3739
Sök

Öppet filter vs. öppen dump

920 Inlägg
12 november 2013
Trådstartare
#1
Tjaa jag har en audi a4 b6 2002a! Motorn är en 1,8t vilket kan vara bra att veta.

Fråga: Jag vill ha fram "dumpljudet". Ska jag fläska på en öppen dump? Har hört att det kan bli konstig effektkurva alt den laddar inte alls med öppen dump med orginalmotor. Eller bör man satsa på öppet filter vilket ger bättre avgasljud med och då dumpar den ju genom filtert. Problemet med öppet filter är ju luftmassemätaren.. Någon som vet ifall de börjar spöka med annat filter på denna modellen?

Streetracing, you can't have more fun still having your pants on!
audi b6 stance projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3752191
Bmw e46 Rallycross bygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284581

5 747 Inlägg
12 november 2013
#2
Har du luftmassemätare så kommer bilen inte gå som den ska med öppen dump då du dumpar ut luft som luftmassemätaren redan mätt. (det är inte heller lagligt med öppen dump så besikta med det kan du glömma och finns säkert risk för ombes eller till och med regbes om man träffar på någon grinig snut)

Öppet luftfilter eller modda luftburken för friare flöde och modellanpassat sportluftfilter är enda vettiga alternativen.

Det som brukar orsaka problem är inoljade filter då dessa släpper olja som sedan fastnar på lmm-tråden (ifall det är en tråd-lmm) och då kommer den mäta fel och till slut går luftmassemätaren sönder.

Edit:
Här har du bra information:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=9270
Senast redigerat av simlar (12 november 2013)


920 Inlägg
12 november 2013
Trådstartare
#3
okej tack för infon blir nog ett kn liknande filter då!

Streetracing, you can't have more fun still having your pants on!
audi b6 stance projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3752191
Bmw e46 Rallycross bygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284581

Avstängd
10 388 Inlägg
12 november 2013
#4
Vill du ha lite mer "dumpljud" så skaffar du TT:ns originaldump och sen ett sportfilter (jag säger inte vilken typ, av den enkla anledning att det allt som oftast pågår en hätsk debatt om detta)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

920 Inlägg
12 november 2013
Trådstartare
#5
it_mutt skrev:
Vill du ha lite mer "dumpljud" så skaffar du TT:ns originaldump och sen ett sportfilter (jag säger inte vilken typ, av den enkla anledning att det allt som oftast pågår en hätsk debatt om detta)

där har vi en kille som tänkt till:D vet du vilken årsmodell av ttn man bör inrikta sig på:)?

Streetracing, you can't have more fun still having your pants on!
audi b6 stance projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3752191
Bmw e46 Rallycross bygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284581

Avstängd
10 388 Inlägg
12 november 2013
#6
BNRacing skrev:
it_mutt skrev:
Vill du ha lite mer "dumpljud" så skaffar du TT:ns originaldump och sen ett sportfilter (jag säger inte vilken typ, av den enkla anledning att det allt som oftast pågår en hätsk debatt om detta)

där har vi en kille som tänkt till:D vet du vilken årsmodell av ttn man bör inrikta sig på:)?

Inte en blekaste faktiskt (vågar inte säga hur det är till B6:an helt enkelt). Men, för den specifika frågan hade jag nog vänt mig till B6-avdelningen på NordicAudi smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

920 Inlägg
12 november 2013
Trådstartare
#7
it_mutt skrev:
BNRacing skrev:
it_mutt skrev:
Vill du ha lite mer "dumpljud" så skaffar du TT:ns originaldump och sen ett sportfilter (jag säger inte vilken typ, av den enkla anledning att det allt som oftast pågår en hätsk debatt om detta)

där har vi en kille som tänkt till:D vet du vilken årsmodell av ttn man bör inrikta sig på:)?

Inte en blekaste faktiskt (vågar inte säga hur det är till B6:an helt enkelt). Men, för den specifika frågan hade jag nog vänt mig till B6-avdelningen på NordicAudi smile

de får jag göra! taskigt läge ifall man köper fel dump liksom har kollat lite o de vanligaste dumparna som ligger ute är till tfsi motorerna och de e de nyare tt som har dom motorerna, bör va den äldre ttn som man ska plocka ifrån. Det som känns mest relevant:)

Streetracing, you can't have more fun still having your pants on!
audi b6 stance projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3752191
Bmw e46 Rallycross bygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284581

Avstängd
10 388 Inlägg
12 november 2013
#8
BNRacing skrev:
it_mutt skrev:
BNRacing skrev:

där har vi en kille som tänkt till:D vet du vilken årsmodell av ttn man bör inrikta sig på:)?

Inte en blekaste faktiskt (vågar inte säga hur det är till B6:an helt enkelt). Men, för den specifika frågan hade jag nog vänt mig till B6-avdelningen på NordicAudi smile

de får jag göra! taskigt läge ifall man köper fel dump liksom har kollat lite o de vanligaste dumparna som ligger ute är till tfsi motorerna och de e de nyare tt som har dom motorerna, bör va den äldre ttn som man ska plocka ifrån. Det som känns mest relevant:)

Ja jag vet att på den äldre A4:orna (B5:an då) satte man ju från "samtida" TT. Dvs senare hälften av 90-talet och fram till när nu nästa modell av TT:n kom (grymt dålig koll på TT:s modellbyten).

Men ja, som sagt, på NA kan du säkerligen få svar (skulle bli förvånad annars faktiskt)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

100 Inlägg
12 november 2013
#9
Lite offtopic men varför är öppen dump olagligt?

5 747 Inlägg
13 november 2013
#10
llu1201 skrev:
Lite offtopic men varför är öppen dump olagligt?

Släpper ut vevhusgaser i atmosfären.
Orsaken till att det är olagligt är pga kravet på sluten vevhusventilation. (bilar från -75 och äldre är det däremot lagligt på då det ej är något krav på sluten vevhusvent på de årsmodellerna).



Sök