Ny Stereo Saab 95 Aero 2002

Gamer
1 december 2013 · 130 Inlägg

Pontaaa skrev:
Om det är den enda skillnaden så får du ju inte ut lågnivå ur originalstereon som tidigare nämndes = att det måste vara en väldigt onödig adapter som har tillverkats. Men är det så, så förstår jag vad ni menar.

han ville ju inte ha lågnivå ut ur original stereo utan ha lågnivå från en annan stereo till originalsteget

gjorde en liten skiss om det blir lättare att förstå. försöker bara dela med mig av det jag har gjort på min bil.

http://forumbilder.se/CGCJP/rca.jpg

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
Pontaaa
1 december 2013 · 493 Inlägg

Nej men det var ju det adaptern i fråga var ämnad för från början. Ah lågnivåkontakterna sitter alltså ihop i bägge ändor av adaptern, som en splitt bara. Då är jag med. Då fyller den sin funktion.

Senast redigerat av Pontaaa (1 december 2013)

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se
Saab 9-3 Aero Coupe "EMMA - SQ Competition" (2001)
Saab 9-5 SC 2.0t Biopower "SQ-Budget" (2002)
Gamer
1 december 2013 · 130 Inlägg

Pontaaa skrev:
Nej men det var ju det adaptern i fråga var ämnad för från början. Ah lågnivåkontakterna sitter alltså ihop i bägge ändor av adaptern, som en splitt bara. Då är jag med. Då fyller den sin funktion.

jo det är den. men har provat det med, skickar minsta lilla generatornvin rakt in i högtalarna!

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
RPMZ
2 december 2013 · 19 Inlägg

Gamer skrev:

Pontaaa skrev:
Om det är den enda skillnaden så får du ju inte ut lågnivå ur originalstereon som tidigare nämndes = att det måste vara en väldigt onödig adapter som har tillverkats. Men är det så, så förstår jag vad ni menar.

han ville ju inte ha lågnivå ut ur original stereo utan ha lågnivå från en annan stereo till originalsteget

gjorde en liten skiss om det blir lättare att förstå. försöker bara dela med mig av det jag har gjort på min bil.

http://forumbilder.se/CGCJP/rca.jpg

Isf verkar en kabel ( den billigare som Carl7 länkat ) vara lite konstig.
Den behåller ISO Audio ut och har också RCA kontakter på samma signal.
Man ska ju koppla bort ISO AUDIO ut och koppla in RCA ut på lågnivå istället som jag förstår det.

Har du en större bild förresten?  lite svårt att se smile

Tpos Bt
2 december 2013 · 19 Inlägg

Har inte orkat läsa igenom alla svar.
Men ta din nya HU och stoppa i med båda iso kontakterna i. Ev måste du byta plats på den gula och röda kabeln
men det är förberett för det i kablaget på Pioneer. starta stereon och njut av musiken :-D Man behöver inte en lågnivåadapter till orginalslutsteget.
Vill du kunna använda knapparna på ratten så måste du ha en adapter för det.
Jag har bytt HU på alla mina Saabar utan att behöva använda någon adapter.
Har byggt flera 95or med 6,5"or i alla dörrar. Man fick modifiera orginaladaptern fram och knacka lite i plåten bak.
Då fuska jag och skarvade in mig på bilens orginal högtalarkabel för att slippa allt pill med att dra nya kablar genom kontakterna.

En bra sida för att få lite svar på dina frågor.
http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml

Senast redigerat av Tpos (2 december 2013)

"Racing in a honda is like the special olympics, Even if you win you are still retarded."
RPMZ
2 december 2013 · 19 Inlägg

Tpos skrev:
Har inte orkat läsa igenom alla svar.
Men ta din nya HU och stoppa i med båda iso kontakterna i. Ev måste du byta plats på den gula och röda kabeln
men det är förberett för det i kablaget på Pioneer. starta stereon och njut av musiken :-D Man behöver inte en lågnivåadapter till orginalslutsteget.
Vill du kunna använda knapparna på ratten så måste du ha en adapter för det.
Jag har bytt HU på alla mina Saabar utan att behöva använda någon adapter.
Har byggt flera 95or med 6,5"or i alla dörrar. Man fick modifiera orginaladaptern fram och knacka lite i plåten bak.
Då fuska jag och skarvade in mig på bilens orginal högtalarkabel för att slippa allt pill med att dra nya kablar genom kontakterna.

En bra sida för att få lite svar på dina frågor.
http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml

Ja, det var lite den attityden jag har.
Skaffat den där Sony radion som verkar helt ok.
Ska stoppa in den i Aeron och se hur allt fungerar. Blir det problem får man lösa dessa. Blir det bra så har man sparat pill och massa trassel. En bilig ISO förlängare har jag beställt så jag kan löda på RCA ifall det skiter sig, vilket många säger att det inte kommer göra. Många runt nätet skriver att det är plug and play MEN det kan bli för hög volym eller oljud etc. Men de flesta som faktiskt bara stoppat in en ny HU har inte haft problem, som du skriver.

Gamer
2 december 2013 · 130 Inlägg

RPMZ skrev:

Tpos skrev:
Har inte orkat läsa igenom alla svar.
Men ta din nya HU och stoppa i med båda iso kontakterna i. Ev måste du byta plats på den gula och röda kabeln
men det är förberett för det i kablaget på Pioneer. starta stereon och njut av musiken :-D Man behöver inte en lågnivåadapter till orginalslutsteget.
Vill du kunna använda knapparna på ratten så måste du ha en adapter för det.
Jag har bytt HU på alla mina Saabar utan att behöva använda någon adapter.
Har byggt flera 95or med 6,5"or i alla dörrar. Man fick modifiera orginaladaptern fram och knacka lite i plåten bak.
Då fuska jag och skarvade in mig på bilens orginal högtalarkabel för att slippa allt pill med att dra nya kablar genom kontakterna.

En bra sida för att få lite svar på dina frågor.
http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml

Ja, det var lite den attityden jag har.
Skaffat den där Sony radion som verkar helt ok.
Ska stoppa in den i Aeron och se hur allt fungerar. Blir det problem får man lösa dessa. Blir det bra så har man sparat pill och massa trassel. En bilig ISO förlängare har jag beställt så jag kan löda på RCA ifall det skiter sig, vilket många säger att det inte kommer göra. Många runt nätet skriver att det är plug and play MEN det kan bli för hög volym eller oljud etc. Men de flesta som faktiskt bara stoppat in en ny HU har inte haft problem, som du skriver.

är ju bara att prova om du vill. kostar ju endå ingenting smile kan skicka bilden på mail om du PM:ar den så får du den större utifall du vill ha den.

värt att notera att bilarna med AS1 har väl vad jag vet inte något inbyggt slutsteg i bilen. då är det ju absolut PNP men det är ju på AS2 och AS3 det är lite speciellt då dom har det.

Senast redigerat av Gamer (2 december 2013)

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
Tpos Bt
2 december 2013 · 19 Inlägg

Det som kan ställa till det är om man väljer att sätta på högpassfiltret i stereon då bilens steg har ett lågpasfilter i sig. Basarna i dörrarna kommer då inte spela särskilt mycket.
Angående hög volym och missljud har jag inte råkat ut för en enda gång.

"Racing in a honda is like the special olympics, Even if you win you are still retarded."
RPMZ
6 december 2013 · 19 Inlägg

Redigerat:

Då lyckades jag dra ut gamla ramen, det var enkelt, det var bara att peta ut ISO kontakterna och sedan få ut ramen som vilken annan ram. Koppla ut antennsladden och sen var det klart.
Stoppa in nya ramen och nya stereon.

Nu får jag hitta en smart lösning för att få mikrofonen ut vid regnsensorn så den inte sticker ut fult från radions kanter smile Ljudet är skit nice och många fina BT & Android funktioner.  1000x lönsammare och bättre alternativ än SAAB AUX om man nu inte MÅSTE ha kvar original stereon.



------------------


Jag har nu installerat radion, eller test installerat.
Funkar PRIMA med ISO standard, behövs ingen RCA adapter för lågnivå etc blah blah.
Stereon låter betydligt bättre än original men den är inte på plats än för att:

Den passar inte i SAAB 9-5 Original stereo cage'n.

Vad gör jag nu?  Böjer och prejar in nya cage'n som kom med nya stereon tills den passar där inne? Det verkar inte vara en smidig lösning.

Jag antar jag får ta ut original saab cage'n?
Hur får jag ut denna metallram på smidigast sätt utan att förstöra något?
Har någon erfarenhet?

Böjer man endast delarna som håller ramen på plats så kommer den ut som vanligt? Den verkar vara  en ända enhet med ISO kontakterna också eller behöver jag ta med ficklampa och kika igen? smile

Tack!

Senast redigerat av RPMZ (6 december 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang