ska kolla allt under morgondagen. Har inga felkoder på lmm:en men jag kan testa byta den iaf. Tack för tipsen!

Aga_diff, jag skrev ju att jag har kollat felkoder.. och jag får inga felkoder. alltså 1-1-1 på varenda uttag. Fick felkoder efter att jag började rycka ur lite givare men det är ju logiskt..   tack iaf....

Sorry, missade det. Skyller på ölen..

Då äre lugnt wink


12 Inlägg
19 april 2013
Trådstartare
#11
Har kollat allt som togs upp i tråden nu. Förutom spridarrelät. Bensinreturen funkar. Lmm:en verkar hel.. o.s.v.   

Jag gjorde dock som det beskrivs i den här tråden http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=215427 och de rann ut olja när ja plocka bort filtret och även filtret var helt dränkt i olja. Bilen slutade nu baktända och tomgången ligger nu bara runt 1000-1300. Det är fortfarande för högt men iallafall bättre.

Någon som har fler förslag på vad det kan vara?


Arg Snickare
875 Inlägg
19 april 2013
#12
kollat så du inte har läckage i insugspackningen? jag har haft det på en volvo en gång och då blev tomgången hög. spruta med startgas runt insuget så märker du om packningen är trasig.

12 Inlägg
19 april 2013
Trådstartare
#13
Helvete_racing skrev:
kollat så du inte har läckage i insugspackningen? jag har haft det på en volvo en gång och då blev tomgången hög. spruta med startgas runt insuget så märker du om packningen är trasig.

Har sprayat startgas över hela motorn och i stort sett överallt i motorrummet... Dock utan framgång, tack ändå!


111 Inlägg
22 september 2013
#14
Hur fixade du problemet?

12 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
#15
Det satt ett filter i röret mellan luftburken och insuget, det filtret var helt igenkladdat med olja och igensatt. Tog bort skiten och efter det så har bilen fungerat utmärkt.. smile


111 Inlägg
6 oktober 2013
#16
Okej tackar smile


Sök