3382
Sök

Hjullager fel / broms fel?

192 Inlägg
9 november 2013
Trådstartare
Hej, jo jag har fått ett märkligt fel på min S40.

Jag åkte en enkelresa på 2 mil landsväg, Det började då låta i bilen , det lät nästan exakt som om man körde på räfflad väg  liknande en båttuta.

Om ni inte förstår vad jag menar så är väl detta en bättre förklaring
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/raffl … 678245.svd

Iallafall det lät när man körde rakt fram och svängde till höger,

Jag ställde bilen och dagen efter så slutade det att låta, och det har inte varit något oljud sedan händelsen som var 3 veckor sedan (bilen körs dagligen).

Men efter händelsen så har varningslampan för bromsar börjat lysa(!)
kan detta ha med saken och göra kanske?

kan även tillägga att om man släpper bromsen och handbromsen så bilen får rulla lite så låter det precis som att bromsen ligger på (knakande ljud typ)

Ursäktar ifall jag lagt tråden i fel ställe,

Tack på förhand /ST

10 Inlägg
10 november 2013
Ex på fel, sprucken bromsskiva, abs ring i kläm, drivknut, hjullager som e dåligt, men troligtvis en abs ring tongue

192 Inlägg
10 november 2013
Trådstartare
Volvo_EMN skrev:
Ex på fel, sprucken bromsskiva, abs ring i kläm, drivknut, hjullager som e dåligt, men troligtvis en abs ring tongue

abs ring , borde inte abs lampan lysa då? smile

10 Inlägg
10 november 2013
Ibland kan bromslampan lysa fast de har med abs, men går alltid checka läget tongue har du raka skivor då kan va skeva därför den vibrerar tongue men e bara kolla allt med bromsar om lampan lyser tongue

192 Inlägg
10 november 2013
Trådstartare
Volvo_EMN skrev:
Ibland kan bromslampan lysa fast de har med abs, men går alltid checka läget tongue har du raka skivor då kan va skeva därför den vibrerar tongue men e bara kolla allt med bromsar om lampan lyser tongue

jo hade ändå det på schemat att byta belägg fram idag, och då märkte jag att övre styrpinne till bromsoket satt som berget.
inget flexibelt där inte...

kanske det som va o spökade, får väl se när bilen har hoppat ner från pallbockarna smile

1 365 Inlägg
12 november 2013
Har du slitagevarnare i bromsbeläggen? Det brukar vara den absolut vanligaste orsaken till att varningslampan för bromsarna börjar lysa och då är det ju såklart dags att byta belägg.

nu vet jag inte hur din båttuta låter men ett hjullager ger ett vinande ljud, ganska skrikigt. Drivknut ger ett knackande ljud.

Kontrollera att kolven/arna går in som den ska i oket när du byter belägg

192 Inlägg
12 november 2013
Trådstartare
Richtenb skrev:
Har du slitagevarnare i bromsbeläggen? Det brukar vara den absolut vanligaste orsaken till att varningslampan för bromsarna börjar lysa och då är det ju såklart dags att byta belägg.

nu vet jag inte hur din båttuta låter men ett hjullager ger ett vinande ljud, ganska skrikigt. Drivknut ger ett knackande ljud.

Kontrollera att kolven/arna går in som den ska i oket när du byter belägg

det va rätt svårt att förklara ljudet, men det va rätt mörkt och dovt ljud

okej hur ser jag om jag har slitagevarnare ?

192 Inlägg
12 november 2013
Trådstartare
kanske värt att nämna också att samma dag som oljudet var

Så passade jag på att byta till vinterdäck efter jag hade ställt bilen, Om det kan ha med saken att göra? tongue

(sommardäcken hade större profil fram än bak, om det nu gör någon skillnad men mer info ju bättre smile
Senast redigerat av ttefwes (12 november 2013)

1 365 Inlägg
13 november 2013
Sitter det en liten elektrisk kontakt till bromsbeläggen? Om den går av så tänds bromslampan och då måste man antingen köpa ny slitagevarnare eller sluta den elektriska kretsen så släcks lampan.

Däckbytet ska inte spela någon roll sålänge du inte kör med 13 tums vinterfälgar och de tar i bromsoket wink

192 Inlägg
13 november 2013
Trådstartare
Richtenb skrev:
Sitter det en liten elektrisk kontakt till bromsbeläggen? Om den går av så tänds bromslampan och då måste man antingen köpa ny slitagevarnare eller sluta den elektriska kretsen så släcks lampan.

Däckbytet ska inte spela någon roll sålänge du inte kör med 13 tums vinterfälgar och de tar i bromsoket wink

okej jag va på volvo idag och fixade en annan grej på bilen , då passade jag på att rådfråga och han sa det att ojämna dubbar på bilen kunde göra det ljudet med tanke på att det bara lät en gång och sedan slutade när jag bytte däck, och jag har ju kört med bilen varje dag sedan det hände men inget ljud kvarstår.

Visserligen så tror jag inte på honom på volvoverkstaden, men är själv inte så kunnig när det gäller lager o sådant smile

Varningslampan för bromsar slocknade också när jag fyllde på med bromsvätska så den teorin har jag dödat i mitt huvud att det kan ha varit något med bromsarna som skapat det ljudet?
Senast redigerat av ttefwes (13 november 2013)

Sök