Tja !
Har en helt vanlig volvo 740 gl som jag tänkt använda som vinterbil. Men tycker att effekten är lite klen, så har funderingar på att antingen sugtrimma den med:
2 Weber 45:or, vassare kam, porta och plana toppen, andra ventiler och ventilfjädringar, extraktorgrenrör med 2.5" hela vägen, samt nya vevlager, kolvringar och packningar överallt. Detta borde väl ge runt 170-180 hk?
Mitt andra alternativ är att turbokonvertera. Sätter då i en genomgången b230fk fast med annan turbo och annat småpill och kanske sikta på en 250 hk?
Nu till er som kan Volvos. Vilket val jag än väljer, kommer original växellådan hålla? Är det något annat som kommer rasa efter en stund på isen? Har ej tänkt att sladda på ren asfalt, dock blöt.
Och när det gäller trimningen, om man bortser ifrån vad som låter coolt mm.. Vad är rappast o bäst, och vad håller? Hört av några att en sugtrimmad motor blir svår att köra stadskörning med och att man måste gasa upp till högre varv för att inte på kärringstopp, stämmer det?
Skriv gärna vad ni tycker !
Väl mött