2440
Sök

Saab 900 Startar ej

31 Inlägg
29 april 2007
Trådstartare
#1
Min Saab 900 -92:a startar inte, tog bort ventilkåpan och fördelaren efter det så startar inte motorn går runt vid läge 3 men händer inget. Det kommer gnista till stiften.
Är det någon som vet vad som kan vara felet ? ///Mange

Ja, jag kör golf

21 761 Inlägg
29 april 2007
#2
Menar du att motorn gick bra innan du tog bort ventilkåpan och fördelaren?

31 Inlägg
29 april 2007
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Menar du att motorn gick bra innan du tog bort ventilkåpan och fördelaren?

Yes hmm

Ja, jag kör golf

Kettunen
29 april 2007
#4
När du tagit bort fördelaren kanske du råkat vrida på hela den axeln som man fäster locket & rotor på.?? Man rättar till tändingen på bilen via den. Kommer inte ihåg va den heter.
Men om du hade gjort detta så borde det ju smällt i avgassystemet. PANG! Om det hade varit fel??
Gjorde detta på min Audi 100

31 Inlägg
29 april 2007
Trådstartare
#5
Kettunen skrev:
När du tagit bort fördelaren kanske du råkat vrida på hela den axeln som man fäster locket & rotor på.?? Man rättar till tändingen på bilen via den. Kommer inte ihåg va den heter.
Men om du hade gjort detta så borde det ju smällt i avgassystemet. PANG! Om det hade varit fel??
Gjorde detta på min Audi 100

A men om tändningen var i fel vinkel så hade ju bilen startat endå? men gott illa.
kan det var något med bränslet ? hur kollar man om det kommer bränsle till spridarna ?

Ja, jag kör golf

Kettunen
29 april 2007
#6
Okeey. Nja undrar det? Audi´n startade inte. Det bara pangade som fan ,.

Men iaf. Du skruvar  i sär bränsle rör i motor rummet o lossar på dom. Sen testar du att starta bilen så ser man om det sprutar eller inte. Det ska spruta rätt rejält

21 761 Inlägg
29 april 2007
#7
Fast om axeln ligger tillräckligt mycket fel så kan nog inte motorn tända alls. Det kan väl vara fel på bränslet iof, men eftersom felet började när du hade plockat bort fördelaren+ventilkåpa så är ju chansen större att det hände något med tändningen tycker jag.

31 Inlägg
29 april 2007
Trådstartare
#8
Kettunen skrev:
Okeey. Nja undrar det? Audi´n startade inte. Det bara pangade som fan ,.

Men iaf. Du skruvar  i sär bränsle rör i motor rummet o lossar på dom. Sen testar du att starta bilen så ser man om det sprutar eller inte. Det ska spruta rätt rejält

Jaha okay men får får jag tacka ska testa om det fungerar big_smile

Ja, jag kör golf

26 Inlägg
29 april 2007
#9
Har du tagit bort fördelarn och roton så kan det härdan att du har sat rotorn och fel håll. det går att göra så på 900. om du har gjort det får du gnista med gnistan tänder på helt fel tillfällen en när den ska tanda.
Senast redigerat av Jens_N (29 april 2007)


31 Inlägg
29 april 2007
Trådstartare
#10
Jens_N skrev:
Har du tagit bort fördelarn och roton så kan det härdan att du har sat rotorn och fel håll. det går att göra så på 900. om du har gjort det får du gnista med gnistan tänder på helt fel tillfällen en när den ska tanda.

Rotorn har jag inte rört tog bara bort locket.

Ja, jag kör golf

26 Inlägg
29 april 2007
#11
SeNiD skrev:
Jens_N skrev:
Har du tagit bort fördelarn och roton så kan det härdan att du har sat rotorn och fel håll. det går att göra så på 900. om du har gjort det får du gnista med gnistan tänder på helt fel tillfällen en när den ska tanda.

Rotorn har jag inte rört tog bara bort locket.

kan det hända att du har fåt en massa skit i loket lr om du inte har nån gammal sprka i lockt som du inte ser. brukar dom kunna tändta lite som dom vill :s


5 198 Inlägg
29 april 2007
#12
Sitter tändkablarna där dom ska i locket ?

9 Inlägg
29 april 2007
#13
det är inte så att du har tagit bort tändkablarna från fördelarlocket och sen satt dit dom igen!? för då är det ju bara att du har satt tändkablarna fel på fördelarlocket och då går den ju inte att starta!

31 Inlägg
30 april 2007
Trådstartare
#14
Hittade felet det var så att sladden till spridare 3 hade fasnat mellan ventilkåpan och fått kortis så att säkringen gick. ////Mange
Senast redigerat av SeNiD (30 april 2007)

Ja, jag kör golf


Sök