3168
Sök

Volvo v70 tdi knackande startmotor

35 Inlägg
26 november 2013
Trådstartare
tjena, farsan har en volvo v70 tdi -98 som är något fel på...
iaf, när man har tändningslåset på "on" så är allting helt normalt men problemet kommer när man ska försöka starta den, då börjar de klicka ha sig( antagligen startmotorn) ....
nån som kan ha nån aning om vad felet kan vara ungefär?..
mvh simon:p

21 761 Inlägg
26 november 2013
Mät vilken spänning det är på själva batteripolerna när startmotorn körs, kan vara för dåligt med ström från batteriet. smile

35 Inlägg
26 november 2013
Trådstartare
men i normala fall så brukar det väl bara klicka en gång? på denna så klickar det hela tiden om man säger :p
asså: vrider om nycklen, klickklickklicklicklicklick:p
hoppas du fattar haha;)

2 024 Inlägg
26 november 2013
Låter som du har för dålig kräm i batteriet eller har problem med kablaget till startmotorn.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

21 761 Inlägg
26 november 2013
ivansson__ skrev:
men i normala fall så brukar det väl bara klicka en gång?

På lite äldre bilar gör det så, men på nyare finns det mer elektronik som känner av låg spänning och enligt vad jag förstår så kan startmotorn låta som en  "kulspruta" när strömmen inte räcker till av en eller annan anledning. smile

2 251 Inlägg
26 november 2013
Jo.....  Det är nog inte batteriet som så de är fel på...  Men väl kablaget från batteriet till motorblock (minus) och från batteri till just startmotorn (plus). Troligast är att det är själva kabelanslutningarna i änden av kablarna som är endera glappa eller kraftigt oxiderade.

Förslag. Lossa kabelskon på minuspolen först (säkrare än att börja med att lossa på pluspolen).
Sen är det fritt fram att lossa varje anslutning fram motorblock och startmotor.

Lossa och gör helt metalliskt rent överallt där det ska vara kontakt. Både skruvar, muttrar, kabelskor och brickor. Använd fil o smärgelduk, det ska bli riktigt blankt.

Sätt samman igen. Sätt dit kabelskon på minuspolen sist.

Testa o starta. Blev det bra, så kan man stryka på lite fett över all öppen metall i kablaget så att inte vatten letar sig in och orsakar oxidation igen.

Funkar det inte. ja då kan det vara startmotorn, eller startreläet (lilla burken på startmotor, där kabeln från batteriets pluspol sitter ansluten).

Visst det kan vara batteriet också. Enklast att kolla detta är att mäta spänningen direkt på batteriets poler när man gör ett startförsök. Bör inte bli lägre än ca 12 volt.

35 Inlägg
27 november 2013
Trådstartare
okej, det ska jag testa då !
tack!

21 761 Inlägg
27 november 2013
På en dieselmotor sjunker batterispänningen garanterat under 12 V när startmotorn körs, det är jag väldigt säker på. smile

4 517 Inlägg
27 november 2013
tror nog på att batteriet är orsaken

35 Inlägg
27 november 2013
Trådstartare
okej men nör jag kopplar på starthjälpen så piper de att de är felmonterat, asså att klämmorna sitter på el men de gör dom inte..

21 761 Inlägg
27 november 2013
Mät som sagt spänningen på batteripolerna med en multimeter när du försöker starta motorn (utan starthjälp), då ser du direkt om batteriet är dåligt eller inte. smile

35 Inlägg
30 november 2013
Trådstartare
testade med ett nytt batteri idag men det klickade bara...

Sök