4564
Sök

Köpa Saab 93 2.8T V6 Aero kostar i månaden?

22 Inlägg
25 november 2013
Trådstartare
#1
Hej, jag ska köpa en Saab 93 2.8T V6 Aero och undrar hur mkt jag ska räkna på vad det kostar månadsvis.

Försäkring: 1108:-
Skatt:         250:-
Bensin:       2000:-
Service:      700:-
Totalkostnad i månaden: 4058:-

Det är servicen jag är osäker på vad jag ska räkna med.
Brukar man betala genomsnitt 8400:-/år för service, byte av lampor mm?
Är det någon mer kostnad jag har glömt?

Tack tack!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
25 november 2013
#2
makkans skrev:
Hej, jag ska köpa en Saab 93 2.8T V6 Aero och undrar hur mkt jag ska räkna på vad det kostar månadsvis.

Försäkring: 1108:-
Skatt:         250:-
Bensin:       2000:-
Service:      700:-
Totalkostnad i månaden: 4058:-

Det är servicen jag är osäker på vad jag ska räkna med.
Brukar man betala genomsnitt 8400:-/år för service, byte av lampor mm?
Är det någon mer kostnad jag har glömt?

Tack tack!

13296/år för försäkring???? Låter mycket men du kanske är väldigt ung och bor i 08-området, kanske parkerar på en P-plats. Det kan vara rätt. 133 mil i månaden om bensinen kostar 15 kr/l och bilen drar 1 l/mil. Kör du så lite? Skatten stämmer nog. Servicen är jag helt nollad på.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

640 Inlägg
25 november 2013
#3
Vettemannen skrev:
makkans skrev:
Hej, jag ska köpa en Saab 93 2.8T V6 Aero och undrar hur mkt jag ska räkna på vad det kostar månadsvis.

Försäkring: 1108:-
Skatt:         250:-
Bensin:       2000:-
Service:      700:-
Totalkostnad i månaden: 4058:-

Det är servicen jag är osäker på vad jag ska räkna med.
Brukar man betala genomsnitt 8400:-/år för service, byte av lampor mm?
Är det någon mer kostnad jag har glömt?

Tack tack!

13296/år för försäkring???? Låter mycket men du kanske är väldigt ung och bor i 08-området, kanske parkerar på en P-plats. Det kan vara rätt. 133 mil i månaden om bensinen kostar 15 kr/l och bilen drar 1 l/mil. Kör du så lite? Skatten stämmer nog. Servicen är jag helt nollad på.

/Benny

Försäkringen är väl inte mycket att reagera över egentligen, en motorstark bil i kombination med låg ålder resulterar oftast i dyr försäkring.
Jag har min S80 helförsäkrad hos LF, 2000 mil/år. Det ger jag strax över 11000kr per år för, då står den inlåst i garage. Smällar man får ta när man är ung smile


Enda jag kan reagera över i uträkningen är servicekostnaden. Med vad du tänker lägga på bensin så blir det bara en service per år? Ring någon verkstad i din närhet som du skulle vilja serva bilen hos och begär pris för de nästkommande besöken för den bil du tittar på (alltså så det blir rätt mil på servicen).

Finns många mer kostnader på en bil, däck till exempel. Det är tufft när man behöver lägga ~10000kr på en uppsättning däck när det väl sker, men frågan är om man behöver budgetera för det varje månad?


22 Inlägg
25 november 2013
Trådstartare
#4
27år, tog precis körkort, bor i södertälje så ja 08, har egen p-plats.
Vet inte hur mkt jag kommer att köra än men 133-200mil kanske i månaden låter rimligt.

Det är just servicen som är problematiskt att räkna ut. Jag har ju sett vad bilen har kostat för dem förra ägarna men nu har den gått precis 13k-mil så saker lär ju börja rasa nu kanske? 12k-service gjordes för 12k, rimligt?

640 Inlägg
25 november 2013
#5
makkans skrev:
27år, tog precis körkort, bor i södertälje så ja 08, har egen p-plats.
Vet inte hur mkt jag kommer att köra än men 133-200mil kanske i månaden låter rimligt.

Det är just servicen som är problematiskt att räkna ut. Jag har ju sett vad bilen har kostat för dem förra ägarna men nu har den gått precis 13k-mil så saker lär ju börja rasa nu kanske? 12k-service gjordes för 12k, rimligt?

Ska erkänna att jag har urdålig koll på service på en 9-3 smile Vad gör man på 12000 mil? Om man byter kamrem, vattenpump, stift, alla filter, olja etc så är 12000kr inte så sjukt konstigt på en märkesverkstad.

Jag tittade på en Octavia RS innan jag köpte min nuvarande bil. Den blev inte så intressant efter att den lokala VAG-verkstan ville ha närmare 13000kr för byte av kamrem och vattenpump..


22 Inlägg
25 november 2013
Trådstartare
#6
Enda jag kan reagera över i uträkningen är servicekostnaden. Med vad du tänker lägga på bensin så blir det bara en service per år? Ring någon verkstad i din närhet som du skulle vilja serva bilen hos och begär pris för de nästkommande besöken för den bil du tittar på (alltså så det blir rätt mil på servicen).

Finns många mer kostnader på en bil, däck till exempel. Det är tufft när man behöver lägga ~10000kr på en uppsättning däck när det väl sker, men frågan är om man behöver budgetera för det varje månad?

Slitagedelar räknar jag in som service wink
Jag försöker räkna ut det så jag slipper ha oväntade utgifter. Lägger undan dem pengarna jag vet kommer längre fram varje månad är det tänkt.

Själva servicen med olje och filterbyt mm kostar la bara ca. 1.5-2.5k, eller?

22 Inlägg
25 november 2013
Trådstartare
#7
pulchi skrev:
makkans skrev:
27år, tog precis körkort, bor i södertälje så ja 08, har egen p-plats.
Vet inte hur mkt jag kommer att köra än men 133-200mil kanske i månaden låter rimligt.

Det är just servicen som är problematiskt att räkna ut. Jag har ju sett vad bilen har kostat för dem förra ägarna men nu har den gått precis 13k-mil så saker lär ju börja rasa nu kanske? 12k-service gjordes för 12k, rimligt?

Ska erkänna att jag har urdålig koll på service på en 9-3 smile Vad gör man på 12000 mil? Om man byter kamrem, vattenpump, stift, alla filter, olja etc så är 12000kr inte så sjukt konstigt på en märkesverkstad.

Jag tittade på en Octavia RS innan jag köpte min nuvarande bil. Den blev inte så intressant efter att den lokala VAG-verkstan ville ha närmare 13000kr för byte av kamrem och vattenpump..

Saftiga pengar det där!
På denna bil är det kamkedja, tre stycken så det hoppas jag på att slippa byta wink

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
25 november 2013
#8
makkans skrev:
pulchi skrev:
makkans skrev:
27år, tog precis körkort, bor i södertälje så ja 08, har egen p-plats.
Vet inte hur mkt jag kommer att köra än men 133-200mil kanske i månaden låter rimligt.

Det är just servicen som är problematiskt att räkna ut. Jag har ju sett vad bilen har kostat för dem förra ägarna men nu har den gått precis 13k-mil så saker lär ju börja rasa nu kanske? 12k-service gjordes för 12k, rimligt?

Ska erkänna att jag har urdålig koll på service på en 9-3 smile Vad gör man på 12000 mil? Om man byter kamrem, vattenpump, stift, alla filter, olja etc så är 12000kr inte så sjukt konstigt på en märkesverkstad.

Jag tittade på en Octavia RS innan jag köpte min nuvarande bil. Den blev inte så intressant efter att den lokala VAG-verkstan ville ha närmare 13000kr för byte av kamrem och vattenpump..

Saftiga pengar det där!
På denna bil är det kamkedja, tre stycken så det hoppas jag på att slippa byta wink

Kamkedja brukar oftast hålla jävligt länge!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Bilrekonditionerare
453 Inlägg
25 november 2013
#9
V6an är svindyr att åka i tyvärr. Farsans 2,8t xwd drog i snitt 1,2l milen när morsan körde 2mil till och från jobbet. Buskörde man som man gärna gör med en sådan drog den ännu mer direkt. Tror skatten låg på över 3000kr året.

MVH Rikard

22 Inlägg
25 november 2013
Trådstartare
#10
skutte skrev:
V6an är svindyr att åka i tyvärr. Farsans 2,8t xwd drog i snitt 1,2l milen när morsan körde 2mil till och från jobbet. Buskörde man som man gärna gör med en sådan drog den ännu mer direkt. Tror skatten låg på över 3000kr året.

Hör och läst olika om hur mkt den dra för olika personer men det beror ju självklart på hur fartglad man är.
Tidigare ägaren hade en blandad körning på 0.8l/mil och stadskörning 1.2l/mil. Visst är den dyr men rackarns vad den går och låter fint! smile

102 Inlägg
25 november 2013
#11
Kan väl börja med att säga att det är en fantastisk bil du planerar att köpa!

Och har den nyligen gjort 12k-milaservicen behöver du inte oroa dig över några dyra service'ar på ett bra tag.
Beroende på hur mycket du kör och hur rädd du är om bilen räcker det med 1-2 oljebyten, tändstift och luftfilter/år.

Det du inte har räknat med och vilket brukar vara dyrast är dom oförutsägbara utgifterna. Så som slirande koppling, rasad turbo och andra dyra fel.
Se till att ha en liten buffert till just sådana händelser, så behöver du inte köpa ett SL-kort.

Kamkedjebyte behöver du inte oroa dig över dom närmaste 10 tusen milen iaf!



Ses på gatorna!big_smile


Bilrekonditionerare
453 Inlägg
25 november 2013
#12
makkans skrev:
skutte skrev:
V6an är svindyr att åka i tyvärr. Farsans 2,8t xwd drog i snitt 1,2l milen när morsan körde 2mil till och från jobbet. Buskörde man som man gärna gör med en sådan drog den ännu mer direkt. Tror skatten låg på över 3000kr året.

Hör och läst olika om hur mkt den dra för olika personer men det beror ju självklart på hur fartglad man är.
Tidigare ägaren hade en blandad körning på 0.8l/mil och stadskörning 1.2l/mil. Visst är den dyr men rackarns vad den går och låter fint! smile

Visst är det så men 0,8 blandat tror jag inte innan jag sett det själv &#128522; men va fasen det är en grymt skön motor som du säger. Lyfter hela 9-3an! Ljudet är maffigt minst sagt &#128522;

MVH Rikard

22 Inlägg
25 november 2013
Trådstartare
#13
Puttenutte skrev:
Kan väl börja med att säga att det är en fantastisk bil du planerar att köpa!

Och har den nyligen gjort 12k-milaservicen behöver du inte oroa dig över några dyra service'ar på ett bra tag.
Beroende på hur mycket du kör och hur rädd du är om bilen räcker det med 1-2 oljebyten, tändstift och luftfilter/år.

Det du inte har räknat med och vilket brukar vara dyrast är dom oförutsägbara utgifterna. Så som slirande koppling, rasad turbo och andra dyra fel.
Se till att ha en liten buffert till just sådana händelser, så behöver du inte köpa ett SL-kort.

Kamkedjebyte behöver du inte oroa dig över dom närmaste 10 tusen milen iaf!



Ses på gatorna!big_smile

Vad kostar det när väl turbo, koppling mm fallerar?
Ny koppling 3,5k? Turbo?

Ett olje och filterbyte hos mek för servicebokens skull /år, det andra olje och filterbytet gör jag.
Byter man tändstift och luftfilter varje år?

102 Inlägg
25 november 2013
#14
makkans skrev:
Vad kostar det när väl turbo, koppling mm fallerar?
Ny koppling 3,5k? Turbo?

Ett olje och filterbyte hos mek för servicebokens skull /år, det andra olje och filterbytet gör jag.
Byter man tändstift och luftfilter varje år?

3? tusen för en ny orginalkoppling. Räkna med 6 tusen i arbetskostnad på de.
En liknande summa för ett turbobyte.

Nya tändstift och luftfilter byter man gärna en gång om året, om man är rädd om bilen. 


Höll på att glömma de roligaste att lägga pengarna på, motoroptimering! Där drar gärna pengarna iväg:D



/Patrik
Senast redigerat av Puttenutte (25 november 2013)


22 Inlägg
25 november 2013
Trådstartare
#15
Höll på att glömma de roligaste att lägga pengarna på, motoroptimering! Där drar gärna pengarna iväg:D



/Patrik

haha aa kan tänka mig det! tongue


Sök