Volvos H-kam

kolvas
10 september 2009 · 4 001 Inlägg

Xuri skrev:
håller med airone...om du jämnfört med tex en M-kam som sitter i b230f std så kommer du väl få 10häst å ett jävligt brett register...skulle vilja säga att den drar riktigt bra från ca 4000-8000rpm.. men ska du i med den så får du nog ge den lite mer soppa genom en btr som är ställd på några kg mer.
en gammal arbetskamrat körde h-kam i 230f spisen...de var inga problem å nå 200 enligt mätarn med den å då var vi 4pers i bilen på 4ans växel...

den drar inte upp till 8000rpm (dessutom inte i en F-motor som har varvstopp på 5800rpm), toppeffekten med H-kam är runt 6000rpm

jooeell skrev:
det är ju rätt stor skillnad på M kammen och H kammen M lyftet ju 9,7mm och H något på 12mm och durationen är rätt mycket kraftigare så lite borde hända men 530 toppen har nog svårt o ta hand om den nya luften tyvärr

530-toppen klarar det men den gör inte ett lika bra jobb som 405 eller 531 men jag tror inte att han tappar mer än 2-3hk på en 530, inte när vi snackar standard F-motor.

H-kammen är en standardkam som klarar av att leverera runt 170hk i t.ex en VOC-motor

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Nickone
13 september 2009 · 5 Inlägg

Lite riktig Fakta här.. Hkammen drar från 3500-4000 upp till strax över 7000 rätt inställd! Du bör plana toppen för rätt kompförhållande och ha ett steg 2 extraktor med följande 2.5tum. Den kammen har insug och avgas öppen samtidigt ganska länge och då är ett extraktor optimalt! Läs om RAMCHARGING så kan ni lära er nått... Optimera tändning och bränsle så kommer ni ha en MKT rolig motor som håller länge!

P.s glöm inte övervarvskyddet wink

Lincoln TownCar Cartier "Lowrider" (1995)
BMW 325i "Tyskpansar" (1992)
Volvo 240 GL Plus "GrandLux" (1988)
Dupond och Dupont
22 oktober 2013 · 581 Inlägg

Tänka sig, exakt en sån här tråd letade jag efter. Synd bara att jag är en 4 år sen...   tongue

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang