2712
Sök

Nya körkortsregler för bil - Nu får man dra mer på B-kortet

Avstängd
10 388 Inlägg
19 oktober 2013
volyota skrev:
ni tror men det är ingen som vet .... ett b kort är som det va förr ingen skillnad men med utökat b dvs B96 då ökar last vikten men dragkroken begränsar lastvikt ...bilen kanske får dra 2000 kg men dragkroken kanske bara  är godkänd för 1500-1800kg

Väldigt mycket "kansken" från din sida.

Det är redan påpekat att du inte får dra mer än vad kroken är godkänd för.

Och jodå, det finns visst tillfällen där det innebär skillnad för dragbilen. Ta min gamla A4 ex.vis.

Tjänstevikt; ~1400kg (1430kg har jag för mig)

Det innebar FÖRR (före ändringen) att du inte fick dra ett släp med en högre totalvikt än så (~1400kg).

Idag då? Ja idag får du dra 1500kg efter den, för det är där Audi satt stopp (draget i sig är dock godkänt för mer).

Så, det finns visst exempel där det de facto är skillnad. Verkar som om det är du som tror och inte vet.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

7 397 Inlägg
19 oktober 2013
it_mutt skrev:
volyota skrev:
ni tror men det är ingen som vet .... ett b kort är som det va förr ingen skillnad men med utökat b dvs B96 då ökar last vikten men dragkroken begränsar lastvikt ...bilen kanske får dra 2000 kg men dragkroken kanske bara  är godkänd för 1500-1800kg

Och jodå, det finns visst tillfällen där det innebär skillnad för dragbilen. Ta min gamla A4 ex.vis.

Det innebar FÖRR (före ändringen) att du inte fick dra ett släp med en högre totalvikt än så (~1400kg).

Idag då? Ja idag får du dra 1500kg efter den, för det är där Audi satt stopp (draget i sig är dock godkänt för mer).

Så, det finns visst exempel där det de facto är skillnad. Verkar som om det är du som tror och inte vet.

mm då hade jag rätt då meo smile

Avstängd
10 388 Inlägg
19 oktober 2013
carlsson77 skrev:
iuit_mutt skrev:
carlsson77 skrev:
Med utökad får mam dra mer totalvikt lasta till det bilen får dra

Behöver inte alls stämma. Draget kan sätta stopp före bilen (eller så uttryckte du dig klumpigt).

Du höjer den TOTALA totalvikten (dvs bvilens totalvikt + släpets totalvikt) med ... 750kg(?)

Sen har vi även ytterligare en gräns; ekipagets sammanlagda bruttovikt.

det är ju s det jag skrivit gaka tiden

Jag har utökad b bil bil får dra max 1800 kg men får dra en kärra på 2000 tom å lasta den så den blir last plus kärra 1800kg min bil transport 1500kg får min kompis dra med  efter en bil som får dra max 1000kg men får lasta 530kg han har utökad b har jag fel

Ok, jag vet inte om jag är trött eller om det var rörigt.

På "vanligt" B;

Under förutsättning att bilens totalvikt + släpets totalvikt inte överstiger 3500kg, så får du hänga på ett tomt släp som har en högre totalvikt än vad draget är godkänt för.

Exempel;

Bilens totalvikt; 2000kg
Släpets totalvikt; 1500kg
Släpets tjänstevikt; 500kg
Max släpvagnsvikt; 1000kg

Då får du alltså hänga på släpet, men inte lasta mer än 500kg.

Avstängd
10 388 Inlägg
19 oktober 2013
granadadr skrev:
it_mutt skrev:
volyota skrev:

mm då hade jag rätt då meo smile

Mnja, max släpvagnsvikt är ju det som gäller. Det är där stoppet sitter och det du inte får överträda.

Så. även om draget är godkänt för 10.000kg, men max släpvagnsvikt är 1000kg, så är det 1000kg som gäller.

(eller fattade jag fel om hur du menade nu?)
Senast redigerat av it_mutt (19 oktober 2013)

Sök