Hej olemon,
Om du har 3-fas och därmed inga direkta begränsningar i strömuttag bör du utan tvekan köpa en lite kraftigare maskin som
myran säger... argumentet att välja pinne pga kapaciteten att svetsa tjockare gods faller då bort.
Sikta gärna på en MIG/MAG på 200-300 Amp.
Och instämmer även med det som
myran och
swooosh säger, köp en begagnad kvalitétsmaskin så går den stabilt på både högre och lägre ström-styrkor.
Det är lättare att svetsa bra med MIG/MAG och du kan enkelt häfta samt svetsa tunnplåt mycket bättre med MIG/MAG än vad du klarar som novis med en pinnsvets.
Pinnsvets lämpar sig sällan för hoppysvetsning på bilar då det ofta är snack om tunnplåt och oerfarna svetsare men om du nu nödvändigtvis måste svetsa pinne(t ex utomhus eller slut på gas till MIG/MAG'en) så har du till 99% möjligheten att använda MIG/MAG'en till att svetsa pinne med. Bara köp en "klypa" o koppla på.
Till din fråga om att slipa upp en V-fog:Det är inga problem för hållfastheten att slipa en V-fog och lägga fler strängar. Det är en helt normal procedur vid svetsning av grövre material.
Men du måste veta vad du håller på med och det krävs fortfarande en ganska kraftig maskin för att få tillräcklig inbränning och ge en stark svets.
Detta beror på att det grova materialet leder bort den lilla värmen som en svag svetsmaskin levererar och resulterar i en svag svets.
Bara mina fem öre men har iaf lite erfarenhet av svetsning