3426
Sök

Peugeot 205 -89 Lågt lambdavärde skyhögt CO & HC

134 Inlägg
5 oktober 2013
Trådstartare
Var och besiktigade bilen igår och fick ett gäng 2or på miljötestet. Bilen har stått sedan förra besiktningen då den fick nerslag på samma saker.
Värdena är CO tomgång 5.2 (0.5) CO 2500varv 1.8 (0.3) HC 258 (100) Lambda 0.94.

Tändstift och toppackning byttes av förra ägaren men det verkar ju inte ha hjälpt... Kan det vara så enkelt att lambdan har gett upp? Eller kan det vara nån termostat/tempsensor? verkar ju som att han chokar på en del iochmed att han går fett...

Kan även tilläggas att jag tankade i några liter etanol innan jag rullade in i besiktningen.
Senast redigerat av Sebban2 (18 oktober 2013)

134 Inlägg
18 oktober 2013
Trådstartare
Har felsökt ännu mer nu och kan konstatera att det läcker lite grann i skarven efter katten. Men det borde inte påverka värdena så mycket.
Även ventilkåpspackningen läcker ytterst lite.

Har kollat över alla slangar/filter och kan inte hitta något som verkar konstigt.

Har märkt att bilen drar lite olja. Dels på stickan och att han ryker lite blått. Kan det vara orsaken till dom konstiga värdena?
En annan grej jag märkt är att bilen rycker lite granna på jämn gas upp till ca 2500 varv. Ungefär som en lätt knuff i ryggen.

I övrigt så går bilen hur fint som helst! Tycker inte han är slö på något vis och varvar helt som han ska.

Behöver verkligen mer ideér! all hjälp uppskattas!
Senast redigerat av Sebban2 (18 oktober 2013)

349 Inlägg
18 oktober 2013
Kolvringarna är slut, kolla upp dom.

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782

134 Inlägg
18 oktober 2013
Trådstartare
Man borde väll se om dom är slut med hjälp av ett komptest? Ska ta och köra det isåfall så får vi se.

349 Inlägg
18 oktober 2013
Sebban2 skrev:
Man borde väll se om dom är slut med hjälp av ett komptest? Ska ta och köra det isåfall så får vi se.

Ah ett kompprov är ju alltid bra och ta!

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782

134 Inlägg
4 november 2013
Trådstartare
Var och besiktigade bilen idag igen. Hör och häpna så var alla värden klockrena förutom att HC är lite högt. Ligger på 125... Det enda jag gjort är att jag körde bilen på en tank E85 och skruvade isär allt som hade med lufttillförseln att göra.

Så hur löser jag detta med HChalten? Vid besiktningen så körde jag med 100%bensin så kan det hjälpa att åka dit med bara E85 i tanken?

Olja och filter är i princip nybytt. Nya tändstift och luftfilter. Går hur fint som helst.

5 750 Inlägg
4 november 2013
HC är ju oförbränt bränsle.

Körde du motorn ordentligt varm innan bes? För om katalysator inte är tillräckligt varm så fungerar den inte som den ska och då får man för högt HC-värde.
En sak som brukar funka är att köra som en dåre någon mil innan besiktningen (höga varv, mata igenom växlarna, köra som man stulit bilen helt enkelt) och sedan låta bilen stå på tomgång under tiden man väntar på att få komma in i besiktningshallen så katalysatorn inte hinner bli allt för kall.

134 Inlägg
4 november 2013
Trådstartare
Jo han var iaf skapligt varm. Körde ca 5mil till besiktningen. Gjorde som du beskrev första gången jag besiktade men som du ser var värdet skit högt då. Nu var det iaf bättre. Katten som är kass då kanske? Isåfall får han gå till skroten/säljas billigt ;-)

5 750 Inlägg
4 november 2013
Sebban2 skrev:
Jo han var iaf skapligt varm. Körde ca 5mil till besiktningen. Gjorde som du beskrev första gången jag besiktade men som du ser var värdet skit högt då. Nu var det iaf bättre. Katten som är kass då kanske? Isåfall får han gå till skroten/säljas billigt ;-)

Kan vara katten som är kass.

Du kan testa med att hälla i thinner i tanken, enligt snubben i videon så kan det hjälpa.
http://www.youtube.com/watch?v=5icTmYItwiE

Sök