MolleCom skrev:
Tjenixen, pratade med en kompis idag som är duktig på saab. Han påstod att Saabs 9-3 1999 skulle vara bra bilar, dels för att de va slitstark och lätt att skrämma upp!
Men nu vill jag höra era tankar!
-Är de slitstark? Jag kör dagligen och har tänkt att köra en del i skogen med efter som jag är en inbiten jägare.
-Lätt skrämd?
-Rostar lätt?
-Övrig info vore trevligt att höra

9-3 eller 9-5?
9-3: -99 eller en tidig -00 är att föredra om du tänker dubbla originaleffekten eller mer eftersom den har en motor med styrsystemet T5, sena 00-02 har T7.
Kortfattat är T5 känd som en skottsäker motor med ett bra, hållbart T25 turboaggregat, medan T7 kan drabbas av oilsludge, inte tycker om effekter uppemot 300 hk och över, samt har den sk "pappersturbon" GT17 som ofta ger upp före 15k mil. Aero är undantagen, den har annat turboagg, men fanns inte -99.
Du känner igen motortypen snabbast på tändkassetten om det sitter rätt i bilen. T5 har röd, T7 har svart. T5 med lättryck har 154 hk original, T7 har 150. Båda fulltryckarna har 185 hk.
Det fanns även en lite ovanligare 9-3 Sport med 200 hk -99, men är hårdvarumässigt identisk med 185-hästarn.
Aero -00 har ett enklare utseende än Aero -01-02 som har Viggenpaket minus vingen, samtliga Aero är T7 med 205 hk, 270 på steg 3.
Lättskrämd? Steg 3 ger ca 240 hk hos de flesta chipfirmor, samma på fulltryckaren och lättryckaren då det är samma motorer och turboaggregat. På T5 154 hk tillkommer att du måste montera en magnetventil för ca 1500 spänn om jag inte missminner mig då den saknar sådan original. Bara chip ger ca 220-230 hk.
Steg 1 innebär enbart chip, steg 2 chip + sportavgas, och steg 3 chip + sportavgas + sport/race-kat. Det är direkt olämpligt att lägga in ett steg 3 utan att ha hårdvaran, dvs avgassystemet också.
Det landar på 10-15k allt som allt, en bit under 10k om du köper mjukvaran av någon av de duktiga T5/T7- hobbyprogrammerare som hänger på STCS och har gott rykte för bra program.
Öppna luftfilter skall undvikas då de släpper igenom mer fina partiklar som med tiden eroderar turbinbladen, likaså skall öppen dump undvikas då turbon i sådana fall tvingas att gå från full fart till att vända rotationsriktning när du kopplar ur, samt att du måste bygga laddtryck från grunden varje växling.
T5 håller för över 400 hk utan att öppna motorn. Turbon måste givetvis uppgraderas, och du behöver du nästan säkert en värre koppling. Förstärkt växellåda och quaife-diff är också populära, men hey, du har ju nästan tredubblat effekten vid det här laget om det är en lättryckare.
Rost?
Ja, det är snart 15 år gamla bilar. Extra känsliga punkter är skarven mellan bakdörr och bakre hjulhus på speciellt 5-dörrars, samt att fjäderbenen fram brukar kunna rosta av under fjädertallriken med tiden. Nya fjäderben är dyra! Helst ska de vara bytta.
Kortfattat om 9-5 så skall de helst vara en 220/250 hk +04 eller nyare för att undvika klena turboaggreat och oilsludge. De kan fås för 25k och uppåt. Kan du klara dig med en sedanmodell är de ruskigt billiga eftersom de är betydligt mindre populära än kombin på marknaden. Säg 15k och uppåt för en helt ok bil.
Svaga punkter här är annars stötdämpare bak på speciellt kombin, bakvagnsbussningar på speciellt kombin, växellådan t o m -02 och som sagt oilsudge.
Samtliga 9-5 bensin har T7-motor, dvs kolvarna tillåter inte över 300 hk stabilt utan måste uppgraderas om du ska över det.
Om 9-5 98-03 kan sägas att de är billiga, och rätt bil är riktigt mycket bil för pengarna, men fel bil kan kosta betydligt mer än inköpspriset att få ordning på, speciellt om man inte ger sig på ett kamkedjebyte själv.
Oilsludge kan du hitta en länk om i länken nedan.
I skogen kan jag tänka mig att båda bilarna fungerar som en helt vanlig Svenssonbil gjord för vägbruk, dvs inte så bra om du egentligen behöver något fyrhjulsdrivet med hög markfrigång.
Mer köpråd för og9-3 och og9-5:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=245035http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=266642