Jo..... Det är nog inte batteriet som så de är fel på... Men väl kablaget från batteriet till motorblock (minus) och från batteri till just startmotorn (plus). Troligast är att det är själva kabelanslutningarna i änden av kablarna som är endera glappa eller kraftigt oxiderade.
Förslag. Lossa kabelskon på minuspolen först (säkrare än att börja med att lossa på pluspolen).
Sen är det fritt fram att lossa varje anslutning fram motorblock och startmotor.
Lossa och gör helt metalliskt rent överallt där det ska vara kontakt. Både skruvar, muttrar, kabelskor och brickor. Använd fil o smärgelduk, det ska bli riktigt blankt.
Sätt samman igen. Sätt dit kabelskon på minuspolen sist.
Testa o starta. Blev det bra, så kan man stryka på lite fett över all öppen metall i kablaget så att inte vatten letar sig in och orsakar oxidation igen.
Funkar det inte. ja då kan det vara startmotorn, eller startreläet (lilla burken på startmotor, där kabeln från batteriets pluspol sitter ansluten).
Visst det kan vara batteriet också. Enklast att kolla detta är att mäta spänningen direkt på batteriets poler när man gör ett startförsök. Bör inte bli lägre än ca 12 volt.