4400
Sök

Varför blir det bättre frysskydd med utspädd kylarvätska?

240 Inlägg
18 oktober 2013
Trådstartare
Har länge undrat över en grej som diskuterades på fikat imorse.

Fyllde på "anti-freeze" från Statoil i min bil idag. Det jag tycker är lite motsägelsefullt är att man enligt spädningstabellen på flaskan får bättre frysskydd, dvs det håller för kallare temperaturer, när man spär ut det med vatten. Jag har inga direkta kunskaper i kemi men jag har länge undrat över varför det funkar så? Vatten fryser ju vid noll grader, och om man enbart häller i anti-freeze-vätskan så ska det hålla för minus 25 grader eller nåt sånt, men hålla för betydligt kallare när man spär ut det med vatten.

Nån som har en bra föklaring som man inte behöver vara kemist för att förstå? smile

5 741 Inlägg
18 oktober 2013
Outspädd glykol vet jag ej vad den håller för då det ej står någon fryspunkt för det, men 50/50 glykol/vatten har en fryspunkt på -37°C. 60/40 är det högsta jag sett någon glykol-flaska haft märkt fryspuknt och då var det -45°C om jag inte minns fel, har för mig att det inte var rekommenderat att blanda kraftigare än så för då sjunker fryspunkten.

Edit:
Hittade här lite info:
http://www.bilvardsforum.se/index.php?page=1037
http://www.twostrokerider.se/guide-glyk … frysskydd/

Edit2:
Det du kallar för "Anti-freeze" är det färidgblandad kylarvätska eller? För färdigblandat brukar ha en fryspunkt på ca -25°C, men du får inte lägre fryspunkt om du spär ut den färdigutspädda med mer vatten.
Senast redigerat av simlar (18 oktober 2013)

240 Inlägg
24 oktober 2013
Trådstartare
Den jag köpte på OK tålde -25°C outspädd men sålde lägre minusgrader när man spädde ut den enligt anvisningar på flaskan. Så den funkar ju både outspädd och utspädd, antar att du menar att den inte är färdigblandad då.
Senast redigerat av MPv6 (24 oktober 2013)

5 741 Inlägg
24 oktober 2013
MPv6 skrev:
Den jag köpte på OK tålde -25°C outspädd men sålde lägre minusgrader när man spädde ut den enligt anvisningar på flaskan. Så den funkar ju både outspädd och utspädd, antar att du menar att den inte är färdigblandad då.

Det där lät väldigt konstigt. Jag har aldrig varit med om någon glykol som var oblandad med -25°C frysskydd där det sedan rekommenderas att spä ut den för bättre frysskydd.

Har du någon bild på flaskan och produktinformation?

Sök