Hej hallå! Var och besiktigade Volvon för ngn vecka sen och fick nedslag på att det läckte ifrån soppapumpen (den som sitter under förarsidan) och nu har jag bytt den men nu vägrar pumpen gå igång! Jag har testat både gamla och nya pumpen med 12v direkt från batteriet och dem går fint. Har även testat med att låna ett annat bränslepumpsrelä. Säkringar är hela. Någon som har en blekaste aning om vad det kan vara för strul? Eller vad jag kan kolla?
Mät i kontakterna till pumpen om det finns spänning när kablarna inte sitter anslutna på pumpen. Finns det inte spänning så kan du prova att flytta minusmätpinnen till en plåtren karossyta och se om det finns spänning då.
Med tanke på att du bara fick 0,2 V när du satte minusmätpinnen på ett annat ställe så borde det inte vara jordproblem, men gör gärna en till mätning där du vet helt säkert att du har bra jordkontakt med minusmätpinnen.
Dålig kontakt i jordkablarna är ju inte alltför ovanligt, det är därför jag rekommenderar att du gör dessa mätningar. Visar det sig att jorden ändå är bra och att du bara får så där låg spänning så kan du mäta på pumprelät att det kommer ut spänning därifrån.
Sådärja! Gjorde nu så att jag följde kablarna upp till ett kontaktstycke som låg under säkringsdosan, det var grymt trångt så jag kunde dock inte få upp skiten, men slet lite i kablarna och kände för att starta och vips gick han igång! Måste ligga ngn dålig skarv där eller ngt Men tack somfan för svar, kul att det löste sig tillslut!