3181
Sök

V70 tdi får ingen värme i kupén . konstig symptom :S

225 Inlägg
10 oktober 2013
Trådstartare
#1
tjenna. andra gången jag lägger upp tråd om problemet efter ha prövat olika grejer. bytte ut vattnet mot nytt å bytte termostat men inget resultat .
ny termostat så förmodar att den öppnar .
slangar igenom torped är båda varma.
när man lägger sig på ca 2000 varv en stund så går värmen upp å blir varm i utblåsen som de ska , sen när man släpper så sjunker värmen sakt å säkert till normal.

bilen hade problemet att när jag pressade bilen som fan ( med potentiometern/everymoden på ) typ om man ska om några bilar snabbt , så går värmen upp till max , inte alltid den gör de men ibland .

den spottar ut lite vatten ut röret , de är blött på pasagerarsidans golv , den går upp på max värme '' ibland'' vid extremt hård pressning. inget över tryck i kylet om man kört normalt ,.

min teori , om de är vakumstyrt eller el styrt till värmen att den inte riktigt öppnar men vid varv öppnar ( om möjligt) eller omtopp om topp packningen helt enkelt är trasigt ?

ska ta å kolla vgashalt i kylvätskan på tisdag . å då får man la antagligen beskedet kass eller inte .
men ni som är garage nissar som kan felsökningar eller har haft problemet elelr dylikt kan lägga en komentar

tack på förhand

516 Inlägg
10 oktober 2013
#2
Kommer de imma på rutorna?sjunker kylvätskenivån?kan va täppt i kylsystem eller värmepaket.ev läckage från värmepaketet

Bygger Volvo S60 RWD för dragrace http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262890

225 Inlägg
11 oktober 2013
Trådstartare
#3
imma på rutorna ja de förekommer ibland men inte alltid. ibland luktar de glykol ut utblåsenvätske nivån sjuker ja . lampan tänds efter ca 14 dag . full på morgonen å lyse mot kvällen. å läkage från värme paketet misstänker jag . är de lätt å kolla åt eller måste hela jävla inredningen bort ?

516 Inlägg
12 oktober 2013
#4
Då är de nog läckage på värmepakete.tempen i utblåsen sjunker i takt med vätskenivån sjunker men stiger vid varv på motorn.

lyft på mattorna bara vid förar och passagerar golvet(värmepaketet sitter ungefär bakom stereon kan man säga) och känn om de är blött eller vita spår efter vatten/kylvätska samt doft.

Bygger Volvo S60 RWD för dragrace http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262890

225 Inlägg
12 oktober 2013
Trådstartare
#5
yes . skall kollas. men igår när jag åkte en bit hemmifrån så stog jag fast med kokande bil. då fick jag spel å ba slängde mig under bilen å då upptänkte att nedre kylar slangen inte äns va varm :S sågon som vet åt vilket håll vattnet kommer ? uppefrån å ner eller nerefrån å upp? antingen så borde ju inte termostaten öppna eller så är kylet igentämp . beroende på åt vilket håll vattnet går ? . 2 fel verkar de vara som resulterar att de blir förvirringar i felsökningen .

Offroad Racing
3 122 Inlägg
12 oktober 2013
#6
Vattnet går från motorn till den övre anslutningen på kylaren.

Är den andra slangen (övre slangen) kall den med? Om den är kall så öppnar förmodligen inte termostaten, är den varm så är förmodligen vattenpumpen trasig.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

225 Inlägg
13 oktober 2013
Trådstartare
#7
tack för alla som svarar relativt snabbt !
men värme får jag till övre kylarslang men inte undre .
får inte heller värme till vatten anslutningarna till värmepaketet längre .slangarna från motorn går till en slags '' anslutning innan dom går till torpeden . vakum styrt ? för har problemet med att ratten man justerar vart värmen ska komma inte funkar  .å då har de kanske smittat av sig till värme rattarna ? är de vakum eller el styrt tro ?

symptomer för kass vatten pump ?
vakum eller el styrt värme reglage ?


Sök