3294
Sök

Köpråd: BMW 320i -04, automatare

420 Inlägg
10 oktober 2013
Trådstartare
#1
Tjena, lite frågor angående denna modellen.

*Är den dyr att underhålla?
*Vad kostar storservicen på ett ungefär?
*Är den driftsäker?
*Är den rolig att köra?
*Positiva sidor?
*Negativa sidor?
*Något att tänka på vid köpet?

Tack på förhand

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010

1 365 Inlägg
10 oktober 2013
#2
1: Nej inte om du gör det själv och köper delar från Tyskland eller schmiedmann
2: Att göra service på BMW är dyrt, delar från BMW Sverige är dyrt
3. Ja
4. Inte direkt, med 1 deciliter mer per mil så får du roligare bilar i 325 och 330
5. Lättmekad, pålitlig, skön att köra, tysk kvalité.
6. bränsleförbrukning, inte särskilt pigg, dyr om man inte kan meka själv

7. Tack vare bra kvalité så finns det många exemplar som kör runt med väldigt slitna delar. Chassit ska kännas bra, inget klunk från drivlinan om du betalar mycket.


420 Inlägg
10 oktober 2013
Trådstartare
#3
Richtenb skrev:
1: Nej inte om du gör det själv och köper delar från Tyskland eller schmiedmann
2: Att göra service på BMW är dyrt, delar från BMW Sverige är dyrt
3. Ja
4. Inte direkt, med 1 deciliter mer per mil så får du roligare bilar i 325 och 330
5. Lättmekad, pålitlig, skön att köra, tysk kvalité.
6. bränsleförbrukning, inte särskilt pigg, dyr om man inte kan meka själv

7. Tack vare bra kvalité så finns det många exemplar som kör runt med väldigt slitna delar. Chassit ska kännas bra, inget klunk från drivlinan om du betalar mycket.

Tack så mycket för ditt svar. Var och tittade på den idag. Förutom att parkeringsljuset glappar (vilket han ska fixa innan försäljningen) såg den mycket fin ut)

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 oktober 2013
#4
Danyeal skrev:
Tjena, lite frågor angående denna modellen.

*Är den dyr att underhålla?
*Vad kostar storservicen på ett ungefär?
*Är den driftsäker?
*Är den rolig att köra?
*Positiva sidor?
*Negativa sidor?
*Något att tänka på vid köpet?

Tack på förhand

Jag håller inte med Richtenb till 100%.

1. Nej, delar från BMW´s återförsäljare i Sverige kostar inte mer än till motsvarande svensk eller japansk bil. Går man ett steg längre och letar efter delar i bilens hemland kan man spara en hel del pengar men det är inte samma sak som att det är dyrt i Sverige. Schmiedmann är en helt ok butik men man får tänka lite själv om man skall handla där, vissa delar är billiga och bra men andra brister ordentligt utan att vara nämnvärt billigare än original. Dessutom är deras kundservice inte mer än ok, de har väldigt trevlig personal men fel delar har skickats ut till kunder vid mer än ett tillfälle och det kan ta rejält med tid innan man får sina varor ibland. 

2. Svårt och veta exakt men som en riktlinje kostar service till min BMW X3 1800:- för den mindre och drygt 3000:- för en stor Inspektion 2 hos en auktoriserad BMW-verkstad. Det varierar lite beroende på vart man bor och vilken verkstad man anlitar, men jag tycker inte det är orimligt och det finns små burkar med mopedmotorer som kostar betydligt mer än så i service.

3. Absolut men några kända och svaga punkter finns, att kolla upp det innan något går snett kostar ingenting eller i värsta fall en struntsumma men om du väntar tills något går sönder är det aldrig gratis att reparera någon bil.

4. Ja modellen har ett trevligt och konsekvent chassi och sexan har en pigg karaktär med en vacker sång, 320i är ingen raket men om man inte sitter med ett tidtagarur i ena näven upplever man inte modellen som trött. Ett tips är däremot att titta på 325i och 330i de är betydligt kvickare, har samma servicekostnader och dricker mindre bränsle. Tro det eller ej, men bland annat den lägre utväxlingen på en 320i med M54B22 gör att förbrukningen är likartad eller högre än dess starkare syskon i de flesta lägena. De starkare motoralternativen kan däremot innebära en högre försäkringspremie.

5. Rejäl och trevlig bil att köra som har skruvats ihop väl, lite vardagslyx.

6. Många ägare kör sina BMW hårt och slarvar med service upptill, sedan är det som många BMW-entusiaster brukar nämna en bil man kör istället för en man åker i. Många älskar den karaktären men en del upplever framför allt 3-serie som en smula nervös och onödigt sportig. Provkör ett friskt exemplar så vet du om 3-serie är en bil för dig eller inte, om du inte redan har provkört bilen du nämner?

7. Service och underhåll är A och O, undvik en bil som någon slarvat med tidigare i form av bristande service eller mindre seriösa modifieringar.

Lycka till med ett eventuellt köp!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 365 Inlägg
11 oktober 2013
#5
Låter bra, känns den rätt så är det ofta rätt. Inte samma körglädje som en Honda Prelude anser jag men kan man leva med det så är det en mycket bra bil.


Danyeal skrev:
Richtenb skrev:
1: Nej inte om du gör det själv och köper delar från Tyskland eller schmiedmann
2: Att göra service på BMW är dyrt, delar från BMW Sverige är dyrt
3. Ja
4. Inte direkt, med 1 deciliter mer per mil så får du roligare bilar i 325 och 330
5. Lättmekad, pålitlig, skön att köra, tysk kvalité.
6. bränsleförbrukning, inte särskilt pigg, dyr om man inte kan meka själv

7. Tack vare bra kvalité så finns det många exemplar som kör runt med väldigt slitna delar. Chassit ska kännas bra, inget klunk från drivlinan om du betalar mycket.

Tack så mycket för ditt svar. Var och tittade på den idag. Förutom att parkeringsljuset glappar (vilket han ska fixa innan försäljningen) såg den mycket fin ut)


175 Inlägg
11 oktober 2013
#6
Som sagt tidigare, satsa på en 325 och uppåt. 320 är rätt så tråkig, låter bra men ingen udd i motorn.
Kolla rost i dörrarna, rostar ganska friskt, e46.

Annars är det en rolig och driftsäker bil! Skulle säga att vanliga delar och servicepriser ligger något under andra märken. Lycka till ! smile


Sök