4127
Sök

Glykol?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
2 december 2013
#21
it_mutt skrev:
Men givetvis; inte låta den stå över natten eller liknande med "bara vatten" i sig, inte nu under vintertid iaf. Mest bara som en påminnelse

Inte på sommaren heller eftersom vanligt vatten gör att motordelar i järnlegeringar rostar fort nog. Vet inte hur mycket egentligen i motorn som kan påverkas av det men skulle ändå inte låta vanligt vatten stå i en motor mer än vad som verkligen behövs.

Ju mindre avlagringar i systemet desto bättre...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

29 Inlägg
2 december 2013
Trådstartare
#22
Okej så jag ska fylla på med vatten då och rensa systemet och sedan köra bilen på typ tomgång ett tag innan jag fyller på med glykol och vatten?

Avstängd
10 388 Inlägg
2 december 2013
#23
TBOC_Razor skrev:
it_mutt skrev:
Men givetvis; inte låta den stå över natten eller liknande med "bara vatten" i sig, inte nu under vintertid iaf. Mest bara som en påminnelse

Inte på sommaren heller eftersom vanligt vatten gör att motordelar i järnlegeringar rostar fort nog. Vet inte hur mycket egentligen i motorn som kan påverkas av det men skulle ändå inte låta vanligt vatten stå i en motor mer än vad som verkligen behövs.

Ju mindre avlagringar i systemet desto bättre...

Nej, det är sant, glykol höjer ju dessutom kokpunkten så. Men då fryser iaf inte motorn sönder. Mer så jag menade

leaaa skrev:
Okej så jag ska fylla på med vatten då och rensa systemet och sedan köra bilen på typ tomgång ett tag innan jag fyller på med glykol och vatten?

Tappa ut.

Fyll på med vatten

Varmkör (dvs upp till 90c)

Låt svalna

Tappa ut

(repetera 2-3 gånger)

Fyll på med korrekt (dvs 50/50) blandning

Tuta o kör.

(så skulle jag gjort iaf)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

29 Inlägg
2 december 2013
Trådstartare
#24
Ok då ska jag ge mig på detta imorgon. Tack!

10 164 Inlägg
3 december 2013
#25
Har själv hällt i rött i en bil med grönt vart då ingen gegga av  det det funkade hur fint som helst. Skulle aldrig rekommendera något som är skadligt. Om det nu är något speciellt med Saab motorn att den är extrem känslig vet jag ej och är det så ber jag om ursäkt ville bara hjälpa till.

Mvh Erik.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Avstängd
10 388 Inlägg
3 december 2013
#26
Djo skrev:
Har själv hällt i rött i en bil med grönt vart då ingen gegga av  det det funkade hur fint som helst. Skulle aldrig rekommendera något som är skadligt. Om det nu är något speciellt med Saab motorn att den är extrem känslig vet jag ej och är det så ber jag om ursäkt ville bara hjälpa till.

Mvh Erik.

Det är som sagt inte färgen i sig, utan innehållet. Det -finns- blå och röd glykol som går att blanda, det finns röd och röd glykol som inte går att blanda. Men det brukar vara en "enkel regel" att undkomma problem, om man säger just att man ska undvika att blanda ex.vis blå och röd. Problemet blir lite som Evildan sa i kombination med mitt svar; blandar man "fel" glykoler så blir det gegga av alltihopa, som i sin tur (kan) sätta igen kanaler i kylaren (och värmepaketet) osv osv osv

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

10 164 Inlägg
3 december 2013
#27
it_mutt skrev:
Djo skrev:
Har själv hällt i rött i en bil med grönt vart då ingen gegga av  det det funkade hur fint som helst. Skulle aldrig rekommendera något som är skadligt. Om det nu är något speciellt med Saab motorn att den är extrem känslig vet jag ej och är det så ber jag om ursäkt ville bara hjälpa till.

Mvh Erik.

Det är som sagt inte färgen i sig, utan innehållet. Det -finns- blå och röd glykol som går att blanda, det finns röd och röd glykol som inte går att blanda. Men det brukar vara en "enkel regel" att undkomma problem, om man säger just att man ska undvika att blanda ex.vis blå och röd. Problemet blir lite som Evildan sa i kombination med mitt svar; blandar man "fel" glykoler så blir det gegga av alltihopa, som i sin tur (kan) sätta igen kanaler i kylaren (och värmepaketet) osv osv osv

Okej ja inget jag någonsin hört talas om faktiskt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Avstängd
10 388 Inlägg
3 december 2013
#28
Djo skrev:
it_mutt skrev:
Djo skrev:
Har själv hällt i rött i en bil med grönt vart då ingen gegga av  det det funkade hur fint som helst. Skulle aldrig rekommendera något som är skadligt. Om det nu är något speciellt med Saab motorn att den är extrem känslig vet jag ej och är det så ber jag om ursäkt ville bara hjälpa till.

Mvh Erik.

Det är som sagt inte färgen i sig, utan innehållet. Det -finns- blå och röd glykol som går att blanda, det finns röd och röd glykol som inte går att blanda. Men det brukar vara en "enkel regel" att undkomma problem, om man säger just att man ska undvika att blanda ex.vis blå och röd. Problemet blir lite som Evildan sa i kombination med mitt svar; blandar man "fel" glykoler så blir det gegga av alltihopa, som i sin tur (kan) sätta igen kanaler i kylaren (och värmepaketet) osv osv osv

Okej ja inget jag någonsin hört talas om faktiskt.

I grund och botten är det väl som så att det är en etylenbaserad glykol och propylenglykol som inte får blandas. Kan dock ha fått det lite fel på stavning eller liknande där.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök