1719
Sök

Sugtrimma eller turbokonvertera volvo 740 ?

37 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
#1
Tja !

Har en helt vanlig volvo 740 gl som jag tänkt använda som vinterbil. Men tycker att effekten är lite klen, så har funderingar på att antingen sugtrimma den med:

2 Weber 45:or, vassare kam, porta och plana toppen, andra ventiler och ventilfjädringar, extraktorgrenrör med 2.5"  hela vägen, samt nya vevlager, kolvringar och packningar överallt. Detta borde väl ge runt 170-180 hk?

Mitt andra alternativ är att turbokonvertera. Sätter då i en genomgången b230fk fast med annan turbo och annat småpill och kanske sikta på en 250 hk?

Nu till er som kan Volvos. Vilket val jag än väljer, kommer original växellådan hålla? Är det något annat som kommer rasa efter en stund på isen? Har ej tänkt att sladda på ren asfalt, dock blöt.

Och när det gäller trimningen, om man bortser ifrån vad som låter coolt mm.. Vad är rappast o bäst, och vad håller? Hört av några att en sugtrimmad motor blir svår att köra stadskörning med och att man måste gasa upp till högre varv för att inte på kärringstopp, stämmer det?

Skriv gärna vad ni tycker ! smile Väl mött
Senast redigerat av Etuna (6 oktober 2013)


Random Hero
4 047 Inlägg
6 oktober 2013
#2
finns 234245 trådar om detta med mycket matnyttigt. att det är svårare att köra med mycket sugeffekt stämmer inte. kör med 343 sughk dagligen o de är inte mycket svårare än att sätta sig i min honda med 80hk

Dog food lid. Backwards

Värmlänning!
59 Inlägg
6 oktober 2013
#3
"Skriv gärna vad ni tycker " - Javisst!

Jag tycker det är helt idiotiskt att lägga pengar på en 740 man använder som vinterbil!! ska man sugtrimma som du är inne på, samma sak vid turbokonvertering så är de ju inte tresiffriga belopp direkt..

JAG hadde lagt dem pengarna på din sommarbil (som jag antar att du har eftersom detta gällde en vinterbil.) Ha de gött!

Forummoderator
26 351 Inlägg
6 oktober 2013
#4
En vinterbil säger du?
Är det då ens lönt att köpa en komplett motor med katalysator + kringutrustning + omreggning + eventuella eventaliter som alltid uppstår vare sig man vill eller inte?

För övrigt..sök i forumet. Finns massor av trådar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
6 oktober 2013
#5
Etuna skrev:
2 Weber 45:or, vassare kam, porta och plana toppen, andra ventiler och ventilfjädringar, extraktorgrenrör med 2.5"  hela vägen, samt nya vevlager, kolvringar och packningar överallt. Detta borde väl ge runt 170-180 hk?

Mitt andra alternativ är att turbokonvertera. Sätter då i en genomgången b230fk fast med annan turbo och annat småpill och kanske sikta på en 250 hk?

du vet att du snackar om grova priskillnader här vad?

1. över 10.000:- å fattar inte vf man skulle göra det på en sketen gammal 740 som du ska ha till vinterbil, men men vill man slänga pengar i sjön är det ju din ensak.

2. en b230fk med uppställt ladd har du ca 200 trötta hästar, å det räcker för en vinterbil, å det kan du hittar för 2000:-

så tänk igenom lite själv, kompisen körde 280 kam med 12.3 i lyft sen maxportad topp med mira frästa ventilsäten. hade runt ca 160 hk i sin gl. gjorde 200 på 4an. helt onödiga pengar. men men,.
Senast redigerat av barenhoff (6 oktober 2013)


486 Inlägg
6 oktober 2013
#6
Kunde väl likaväl köpt en en 325 e36 om du var ute efter rwd med lagom effekt, till bra pris.



Sök