18 oktober 2013
Trådstartare
Kul att det börjar dyka upp lite fel här och var på bilen nu för tiden. Fast den börjar bli lite gammal i för sig så man får väl räkna med lite fel.
Mitt problem då:
För ungefär 3 dagar sedan skulle jag åka iväg en morgon. Jag vrider om nyckeln och ser att "OK" försvinner från displayen i instrumentbrädan. Sen när jag vrider om nyckeln lite till för att starta motorn så snurrar startmotorn och själva motorn till och är på väg att starta som vanligt. Men istället så dör den direkt, inget felmeddelande får jag på displayen heller.
Jag vrider av nyckeln och tar ut den och låser dörrarna och öppnar igen, och försöker vrida igång men då hör jag bara att startmotorn går runt och inget annat.
Nu börjar felsökandet då.. Jag har tittat så att det blir gnistbildning på vardera fyra tändstift, vilket det gör. Gnistbildningen sker vid varje försök till att starta motorn.
Kollar så att bränslet kommer framtill bränsle-fördelarröret och det gör det.
Till imorse hade jag laddat batteriet fullt med min CTEK laddare och bilen var väl lite piggare på att försöka starta. Den brummar till lite då och då men startar ändå inte, lite som om den vore extremt kall och vill inte riktigt starta (känns det sm/verkar).
Idag försökte jag med att köra lite start gas på luftfiltret för att se om det kan ha något med spridarna att göra. Men det hjälpte inte heller.
* Jag vet inte om jag inbillar mig men här om dagen så tyckte jag att bilen hade dragit slut på batteriet nästan helt själv. Men det kan vara på grund av att jag har försökt starta den rätt många gånger när jag har testat olika grejjer.
Mina gissningar:
1. Kan det vara varvtalsgivare eller vevhusgivare av något slag som krånglar?
2. Kan det kamremmen ha hoppat och hamnat i fel position må tro? (Lång sökt)
Någon här som har erfarenhet av något liknande problem?
Edit: har ändrat texten angående om tändstiften då jag testat dessa. Ändra min andra gissning och lade till texten om start gas.
Senast redigerat av WhiteWolf (18 oktober 2013)