Hejsan jag vill veta hur man lufta bromsar på en saab 9000.
T.ex om jag ska byta bromsok då måste man lufta bromsarna efteråt när de är bytt? Men då kommer jag ditt till luftningen. Hur gör man? Öppna man broms vätska behållaren och sen starta bilen eller?
Eller kan man bara nypa till broms slangen när man koppla bort från bromsoket? För att slippa luftningen ?
använd en kompis till att pumpa upptryck i pedalen för att sedan öppna luftnippeln till pedalen åker i bott. Du kan med fördel använda nån form av klämma när du byter ok så inte alla vätska rinner ut.
För att lufta bakbromsarna på en 9000 med ABS vrider man på tändningen, trycker lätt på bromsen och öppnar nipplen bak på oket. Att pumpa på bromsen funkar inte.
För att lufta bakbromsarna på en 9000 med ABS vrider man på tändningen, trycker lätt på bromsen och öppnar nipplen bak på oket. Att pumpa på bromsen funkar inte.
Att tändningen behöver vara igång när det finns ABS är inte något speciellt för Saab.
Mvh Tommy
Precis för systemet är bla. förladdat med en tryckacumulator.
Vet inte om jag missförstår en del inlägg nu men, ackumulatorn räcker ju bara till en ett par tre pumpningar på pedalen sen är den tömd. Vrider man då inte på tändningen för att starta pumpen kommer det noll och ingen bromsvätska till bakbromsarna.
som det nu skrivits och jag syftade på tidigare så måste man ha tändning igång och låta pumpen trycka ut bromsvätskan. men max 15-20 sekunder åt gången för att pumpen inte ska bli överbelastad.
Jag lyfter tråden igen, finns det något mönster man ska gå efter när man luftar denna bil?
Hjälper en bekant med bromsbyte på höger bak, tagit bort hela oket och ska dit med nytt imorrn.. den har ingen bromsvätska kvar då slangen sprack och spruta bromsvätska.
Luftar man höger fram och sen höger bak, vänster fram vänster bak?