2730
Sök

Volvo 740 -90 får ej gnista

3 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#1
ja hejsan, jag fick en 740 -90 8v av en polare som inte får nån gnista
han gav upp efter han hade bytt.

*rotor & fördelarlock
*tändspole
*tändmodul
*vevaxellägesgivare
*tändstift

Har bara hunnit kolla om den får bränsle och de får den,så tänkte kolla vad nästa steg är när de gäller felsökningen. Vore jättetrist att inte få i ordning på bilen med tanke på att man endå fick den gratis wink vore ju synd att sälja den med tanke att den faktiskt är i jätte fint skick utan bucklor & repor.


5 730 Inlägg
9 oktober 2013
#2
Testat med andra tändkablar?
Kan ju vara brott i någon kabel, men om den nu inte får gnista någonstans så är det ju mest troligt kabeln mellan spole och fördelarlock om det nu är kabelbrott i någon kabel.

Spolen får 12V?

Utöver det så känns det som att nästa steg är att byta tändningsboxen som sitter vid rattstången under kåpan ovanför pedalerna.

Om det nu inte är något jag missat, din polare hade ju redan testat det vanligaste.
Men hade han bytt till en ny eller en begagnad svänghjulsgivare (vevaxellägesgivare)? För det är ju inte säkert att en begagnad fungerar heller såvida den nu inte kom från en bil som helt säkert fungerade.
Senast redigerat av simlar (9 oktober 2013)


3 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#3
har andra tändkablar hemma som jag ska prova med så fort jag har vaknat, men är de så enkelt att mäta spolen? är de bara ena in & andra på jord & sen vrida nyckeln då eller? Har en 740 -88 också så borde väl kunna testa med den tändboxen då antar jag. Jag vet inte om den givaren var beg eller ny faktiskt. Men vad är nästa steg om inte nåt av detta hjälper?


5 730 Inlägg
9 oktober 2013
#4
GalantRacing skrev:
har andra tändkablar hemma som jag ska prova med så fort jag har vaknat, men är de så enkelt att mäta spolen? är de bara ena in & andra på jord & sen vrida nyckeln då eller? Har en 740 -88 också så borde väl kunna testa med den tändboxen då antar jag. Jag vet inte om den givaren var beg eller ny faktiskt. Men vad är nästa steg om inte nåt av detta hjälper?

För att kolla så att spolen får ström så är det så enkelt. Bara vrida på tändningen och mäta på spolens pluspol, där ska det vara 12V.
Eventuellt 9V, jag vet inte om det sitter något förkopplingsmotstånd på insprutarna.

Hmm det är väl LH 2.2 på -88an? Jag är inte säker på om den tändboxen fungerar med LH 2.4 som bör sitta i -90an.
Men det kanske är en sen -88a? Då sitter det eventuellt ett 2.4.

Såg nu att tändstiften inte var provat att byta, kan ju vara dåliga stift. T.ex att dem surat ner sig så pass så ingen av dem ger gnista längre, men då är frågan varför dem surat ner sig från första början.

Jag vet faktiskt inte vad som är nästa steg om allt verkar stå rätt till utöver att prova med en svänghjulsgivare som du vet garanterat att den fungerar.


och Dupont
581 Inlägg
9 oktober 2013
#5
Funkar alla säkringar? Räcker med att en liten j-vel inte funkar. Har du prövat att ta ett fräsct tändstift, från din andra volvo tex. och satt det i kabeln mot motorblocket?  Har haft liknande problem med en 240. ville inte starta, råka vrida av stiftet när jag skulle ta bort det, byte 1 tändstift och sen starta han och gick på alla 4, men han tände int på de andra stiften när han när han krånglade. Fast de är väl dåliga också. Hoppas något hjälper smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

3 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
#6
uppdatering!

jag har nu bytt tändkablar mätt spänningen till spolen och där är de ok och testat annan spole och de är likadant har även bytt fördelarlock och nu får jag gnista på 3an & 4an endast. Vad tusan kan de vara? :S


5 730 Inlägg
9 oktober 2013
#7
Bytte du till ett nytt eller ett fräscht begagnat fördelarlock?
Hur såg rotorn ut?
Hur ser tändstiften ut? Är 1an och 2an mer slitna än 3an och 4an?


17 Inlägg
9 oktober 2013
#8
har du kollat så inte kamrem har kuggat över??
hade nämligen exakt samma problem men min bara dog hux flux kollade kollade kamemmen och den hade kuggat la bara den rätt och då startade den tvärt men om den har hoppat köp en ny kostar inte alls många pengar på biltema.....

Varför skjuta upp det till morgondagen, det du kan skjuta ned i dag?

6 738 Inlägg
9 oktober 2013
#9
har du gnista på 3an o 4an så lär dit fel ligga i fördelaren/tändkablarna tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.


Sök