3236
Sök

Vevhusventilation BMW M54 samt värdelös oljeretur på samma motorer.

-sommar ska de va....
4 529 Inlägg
20 oktober 2013
Trådstartare
#1
Jag har nu bytt vevhusventilation på både min 520i 2001 och min X3 2004. I båda fall satt returen från vevhusventilationen som går in på röret till oljestickan helt igen av oljeklegg. Det innebär väl i sin tur att oljan tvingas andra vägar, tex in i förbränningsrummen, eller vart tar den vägen? Har iaf som sagt bytt allt nu inkl röret för stickan och jag hoppas att det röret har en annorlunda konstruktion och större öppning just där rören går ihop så att överskottet från ventilationen kan leta sig ner i tråget. Men, jag har läst en massa trådar om detta men ingestans lyckas jag lista ut om det enbart är M54 motorerna som har detta problem. Nån som vet?
Kan också berätta att jag ju testar Mobil New Life 0W-40 istället för Castrol. Handlar dessutom via Oljemagasinet som har bra priser.
Hoppas dessa problem är bort  för min del iaf, samtidigt som jag nästa är säker på att 90% av alla med M54 motorer har igensatta oljereturer. Tråkigt såklart sad

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

299 Inlägg
21 oktober 2013
#2
är ju känt som ett "standardfel" ett fel som BMW skulle tagit under garantitiden när det hände även då bilarna var nya.... min 525 - 01 har ny komplett vevhus vent från tidigare ägare..så jag bör inte få några problem på 10 000 mil nu iaf om jag alltid kör motorn genomvarm samt byter olja ca 1500 mil omgången.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.

-sommar ska de va....
4 529 Inlägg
21 oktober 2013
Trådstartare
#3
Aquilla skrev:
är ju känt som ett "standardfel" ett fel som BMW skulle tagit under garantitiden när det hände även då bilarna var nya.... min 525 - 01 har ny komplett vevhus vent från tidigare ägare..så jag bör inte få några problem på 10 000 mil nu iaf om jag alltid kör motorn genomvarm samt byter olja ca 1500 mil omgången.

Ja det är ett jäkla fel. Men dubbelkolla att även röret för oljestickan byttes för enligt mig är störts problemet där.

Kolla hur det ser ut inne i röret. detta är tvättat och rensat som tusan men ändå rinner det inte igenom där. OBS Rensningen är utförd med röret avkapat , detta bara för att se om det överhuvudtaget går att rensa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24112/24112-f3bc8c89756a5ea78ac77a52ba43b526.jpg

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .


Sök