3404
Sök

Laddningsproblem octavia 02

81 Inlägg
23 november 2013
Trådstartare
tjena! nu är de så att min octavia inte laddar batteriet längre. kollat runt på forumet lite men har inte hittat ngt...

det började med att laddningslampan börja lysa och då började jag med att kontrollera säkringarna som finns på batteriet. då såg ja att smältsäkringen från generator var helt vit, så jag gick å köpte en ny säkring. då funkade det perfekt med laddning men nu efter ca en vecka så har den slutat ladda(ibland så kan den ladda men större sannolikhet att den inte gör det) kikade lite snabbt idag och såg att kabeln från generatorn var svart vid säkringen. testade ohm mäta om det var någon kontakt i sladden och de var det. dock så laddar den inte? snackat lite med toveks i varberg enligt dom så kan det vara kolen eller relät som e kasst. nu e frågan vart sitter relät?

har någon tipps på hur man ska göra? kikade på detta som sagt lite snabbt idag så vet inte exakt hur allt ser ut. men har konstaterat en sak iaf, första och sista bil med tvärställd motor, ren skit å jobba med haahah big_smile

21 761 Inlägg
23 november 2013
Om kabeln är missfärgad vid säkringen så kan det vara någon form av glappkontakt, i så fall borde den saken fixas till först av allt innan du funderar på kolen eller laddrelät. Mät även vilken spänning det är på generatorns B+, det kan ju hända att spänningen är rätt där men inte på batteriet. smile

81 Inlägg
23 november 2013
Trådstartare
hmm nu vet ja inte riktigt var generatorns B+ är för något? haha inte så kunnig inom bilel tongue

21 761 Inlägg
23 november 2013
Uttaget på generatorn där laddkabeln sitter, en grov kabel. Den kabeln brukar gå antingen till batteriet eller till startmotorn. smile

81 Inlägg
23 november 2013
Trådstartare
hmm ja juste, ska göra det imorgon smile tack för tipset smile återkommer med svar

Sök