3624
Sök

Lufta bromsar saab 9000

274 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
#1
Hejsan jag vill veta hur man lufta bromsar på en saab 9000.

T.ex om jag ska byta bromsok då måste man lufta bromsarna efteråt när de är bytt? Men då kommer jag ditt till luftningen. Hur gör man? Öppna man broms vätska behållaren och sen starta bilen eller?

Eller kan man bara nypa till broms slangen när man koppla bort från bromsoket? För att slippa luftningen ?

Skulle var hemskt tacksam att få veta hur man gör big_smile
Senast redigerat av te_wik (28 mars 2012)

I'm with you till the end of the line

Försöker iaf
12 819 Inlägg
28 mars 2012
#2
Tycker du ska söka på forumet, finns mängder med trådar ang detta.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

5 198 Inlägg
29 mars 2012
#3
Man luftar precis lika som på de flesta bilar.

5 198 Inlägg
29 mars 2012
#4
använd en kompis till att pumpa upptryck i pedalen för att sedan öppna luftnippeln till pedalen åker i bott. Du kan med fördel använda nån form av klämma när du byter ok så inte alla vätska rinner ut.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
29 mars 2012
#5
Sätt en slang på nippeln ner i en burk. Öppna och pumpa tills inga bubblor kommer nere i burken. Stäng nippeln=klart!

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Försöker iaf
12 819 Inlägg
29 mars 2012
#6
Marcus017 skrev:
Okej tackar men då är de ganska enkelt att lufta. Okej men om jag klämmer en slang vätskan rinner inte ut. Men måste jag lufta iaf då eller?

Mvh

Jajjemän, det måste du.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
29 mars 2012
#7
saab 9000 luftas inte alls som på andra bilar


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
29 mars 2012
#8
mk2_power skrev:
saab 9000 luftas inte alls som på andra bilar

Och vad skiljer menar du? Har haft och har massor av Saabar från en 92´a till 9-5´or och bytet bromsvätska på en 9000 så sent som förra veckan.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Försöker iaf
12 819 Inlägg
29 mars 2012
#9
hotrodder skrev:
mk2_power skrev:
saab 9000 luftas inte alls som på andra bilar

Och vad skiljer menar du? Har haft och har massor av Saabar från en 92´a till 9-5´or och bytet bromsvätska på en 9000 så sent som förra veckan.

Även jag har avluftat Saab 9000 precis på samma sätt som på andra bilar. Nyfiken på att höra vad som ska vara skillnaden.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

5 198 Inlägg
29 mars 2012
#10
mk2_power skrev:
saab 9000 luftas inte alls som på andra bilar

har haft flera och alltid luftat lika..

saab nisse i målilla
41 Inlägg
29 mars 2012
#11
men du marcus varför ringer du inte mig först så kan jag hjälpa dig med detta jag bor´ju bara ett par mil ifrån dig
Senast redigerat av BLÅ/GUL (29 mars 2012)

renoverar upp gammla saabar

1 019 Inlägg
30 mars 2012
#12
För att lufta bakbromsarna på en 9000 med ABS vrider man på tändningen, trycker lätt på bromsen och öppnar nipplen bak på oket. Att pumpa på bromsen funkar inte.


5 198 Inlägg
30 mars 2012
#13
Garfield skrev:
För att lufta bakbromsarna på en 9000 med ABS vrider man på tändningen, trycker lätt på bromsen och öppnar nipplen bak på oket. Att pumpa på bromsen funkar inte.

Jo det funkar...

Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 mars 2012
#14
Att tändningen behöver vara igång när det finns ABS är inte något speciellt för Saab.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
30 mars 2012
#15
te_wik skrev:
Att tändningen behöver vara igång när det finns ABS är inte något speciellt för Saab.


Mvh Tommy

Precis för systemet är bla. förladdat med en tryckacumulator.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

1 019 Inlägg
31 mars 2012
#16
hotrodder skrev:
te_wik skrev:
Att tändningen behöver vara igång när det finns ABS är inte något speciellt för Saab.


Mvh Tommy

Precis för systemet är bla. förladdat med en tryckacumulator.

Vet inte om jag missförstår en del inlägg nu men, ackumulatorn räcker ju bara till en ett par tre pumpningar på pedalen sen är den tömd. Vrider man då inte på tändningen för att starta pumpen kommer det noll och ingen bromsvätska till bakbromsarna.


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
31 mars 2012
#17
som det nu skrivits och jag syftade på tidigare så måste man ha tändning igång och låta pumpen trycka ut bromsvätskan.
men max 15-20 sekunder åt gången för att pumpen inte ska bli överbelastad.


50 Inlägg
18 oktober 2013
#18
Jag lyfter tråden igen, finns det något mönster man ska gå efter när man luftar  denna bil?

Hjälper en bekant med bromsbyte på höger bak, tagit bort hela oket och ska dit med nytt imorrn.. den har ingen bromsvätska kvar då slangen sprack och spruta bromsvätska.

Luftar man höger fram och sen höger bak, vänster fram vänster bak?

Simon!


4 670 Inlägg
18 oktober 2013
#19
Man börjar alltid med hjulet som är längst bort! Oftast höger bak sen vänster bak, sen höger fram o till sist vänster fram.



Sök