2251
Sök

KIA Sorento 3.5 V6 2004 onormalt hög bensinförbrukning SNÄLLA HJÄLP!!

68 Inlägg
4 november 2013
Trådstartare
Hej. jag har en kia sorento 3.5L V6a bensinare 2004.

Det är extremt onormalt hög förbrukning på den. tanken rymmer 80l och jag kommer ca 40 mil och kör nästintill enbart landsväg 80/90 km/h och jag kör lungt.

Bilen är nyservad med olja filter och luftfilter.
Då jag trodde att han behövde det. men han dricker fortfarande lika mycket. det är auto på fyrhjulsdriften så att det är inte konstant fyrhjulsdrift och det är bra tryck i däcken. jag har nytt soppafilter och nya iridiumtändstift som är påväg hem. ska byta det också.

Men tror ni att det kan vara något annat?
Jag läste på en sida att det kan vara packningarna kring spridarna men har endast hittat ett inlägg om det.
Jag tycker att bilen är pigg och går bra. går jämt på tomgång etc. men något fel måste det vara då jag inte tycker att den ska dricka runt 2l milen landsväg när det står att den ska dricka 0.9l landsväg.
tack för svar i förväg. Mvh Douglas

164 Inlägg
9 november 2013
Kolla om den drar tjuvluft runt axeln till spjällen i plenumet, det är ett vanligt fel på dem. Har varit KIA-tekniker och bytte ett sånt plenum på en Sorento V6 för att den drog så mycket luft där att den tände motorlampan så den gick inte igenom bilprovningen, men gick bra i övrigt.

68 Inlägg
13 november 2013
Trådstartare
Ok, tack så mycket för svar. ska kika på det. har för övrigt bytt tändstift nu men man kommer ca 30 mil på halvtank vid extremt lugn körning på landsväg fortfarande. så förbrukningen har blivit lite bättre men det känns som att det skulle kunna gå lite snålare fortfarande

164 Inlägg
13 november 2013
Tror iofs tyvärr inte att de går så mycket snålare då både bilen och motorn är jävligt stora och det är en automat.. men värt o kolla insugsläcka iaf. Spjället sitter mitt i plenumet så i princip mitt på motorn, tror det räcker med att plocka bort plastkåpan faktiskt.

Sök