Ny Stereo Saab 95 Aero 2002

RPMZ
27 november 2013 · 19 Inlägg

Tjena!


Jag har en AS2 stereo och har inte lust att punga ut 1300:- för en SAAB AUX lösning.
Det är lika bra att köpa en ny stereo då jag tror AS2 är överskattad och att en ny modern stereo kommer faktiskt låta bättre iaf.

Det är en 2DIN ISO jag söker som helst kommer med signal sänkning och en ram som passar in direkt i saaben.
Många här har säkert redan bytt ut sina AS1/2/3. Kom gärna med förslag.

Jag har sökt runt forumet och hittat flera trådar men inte ett ordentligt svar och många trådar går snabbt offtopic.  neutral och sen släpps nya stereos hela tiden-


Ska jag köpa till 2 högtalare till hatthyllan?
Högtalarna på bakdörrarna låter inget vidare. Så det blir kanske ett nytt par därmed.

Tack för hjälpen smile

elektronikfreak tummen mitt i handen
27 november 2013 · 164 Inlägg

Om jag förstår dig rätt så ska du alltså INTE ha en SAAB original?

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)
RPMZ
29 november 2013 · 19 Inlägg

Jag ska inte ha en SAAB original, nej smile

Gamer
30 november 2013 · 130 Inlägg

har en Pioneer dubbeldin i min 01 aero och AS2 original.

mitt tips är att köpa en adapter om du nu ska använda det inbyggda steget i bilen
typ http://www.brl.se/sv/artiklar/saab-9-5- … l-iso.html

kör du med bara en vanlig adapter kommer du få sjukt mycket ''grundbrus'' då original HU använder lågnivå signal till originalsteget.

se bara till att huvudenheten du har tänkt montera har 2 men helst 3 par rca utgångar om du skulle vilja utöka med en extra bashögtalare på externt steg eller liknande senare.

Senast redigerat av Gamer (30 november 2013)

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
RPMZ
30 november 2013 · 19 Inlägg

Är inte den adaptern en vanlig ISO kontakt som de har lagt till RCA pluggar på?
Är det något mer där?

Om man köper en bilstereo som har lågnivå signal ut då slipper man denna adapter?

Gamer
30 november 2013 · 130 Inlägg

RPMZ skrev:
Är inte den adaptern en vanlig ISO kontakt som de har lagt till RCA pluggar på?
Är det något mer där?

Om man köper en bilstereo som har lågnivå signal ut då slipper man denna adapter?

du måste ha adaptern om du inte vill löda på rca pluggarna själv.

bilen har inga rca pluggar ifrån början utan kör lågnivåsignalerna via iso kablaget.

Senast redigerat av Gamer (30 november 2013)

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
Tagg3N Konsult
30 november 2013 · 1 247 Inlägg

RPMZ skrev:
Är inte den adaptern en vanlig ISO kontakt som de har lagt till RCA pluggar på?
Är det något mer där?

Om man köper en bilstereo som har lågnivå signal ut då slipper man denna adapter?

Lågnivån tas ifrån bilens befintliga kablage. Alltså kopplas dom pluggarna du ser i bilden in i stereon. Känner du att du vill köpa en vanlig "isoförlängare" och på egen hand få dit lågnivåkabel så går ju givetvis det med smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36363/36363-d3b11f7c564c657cfe42f77a36b066df.jpg

Pontaaa
1 december 2013 · 493 Inlägg

Med tanke på vad adaptern kostar så kan du få tag på ett begagnat slutsteg för nästan samma pengar och kasta ut originalsteget när du ändå håller på.

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se
Saab 9-3 Aero Coupe "EMMA - SQ Competition" (2001)
Saab 9-5 SC 2.0t Biopower "SQ-Budget" (2002)
RPMZ
1 december 2013 · 19 Inlägg

Tagg3N skrev:

RPMZ skrev:
Är inte den adaptern en vanlig ISO kontakt som de har lagt till RCA pluggar på?
Är det något mer där?

Om man köper en bilstereo som har lågnivå signal ut då slipper man denna adapter?

Lågnivån tas ifrån bilens befintliga kablage. Alltså kopplas dom pluggarna du ser i bilden in i stereon. Känner du att du vill köpa en vanlig "isoförlängare" och på egen hand få dit lågnivåkabel så går ju givetvis det med smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/37/36363/36363-d3b11f7c564c657cfe42f77a36b066df.jpg

Så jag kan köpa en vanlig ISO förlängare och löda till RCA kontakter på fram LR och bak LR?

Har någon ett kopplingsschema ?
Så RCA pluggarna går direkt in på nya stereon?

2 Front LR?
2 Back LR?

Ska jag ha en sub behöver jag en stereo med 3X RCA LR?



Pontaaa skrev:
Med tanke på vad adaptern kostar så kan du få tag på ett begagnat slutsteg för nästan samma pengar och kasta ut originalsteget när du ändå håller på.

Ja exakt.

wtf. Vilket pris på en ISO kabel med RCA....


Så alltså utan adaptern kopplas nya stereon endast med ISO och då får jag högljud signal till slutsteget, kär jag med iso-rca adaptern kopplas det... hur exakt?

Inte rört bil hifi på ett bra tag, ber om ursäkt hmm


Funkar denna?

http://i.ebayimg.com/t/Universal-KFZ-Auto-Mini-ISO-Anschlusskabel-Adapter-Verstarker-Endstufe-1600P-/00/s/MTQ4MVgxNjAw/$T2eC16JHJHIE9nysd571BQ9SgfCzug~~60_58.JPG


Ser det vanliga bil stereot ut så nu för tiden?

http://www.pioneerelectronics.com/StaticFiles/PUSA/Images/AVH-P4000DVD_back_lrg.jpg


Då börjar jag hänga med... jag löder på RCA kontakterna på ISO kontakten och kopplar in dessa till stereons RCA ut?
Alltså, om man kör endast ISO får man högljud signal och kopplar man RCA på stereon så kopplar den bort ljudsignalen på ISOn och kör via RCA lågsignal ut?

Denna verkar trevlig:

http://www.pmshopen.se/sony-wx-gt90bt/1218-0

Förstärkareffekt: 4x52W
Equalizer: DSP med 7-bands eq
Delningsfilter: Hög/lågpass filter
Tidskompensering: Ja
Bluetooth: Ja, A2DP musikstreaming
iPod/iPhone/Walkman klar: Ja
Lågnivåutgång: 3Par (Front/Rear/Sub)
Aux ingång: Ja, front
USB ingång: Ja, front
Vikt: 2kg
Enhet: st

Senast redigerat av RPMZ (1 december 2013)

Carl7
1 december 2013 · 403 Inlägg

RPMZ skrev:
Så alltså utan adaptern kopplas nya stereon endast med ISO och då får jag högljud signal till slutsteget, kär jag med iso-rca adaptern kopplas det... hur exakt?

Inte rört bil hifi på ett bra tag, ber om ursäkt hmm

Har du adaptern kopplar du in rca-kontakterna till lågnivå-utgångar på stereon.

Vet inte varför brl tar 500kr för den..

Finns här för 200kr http://www.pmshopen.se/lagnivaadapter-pc3-17/560-0 kan finnas billigare på andra ställen.

Pontaaa
1 december 2013 · 493 Inlägg

Den sista länken måste vara för att få lågnivå ur original HU, tror det står fel under artikeln. Jämför med bilden från BRL så är det hona vs hane och det ser ut som att lågnivåkontakterna går åt olika håll på kablagen.

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se
Saab 9-5 SC 2.0t Biopower "SQ-Budget" (2002)
Saab 9-3 Aero Coupe "EMMA - SQ Competition" (2001)
Gamer
1 december 2013 · 130 Inlägg

RPMZ skrev:

Tagg3N skrev:

RPMZ skrev:
Är inte den adaptern en vanlig ISO kontakt som de har lagt till RCA pluggar på?
Är det något mer där?

Om man köper en bilstereo som har lågnivå signal ut då slipper man denna adapter?

Lågnivån tas ifrån bilens befintliga kablage. Alltså kopplas dom pluggarna du ser i bilden in i stereon. Känner du att du vill köpa en vanlig "isoförlängare" och på egen hand få dit lågnivåkabel så går ju givetvis det med smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/37/36363/36363-d3b11f7c564c657cfe42f77a36b066df.jpg

Så jag kan köpa en vanlig ISO förlängare och löda till RCA kontakter på fram LR och bak LR?

Har någon ett kopplingsschema ?
Så RCA pluggarna går direkt in på nya stereon?

2 Front LR?
2 Back LR?

Ska jag ha en sub behöver jag en stereo med 3X RCA LR?



Pontaaa skrev:
Med tanke på vad adaptern kostar så kan du få tag på ett begagnat slutsteg för nästan samma pengar och kasta ut originalsteget när du ändå håller på.

Ja exakt.

wtf. Vilket pris på en ISO kabel med RCA....


Så alltså utan adaptern kopplas nya stereon endast med ISO och då får jag högljud signal till slutsteget, kär jag med iso-rca adaptern kopplas det... hur exakt?

Inte rört bil hifi på ett bra tag, ber om ursäkt hmm


Funkar denna?

http://i.ebayimg.com/t/Universal-KFZ-Au … ~60_58.JPG


Ser det vanliga bil stereot ut så nu för tiden?

http://www.pioneerelectronics.com/Stati … ck_lrg.jpg


Då börjar jag hänga med... jag löder på RCA kontakterna på ISO kontakten och kopplar in dessa till stereons RCA ut?
Alltså, om man kör endast ISO får man högljud signal och kopplar man RCA på stereon så kopplar den bort ljudsignalen på ISOn och kör via RCA lågsignal ut?

Denna verkar trevlig:

http://www.pmshopen.se/sony-wx-gt90bt/1218-0

Förstärkareffekt: 4x52W
Equalizer: DSP med 7-bands eq
Delningsfilter: Hög/lågpass filter
Tidskompensering: Ja
Bluetooth: Ja, A2DP musikstreaming
iPod/iPhone/Walkman klar: Ja
Lågnivåutgång: 3Par (Front/Rear/Sub)
Aux ingång: Ja, front
USB ingång: Ja, front
Vikt: 2kg
Enhet: st

den adaptern du har visat där vet jag ingenting om men det är ju olika från stereo till stereo

ska du ha sub skulle då jag rekomendera en stereo med 3 par RCA så du kan styra nivå på sub separat i stereon då dom som har det brukar ha dom inställningarna

om du nu ska köra med ett annat steg så tänk på att originalhögtalarna som sitter i åtminstone i framdörrarna är på 2ohm. bak vet jag inte. sen sitter det ju lite inbyggda delningsfilter och grejer i original slutsteget för högtalarna i brädan och dörrarna så om du nu inte har tänkt byta högtalare så tror jag att det blir mer jobb än nödvändigt att dra nya kablar till alla dörrar och brädan.

har du däremot tänkt byta steg så går det att dra ny kabel i original kontakten som går till dörren. däremot en massa pill att få igenom dom.

stereon du har länkat vet jag inte heller någonting om utan du får ju kolla vad du vill ha och vilka funktioner du söker. själv sitter jag på en Pioneer AVH-4400UB vill du ha ett annat alternativ så har du ju tex

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1517352
den har 3 par rca utgångar
nackdelen med den är att både USB och Aux sitter på baksidan. går ju dock att dra fram om man vill.
sen har den inte bluetooth heller.

Carl7 skrev:

RPMZ skrev:
Så alltså utan adaptern kopplas nya stereon endast med ISO och då får jag högljud signal till slutsteget, kär jag med iso-rca adaptern kopplas det... hur exakt?

Inte rört bil hifi på ett bra tag, ber om ursäkt hmm

Har du adaptern kopplar du in rca-kontakterna till lågnivå-utgångar på stereon.

Vet inte varför brl tar 500kr för den..

Finns här för 200kr http://www.pmshopen.se/lagnivaadapter-pc3-17/560-0 kan finnas billigare på andra ställen.

är en sådan kabel jag har! hittade den däremot inte när jag skulle länka. den är egentligen mer inriktad för att köra slutsteg på original stereon men fungerar även om man vill koppla eftermärknadsstereo

dock får du inte koppla in iso kontakten med ''högnivå'' signalerna utan köpa korta Hane-Hane förlängare och koppla till FR-FL och RL-RR RCA utgångarna på stereon.

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
Gamer
1 december 2013 · 130 Inlägg

Pontaaa skrev:
Den sista länken måste vara för att få lågnivå ur original HU, tror det står fel under artikeln. Jämför med bilden från BRL så är det hona vs hane och det ser ut som att lågnivåkontakterna går åt olika håll på kablagen.

så sant men går att få att fungara endå!

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
Carl7
1 december 2013 · 403 Inlägg

Pontaaa skrev:
Den sista länken måste vara för att få lågnivå ur original HU, tror det står fel under artikeln. Jämför med bilden från BRL så är det hona vs hane och det ser ut som att lågnivåkontakterna går åt olika håll på kablagen.

Såg det nu. Men borde väl kunna få den att fungera åt andra hållet med.

Men då tillkommer ju lågnivå-kabel och man får klippa av kablarna i kontakt B i iso-kablaget. Konstigt beskrivning av Pmshopen dock.

Gamer
1 december 2013 · 130 Inlägg

Carl7 skrev:

Pontaaa skrev:
Den sista länken måste vara för att få lågnivå ur original HU, tror det står fel under artikeln. Jämför med bilden från BRL så är det hona vs hane och det ser ut som att lågnivåkontakterna går åt olika håll på kablagen.

Såg det nu. Men borde väl kunna få den att fungera åt andra hållet med.

Men då tillkommer ju lågnivå-kabel och man får klippa av kablarna i kontakt B i iso-kablaget. Konstigt beskrivning av Pmshopen dock.

behöver inte göra om några kablar. bara att inte stoppa i isokontakten med högtalarutgångarna då ena av isokontakterna bara är högtalare och den andra är strömförsörjning för stereon.

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
Carl7
1 december 2013 · 403 Inlägg

Gamer skrev:

Carl7 skrev:

Pontaaa skrev:
Den sista länken måste vara för att få lågnivå ur original HU, tror det står fel under artikeln. Jämför med bilden från BRL så är det hona vs hane och det ser ut som att lågnivåkontakterna går åt olika håll på kablagen.

Såg det nu. Men borde väl kunna få den att fungera åt andra hållet med.

Men då tillkommer ju lågnivå-kabel och man får klippa av kablarna i kontakt B i iso-kablaget. Konstigt beskrivning av Pmshopen dock.

behöver inte göra om några kablar. bara att inte stoppa i isokontakten med högtalarutgångarna då ena av isokontakterna bara är högtalare och den andra är strömförsörjning för stereon.

Ja det är just det som är problemet med den adaptern, att du får högnivå till slutsteget om du har en eftermarknads enhet.

Du vill koppla in lågnivå till steget, vilket du kan göra genom att koppla lågnivå-kabel från stereon till utgångarna på adaptern och sedan fimpa kablarna som går till högtalarkontakt som ska in i stereon.

Gamer
1 december 2013 · 130 Inlägg

Carl7 skrev:

Gamer skrev:

Carl7 skrev:

Såg det nu. Men borde väl kunna få den att fungera åt andra hållet med.

Men då tillkommer ju lågnivå-kabel och man får klippa av kablarna i kontakt B i iso-kablaget. Konstigt beskrivning av Pmshopen dock.

behöver inte göra om några kablar. bara att inte stoppa i isokontakten med högtalarutgångarna då ena av isokontakterna bara är högtalare och den andra är strömförsörjning för stereon.

Ja det är just det som är problemet med den adaptern, att du får högnivå till slutsteget om du har en eftermarknads enhet.

Du vill koppla in lågnivå till steget, vilket du kan göra genom att koppla lågnivå-kabel från stereon till utgångarna på adaptern och sedan fimpa kablarna som går till högtalarkontakt som ska in i stereon.

om du läser mitt tidigare inlägg så har jag beskrivit hur du kopplar in det med den billiga adaptern med! man behöver inte koppla in isokontakten där högnivån från stereon kommer ut! då går ju allt bara via lågnivå om du kopplar det till lågnivå från stereon!

jag kör så. fungerar hur bra som helst!

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
Pontaaa
1 december 2013 · 493 Inlägg

Varför krångla? Hur matar du originalsteget med lågnivå om du inte har kablaget anslutet? Förklara gärna men försök förklara så man förstår och så att det gynnar trådskaparen. I min värld så bör det felaktiga kablaget lödas om för att det ska passa. Klart att man kan ta lågnivå från eftermonterad stereo som du säger men den ska ju vidare till originalsteget.

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se
Saab 9-3 Aero Coupe "EMMA - SQ Competition" (2001)
Saab 9-5 SC 2.0t Biopower "SQ-Budget" (2002)
Carl7
1 december 2013 · 403 Inlägg

Gamer skrev:
om du läser mitt tidigare inlägg så har jag beskrivit hur du kopplar in det med den billiga adaptern med! man behöver inte koppla in isokontakten där högnivån från stereon kommer ut! då går ju allt bara via lågnivå om du kopplar det till lågnivå från stereon!

jag kör så. fungerar hur bra som helst!

Aa fatta vad du menade nu, var bara att dom ser att sitta ihop så kan bli problem att bara koppla in en kontakt.

Pontaaa skrev:
Varför krångla? Hur matar du originalsteget med lågnivå om du inte har kablaget anslutet? Förklara gärna men försök förklara så man förstår och så att det gynnar trådskaparen. I min värld så bör det felaktiga kablaget lödas om för att det ska passa. Klart att man kan ta lågnivå från eftermonterad stereo som du säger men den ska ju vidare till originalsteget.

Skillnaden på adaptrarna är den ena har han-kontakter och den andra har hon-kontakter. Kopplar man inte in kontakt b i stereon eller klipper av dom kablarna blir det samma adapter.

Det du behöver utöver med den adaptern är lågnivåkablar mellan adaptern och stereon.

Pontaaa
1 december 2013 · 493 Inlägg

Om det är den enda skillnaden så får du ju inte ut lågnivå ur originalstereon som tidigare nämndes = att det måste vara en väldigt onödig adapter som har tillverkats. Men är det så, så förstår jag vad ni menar.

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se
Saab 9-5 SC 2.0t Biopower "SQ-Budget" (2002)
Saab 9-3 Aero Coupe "EMMA - SQ Competition" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang